- La consellera Paneque reafirma al Parlament el seu compromís amb la millora de la qualitat de l'aire a les zones urbanes i amb què la mobilitat no sigui una font de desigualtat
- També explica que estarà al costat dels ajuntaments i que la implementació es farà amb una atenció especial a cada municipi i ciutat
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque i Sureda, ha explicat aquest dimecres al Parlament que el Govern està completament alineat amb les directrius de la Unió Europea per a la millora de la qualitat de l’aire, i que està intensificant els esforços per reduir la contaminació atmosfèrica en les àrees urbanes mitjançant, entre d’altres mecanismes, la implementació de les Zones de Baixes Emissions (ZBE). Aquestes zones delimitades on s’apliquen restriccions a l’accés, la circulació i l’estacionament de determinats vehicles, en funció del seu nivell d’emissions, “dissenyades per reduir la contaminació i, per tant, millorar la salut i la qualitat de vida de la ciutadania”, ha puntualitzat Paneque, “cal implantar-les d’acord amb el municipalisme i sense perjudicar ningú”.
La consellera ha volgut deixar un missatger de tranquil·litat i ha explicat que el Govern de la Generalitat té en compte que, tant la ciutadania com els ajuntaments, rebran suport i acompanyament per fer els canvis necessaris adaptats a cada circumstància particular. “Som conscients que els canvis tenen conseqüències, també ho som de les dificultats. Per això, proposem canvis de la mà del món municipal i amb atenció a les circumstàncies concretes del territori i de les persones”.
És per això que “implementarem les ZBE amb una cura completa per a les personestreballadores”, a través d’eines com ”els ajuts governamentals, millors opcions de finançament o exempcions”, “que ampliarem per estimular oportunitats de comprar un nou vehicle, més eficaç i modern”, ha dit, en referència a les ajudes de les administracions a l’adquisició de vehicles “com les bonificacions de l’impost de vehicles de tracció mecànica de fins al 75 % o l’accés al Pla MOVES III”. La normativa preveu també exempcions, per exemple, per als vehicles de titularitat de persones residents, de persones treballadores i de persones visitants que acreditin uns ingressos econòmics anuals de la seva unitat familiar inferiors a 2 vegades l’Indicador públic de renda d’efectes múltiples. També queden també exempts del compliment els vehicles per a persones amb mobilitat reduïda, els d’emergències, els de serveis essencials o els de professionals a l’edat de jubilació, entre d’altres.
Paneque ha ofert col·laboració als municipis, dient que “els ajuntaments ens tenen al costat” i que vetllarà per “facilitar i fer possible que tothom pugui adaptar-se als marcs europeus d’acord a les seves circumstàncies, amb un treball conjunt i de col·laboració per a ser capaços de tenir ciutats on viure sigui millor”. De fet, ha afirmat que els consistoris “compten amb un període de transició adequat”, ja que “poden treballar les ordenances amb marge fins a l’1 de gener de 2026 i, a partir de l’aprovació, tenen 4 anys per al desplegament de les ZBE”, i els ha brindat suport “amb les accions que caldrà implementar, com la millora en l’accessibilitat o en l’oferta del transport públic”.
“El Govern ha presentat propostes de millora de tot el transport públic” i “hi ha hagut una reducció de desplaçaments amb cotxe individual, en especial dels trajectes curts”, ha exposat la consellera, especificant que “això ha descongestionat vies urbanes i ha millorat la qualitat de l’aire als carrers”.
Per a Paneque, la contaminació “és un problema de salut pública i és un deure de la Generalitat aportar-hi solucions”, insistint en que “el Govern segueix treballant perquè la mobilitat no sigui font de desigualtat”. “Catalunya ha d’atrapar amb urgència la capacitat de resistència enfront dels canvis portats per l’escalfament global i la capacitat de recuperar la qualitat de l’aire, que és qualitat de vida, i que evita morts, en especial de la gent que som part dels barris”, ha reblat.