El Consell Executiu ha aprovat un decret llei que fixa que no s’aplicaran paràmetres numèrics ni percentatges en l’ensenyament i ús de les llengües als centres educatius. La norma fixa els criteris que s’establiran a partir del curs vinent a l’hora d’elaborar, aprovar i revisar els projectes lingüístics dels centres educatius públics, i privats que se sostenen amb fons públics, per establir els aspectes relatius a l’ensenyament i l’ús de les llengües en cada centre.
Ho ha fet una reunió extraordinària celebrada aquest matí al Palau de la Generalitat davant la “necessitat extraordinària i urgent d’aprovar-lo abans de l’inici del proper curs” i després que s’hagi aconseguit un consens polític entre la majoria dels grups parlamentaris per poder articular la llei necessària per protegir el català a les escoles. Així ho ha explicat la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, que ha subratllat que aquesta norma té com a objectiu “protegir els centres i les seves direccions de les ingerències dels tribunals, especialment en quant a l’elaboració dels projectes lingüístics” i, a la vegada, vol salvaguardar el model d’escola catalana, “rebutjant qualsevol intent de lligar l’aprenentatge de les llengües a percentatges o valors numèrics”. La nova normativa dona “cobertura jurídica i total” als centres educatius i, per extensió, a la direcció, i el responsable últim de l’aplicació del decret llei és el Departament d’Educació, ha reblat Plaja.
La portaveu ha destacat que el projecte lingüístic és l’”element nuclear” del model lingüístic escolar de Catalunya però ha puntualitzat que la realitat de cadascuna de les escoles i instituts no és homogènia i, aquest fet, impossibilita una “regulació monolítica” o que “fixi un tractament uniforme de les llengües a tot el territori de Catalunya abstraient-se de la diversitat social i cultural de l’entorn de cada centre”. Per aquest motiu, l’elaboració dels projectes lingüístics dels centres i la regulació de l’ensenyament i l’ús de les llengües que s’hi inclogui “ha de considerar necessàriament criteris tant objectius com l’entorn sociolingüístic del centre, els objectius de normalització lingüística, el respecte a la diversitat cultural i lingüística i els nivells de coneixements lingüístics de l’alumnat que s’acreditin mitjançant proves i avaluacions periòdiques”.
Plaja també ha explicat que els centres hauran d’elaborar un projecte lingüístic que emmarqui el tractament de les llengües, amb el contingut previst legalment. Aquest es revisarà i es modificarà, si és necessari, en funció dels coneixements orals i escrits i de l’ús de les llengües que els alumnes assoleixin en les diferents etapes. Es farà mitjançant proves i avaluacions periòdiques, tan internes com externes, en períodes no superiors als dos anys.
En aquest sentit, el decret recull que és el departament d’Educació qui assumeix tota la responsabilitat sobre la legalitat dels projectes lingüístics després d’haver-los validat en un període màxim de 30 dies. “L’autonomia dels centres es manté i és per això que posteriorment els centres col·laboraran en el procés de seguiment i avaluació del projecte lingüístic facilitant tota la informació i proporcionant els indicadors requerits pel Departament per tal de fer-lo efectiu”, ha especificat la portaveu. La nova normativa recull que al final de l’ensenyament obligatori es garanteix el dret i el deure de coneixement de les llengües oficials.
1