El Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, juntament amb els agents de la cadena de valor del peix, presenten l’espot per promoure el consum dels productes de la flotapesquera catalana,a fi de garantir una proteïna blava de proximitat i que les viles marineres, la gastronomia i la seva cultura perdurin

La campanya apel·la a la importància del sector pesquer amb la participació de protagonistes reals: pescadors, aqüicultors i peixaters


El conseller Ordeig presentant la campanya de suport al sector pesquer
El conseller Ordeig presentant la campanya de suport al sector pesquer
{"name":"2024/12/03/18/57/d49c4c60-73d7-483d-a17e-ac49d7ff704a.JPG","author":"DARPA","type":"0","location":"0","weight":347915}

El Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, sota el guiatge del sector, estrena una campanya per conscienciar sobre els beneficis del consum de peix i reforçar la figura dels homes i les dones de la mar i de la cadena de valor del peix, apostant pel coneixement i la compra dels productes locals que aporten diàriament als mercats un producte fresc, de qualitat i capturat de manera sostenible a les costes catalanes.

El tret de sortida de la campanya “...i tota la pesca” ha tingut lloc aquesta tarda en un acte celebrat al mercat del Born de Barcelona i presidit per Òscar Ordeig, conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, i Antoni Espanya, director general de Política Marítima i Pesca Sostenible. L’acte també ha comptat amb la participació d’Àlex Goñi, president del Gremi de Peixaters, Antoni Abad, president de la Federació Nacional Catalana de Confraries de Pescadors, i Àngel Máñez, president del Gremi de Majoristes del Mercat Central del Peix de Mercabarna. L’espot reflecteix la feina i les persones que hi ha darrere de la pesca. Per fer-ho, s’ha utilitzat el recurs cinematogràfic de rebobinar (rewind). Així, tirant enrere les imatges, l’espectador pot veure el camí que ha seguit un plat de peix, com ara els seitons, que abans de ser servits a taula han estat venuts a la peixateria, comercialitzats a la confraria i pescats al mar. I el lema de la campanya és “...i tota la pesca”, recollint en una expressió popular la idea de conjunt, cooperació i suport que necessita el sector.

L’anunci ha comptat amb la participació deprotagonistes reals (pescadors, minoristes, majoristes i peixaters).

Ordeig s’ha mostrat molt satisfet amb el caràcter reivindicatiu de l’espot i l’ha considerat molt oportú tenint en compte el moment decisiu que viu el sector un cop coneguda la proposta de la Comissió Europea per a la pesca del Mediterrani, que serà debatuda els dies 9 i 10 de desembre a Brussel·les i que planteja de facto la desaparició del sector pesquer català. “La proposta de la Comissió Europea, que planteja reduir els dies de pesca en un 79% respecte de l’any passat, fa que sigui impossible mantenir les microempreses pesqueres de la nostra costa i els llocs de treball. Proposen que una empresa treballi el 2025 entre 20 i 28 dies l’any. Aquesta situació vulnera clarament els principis de la Política pesquera comuna europea, que estableixen l’obligació de garantir la sostenibilitat ambiental, econòmica i social de la pesca.”

“El Govern fa costat als pescadors de la gamba, el llagostí, la galera, el llenguado, el moll, el rap i el lluç. Sense els nostres pescadors, ens quedarem sense pesca mediterrània, però això va més enllà de la pesca, està en joc tota la cadena de valor del peix, la nostra cultura, la gastronomia i les comunitats pesqueres; en definitiva, la nostra forma de vida i la singularitat del nostre territori mediterrani”, ha afegit Ordeig.

