event_note Nota de premsa

Ampliació dels serveis al BRCAT de Girona i Salt

"El Govern situa la mobilitat pública com un eix prioritari, reforcem el transport públic perquè cada vegada batem més rècords d'usuaris"

  1. La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, visita el nou corredor BRCAT entre Girona i Salt i presenta les millores en els serveis de bus entre els dos municipis que entraran en funcionament dilluns vinent, 10 de novembre
  2. L’L9 es transforma en l’L9 BRCAT, amb freqüències que passen dels 30 als 15 minuts de dilluns a divendres feiners i operada íntegrament per vehicles 100% elèctrics


La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque i Sureda, ha anunciat avui que el nou BRCAT Girona – Salt permet posar en funcionament, dilluns vinent, 10 de novembre, tot un conjunt de millores en els serveis d’autobús que uneixen els dos municipis. El nou corredor suposa un pas endavant en la integració del transport públic a l’àrea urbana de Girona, tot millorant l’accés a punts estratègics com equipaments educatius, sanitaris i comercials, i fomentant alhora una mobilitat en transport públic més eficient i interconnectada. Ha afirmat que l’obra que avui s’ha inaugurat evidencia: “el treball col·lectiu i ben fet. Aquest BRCAT és el pioner d’una estratègia de país que s’anirà desenvolupant”. Ha afirmat que “el Govern del país ha situat la mobilitat pública com un dels eixos prioritaris i per això reforcem el transport públic perquè cada vegada anem batent més rècords”.

La consellera també ha destacat la importància d’aquest BRCAT Girona perquè “veiem com aquest eix est-oest és un servei molt utilitzat”. El Departament ha configurat un nou corredor de bus ràpid (BRCAT) entre Girona i Salt, en el marc de l’aposta del Govern per la mobilitat en transport públic i descarbonitzada. L’obra, finalitzada aquesta setmana, ha comportat una inversió de 5,5 MEUR, que compta amb finançament de fons europeus. Aquesta actuació inclou nous carrils bus laterals, un carril bici bidireccional i la millora dels espais per a vianants, amb noves places, ampliacions de voreres i més permeabilitat.

Pel que fa al transport públic, la nova infraestructura permet introduir diverses millores a les línies 3, 4 i 9 –operades per Teisa-- amb l’objectiu de fer més competitiu l’autobús i incentivar-ne l’ús: s’augmenten freqüències, s’amplien i modifiquen recorreguts, es milloren parades i marquesines i es redueixen temps de desplaçament –6 minuts de mitjana. Així mateix, s’avança en l’electrificació de flotes. Els nous serveis permetran incrementar l’oferta en un 40% i es preveu que la demanda creixi amb 300.000 viatgers més.

La consellera ha recordat que aquest projecte ha estat fruit de la col·laboració i ha afirmat: “Pasqual Maragall deia que els grans projectes quan es fan grans consecucions sempre al darrera hi havia una bona cooperació i lleialtat institucionals. El que veiem avui és una obra ben feta però vull agrair especialment el treball de Girona i Salt i dels seus tècnics amb la conselleria que ens ha portat un bon BRCAT pioner Catalunya”.

L’L9 es transforma en l’L9 BRCAT

Una de les millores més rellevants és la transformació de l’L9 en l’L9 BRCAT. Aquesta línia de bus, a partir del dilluns 10 de novembre, aprofitarà la nova infraestructura de carril bus continu i directe, així com de priorització del bus i altres millores que s’han dut a terme en el marc de l’obra del BRCAT. Aquesta nova infraestructura i la nova configuració del servei li permetrà fer un recorregut directe i ràpid per unir Salt i Girona.