En aquest sentit, el conseller ha afirmat que “l’Administració i el sector de tot el Mediterrani estem conjurats a impedir la desaparició del sector. Espero que el nou comissari entengui la situació i accepti la proposta plantejada de manera conjunta pels ministres d’Espanya, França i Itàlia d’establir una moratòria el 2025 per revisar els models d’avaluacions de les poblacions pesqueres i l’impacte socioeconòmic de les mesures. En cas contrari, serà un punt de no retorn”.

darpa
Cartell de l'anunci
{"name":"2024/12/03/17/29/ecb65465-c4bd-47dc-9f4d-98e1417f1fbb.jpg","author":"darpa","type":"0","location":"0","weight":72796}

Garantir el manteniment dels pescadors, així com la resta dels operadors de la cadena de valor

Aquesta campanya, que tot just s’acaba de presentar, neix del consens amb tots els agents de la cadena de valor del peix i pretén reconèixer el caràcter essencial de la pesca, com a garantia de sobirania alimentària, i traslladar a la ciutadania la necessitat de garantir el manteniment dels pescadors i aqüicultors, i també la resta dels operadors de la cadena de valor (sector de comercialització, minoristes i majoristes dels productes pesquers). Aquests sectors representen el segon subsector en importància de l’economia blava de Catalunya, després del sector del turisme marítim, i és l’únic subsector amb activitat contínua al llarg de l’any. Per tant, per garantir l’economia de les comunitats i territoris pesquers tot l’any, és imprescindible mantenir el sector de la pesca, ja que sense consum de peix no tindrem pescadors, i sense pescadors no tindrem comunitats pesqueres.

Desmitificar creences errònies en relació amb el sector pesquer de Catalunya

Alhora, es volen desmitificar creences errònies i estereotips en relació amb el sector pesquer de Catalunya. Aquest és un sector de pesca costanera i d’empreses familiars, que fa anys que ha assolit la necessitat de la transició cap a la sostenibilitat. El sector també participa en el coneixement i la cura dels seus caladors; amb una actuació local, el calador és com el seu hortet, i, per tant, treballa per garantir el manteniment de l’activitat per als pescadors actuals i per a les generacions futures.

Reconèixer el seu esforç i apostar pel consum dels productes de la nostra flota és l’eina de la ciutadania per garantir una proteïna blava de proximitat i aconseguir que les viles marineres, la gastronomia i la seva cultura perdurin.

L’espot, que s’ha presentat avui davant del sector, es farà a la ràdio, la televisió, els mitjans digitals, la premsa escrita, les xarxes socials, a l’exterior, i se’n farà marxandatge com són davantals, guants i draps de cuina. A la televisió i a la ràdio, es començarà a difondre a partir de demà, 4 de desembre, i s’anirà emetent fins al 27 de desembre.

El sector pesquer de Catalunya

El del peix és el primer sector de l’economia blava del país després del turisme (en ocupació, volum de negoci i PIB) i l’únic amb una activitat contínua al llarg de l’any. És, per tant, un pilar de l’economia blava de les comunitats pesqueres.

A Catalunya, la pesca d’arrossegament, regulada en l’àmbit europeu des de l’any 2019 mitjançant el Pla pluriennal de gestió de la pesca demersal del Mediterrani Occidental (West Med MAP), sosté tot el teixit de la indústria pesquera, incloent-hi les confraries de pescadors, els ports pesquers i les llotges. De fet, l’any 2023 l’arrossegament va representar el 37% de la flota pesquera total, el 38% dels desembarcaments i el 59% del valor total del peix en primera venda. Sense flota d’arrossegament el 2025, les peixateries, el sector de la gastronomia i, en definitiva, les persones consumidores no podrem accedir a la gamba rosada, la gamba blanca, l’escamarlà, el pop blanc, la galera o el lluç de proximitat.

En aquest enllaç trobareu el vídeo de l’espot: http://agricultura.gencat.cat/itotalapesca

3  

Imatges

Cartell de l'anunci

Cartell de l'anunci 72796

El director de Política Marítima presentant la campanya de suport al sector pesquer

El director de Política Marítima presentant la campanya de suport al sector pesquer 427821

El conseller Ordeig presentant la campanya de suport al sector pesquer

El conseller Ordeig presentant la campanya de suport al sector pesquer 347915