  1. Augment de l’oferta: La freqüència de les expedicions passarà dels 30 minuts actuals als 15 minuts per sentit de dilluns a divendres feiners entre les 7 i les 22 hores. Els dissabtes feiners, la freqüència de pas serà de 30 minuts, en lloc dels 60 actuals.
  2. Ampliació de cobertura i intermodalitat: El servei cobrirà des de Salt fins al Campus de la UdG de Montilivi, connectant diferents punts clau com equipaments educatius, sanitaris i comercials. També tindrà parada prop de les estacions de tren i d’autobusos de Girona.
  3. La línia s’operarà íntegrament amb vehicles 100% elèctrics. Així, s’evitaran unes emissions a l’atmosfera de 318,9 tones de CO2, 877,5Kg de NOx i 21,6Kg de partícules PM10 cada any

Millores a l’L3 i l’L4

Paral·lelament a la posada en servei de l’L9-BRCAT, també es millora el recorregut de l’L4. En concret, el servei modifica el seu recorregut al pas per la zona de la Massana de Salt amb l’objectiu de fer-lo més ràpid, segur i eficient. A més, la priorització del bus en la circulació i altres mesures permeten un accés més directe i més àgil a l’Espai Gironès, que continua sent l’última parada de la línia per algunes expedicions mentre altres es prolonguen fins al polígon industrial de la Mirona i Montfullà.

Així, el nou itinerari de la L4 amplia la cobertura del transport públic a la zona amb més creixement urbanístic de Salt, on s’ubiquen nous edificis d’habitatges i equipaments i centres educatius, tot millorant així la connexió amb la resta del municipi i amb Girona. Aquesta modificació respon a la voluntat de millorar la seguretat, la comoditat i el servei als usuaris, adaptant la línia a les noves necessitats de mobilitat dels ciutadans.

L’obra també ha comportat el trasllat de la parada de les línies L3 i L4 de la plaça Marquès de Camps a la plaça Joan Brossa, amb una repercussió favorable en el temps total del trajecte, millorant l’agilitat i la fiabilitat del servei. El nou emplaçament optimitza la circulació dels autobusos, redueix els temps d’espera i minimitza les interferències amb el trànsit general.

Nous vehicles 100% elèctrics

La línia L9-BRT disposarà de 4 busos elèctrics, que permetran oferir un servei íntegrament en vehicle elèctric. L’L3 i l’L4 incorporaran un vehicle 100% elèctric cadascuna. Els autobusos tenen una capacitat per a 84 persones i disposen de 2 places per a cadira de rodes. Totes les places de seient disposen de connectors USB per a carregar dispositius electrònics.

També disposen de pantalles interiors per informar als usuaris de les parades o la combinació amb altres línies, i també s’ofereix informació acústica per a persones amb discapacitat visual.

Més de 3 milions de passatgers

Els serveis d’autobús entre Salt i Girona transporten més de 3,1 milions de passatgers anuals a través de les línies urbanes L3, L4 i L9, a més de la demanda que canalitzen les interurbanes provinents de Caldes de Malavella, Olot, Amer i Arbúcies.

Aquests serveis acumulen creixements molt elevats en els últims anys. Així, aquest és un dels 6 corredors que formen part de la primera fase de la xarxa de corredors de bus ràpid que el Govern està desplegant en àrees que formen un mateix sistema urbà i que estan especialment congestionades, per a potenciar l’ús de l’autobús.

8 de novembre de 2025

Cites

Sílvia Paneque

"El que veiem avui és una obra ben feta però vull agrair especialment el treball de Girona i Salt i dels seus tècnics amb la conselleria que ens ha portat un bon BRCAT pioner Catalunya"

Dades clau

    1. Augment de l'oferta: La freqüència de les expedicions passarà dels 30 minuts actuals als 15 minuts per sentit de dilluns a divendres feiners entre les 7 i les 22 hores. Els dissabtes feiners, la freqüència de pas serà de 30 minuts, en lloc dels 60 actuals.
    2. Ampliació de cobertura i intermodalitat: El servei cobrirà des de Salt fins al Campus de la UdG de Montilivi, connectant diferents punts clau com equipaments educatius, sanitaris i comercials. També tindrà parada prop de les estacions de tren i d'autobusos de Girona.
    3. La línia s'operarà íntegrament amb vehicles 100% elèctrics. Així, s'evitaran unes emissions a l'atmosfera de 318,9 tones de CO2, 877,5Kg de NOx i 21,6Kg de partícules PM10 cada any