Empresa i Treball

Cardona, candidata catalana als Premis Europeus d'Excel·lència Turística 2011

query_builder   25 març 2011 13:39

event_note Nota de premsa

Cardona, candidata catalana als Premis Europeus d'Excel·lència Turística 2011

  • El subdirector general de Programació Turística del Departament d'Empresa i Ocupació, Josep Miralpeix, i l’alcalde de Cardona, Josep M. Sala, han presentat avui,  al Parador de Turisme Ducs de Cardona, la candidatura catalana a la cinquena edició dels Premis Europeus d’Excel·lència Turística (EDEN), que atorga la Unió Europea i que enguany reconeix la regeneració d’espais físics per a ús turístic. 

  • La Generalitat de Catalunya, a proposta de la Direcció General de Turisme, aposta pel Parc Cultural de la Muntanya de Sal de Cardona per ser un exemple de com es pot impulsar un projecte capaç de generar riquesa i dinamitzar el territori, gràcies a la implicació i la canalització dels esforços dels sectors públic i privat.
 
 
La Direcció General de Turisme ha presentat avui la candidatura de Cardona com la destinació turística que representarà a Catalunya en la convocatòria 2011 dels Premis Europeus d’Excel·lència Turística (EDEN). L’acte, celebrat al Parador de Cardona, ha comptat amb la participació del subdirector general de Programació Turística de la Generalitat de Catalunya, Josep Miralpeix, i l’alcalde de Cardona, Josep M. Sala.

Enguany, els guardons EDEN, impulsats per la Comissió Europea, premien destinacions europees emergents que han basat el desenvolupament econòmic local en la regeneració d’algun espai degradat per convertir-lo en una atracció turística i en motor de desenvolupament local. En concret, es tracta de projectes que hagin durat almenys dos anys i centrats en la recuperació, preservació i millora d’espais industrials, infraestructures de transport, terrenys agrícoles i militars, sota principis de sostenibilitat.

En la present edició, la Generalitat de Catalunya, a proposta de la Direcció General de Turisme, ha apostat pel Parc Cultural de la Muntanya de Sal de Cardona per ser un exemple de com es pot impulsar un projecte capaç de generar riquesa i dinamitzar el territori, gràcies a la implicació i la canalització dels esforços dels sectors públic i privat.

La base de la candidatura de Cardona són dos recursos restaurats per al seu ús turístic: la Vall Salina (patrimoni natural) i el seu Parc Cultural de la Muntanya de Sal, testimoni de l’explotació salina i potàssica a  les mines de Cardona (patrimoni industrial). Aquests elements s’afegeixen a d’altres grans atractius que incrementen el potencial turístic de Cardona: el castell, convertit en Parador de Turisme; el nucli antic, declarat bé cultural d’interès nacional; i l’entorn natural. El subdirector General de Programació Turística, Josep Miralpeix, ha explicat que “es tracta d’una excel·lent candidatura, ja que és un exemple de com, amb la implicació de tots els agents del territori, s’afavoreix la creació d’un projecte turístic capaç de generar una dinàmica econòmica en el municipi”.
 
Cardona haurà de competir amb candidatures d’altres comunitats autònomes que també aspiren a aconseguir aquest premi europeu en què participen una vintena de països i que es resoldrà durant el segon semestre de l’any. Un cop obtinguda aquesta distinció, la Comissió Europea assumeix la promoció de les destinacions guanyadores com ara la realització de vídeos, accions a internet i l’edició de publicacions.
 
L’any 2009, el Parc Natural del Delta de l’Ebre, acreditat amb la Carta Europea de Turisme Sostenible, va resultar guanyador en la tercera edició d’aquests premis organitzats sota el lema “Turisme en zones naturals protegides”. Miralpeix ha destacat que “poder comptar a Catalunya amb una segona destinació amb el segell d’excel·lència turística de la Comissió Europea és molt exclusiu i no està a l’abast de destinacions i ofertes competidores”.
 
Cardona, destinació diversificada i sostenible
 
En els últims deu anys, Cardona està fent una aposta decidida per la recuperació del patrimoni i la projecció turística del municipi com a eix vertebrador de la seva política de promoció econòmica, potenciant els valors singulars i propis del municipi —la sal i la història— en base a la sostenibilitat i la identitat.
 
Des de l’any 2000, amb el Pla de Dinamització Turística de Cardona es va avançar en la creació dels principals equipaments i productes turístics del municipi, en especial el Parc Cultural de la Muntanya de Sal i el Centre Cardona Medieval al nucli antic. A aquest pla, s’han sumat d’altres actuacions com ara l’ingrés del municipi a la Xarxa de Turisme Industrial de Catalunya (XATIC). Les diverses actuacions dutes a terme han incentivat també el sector privat de la zona, qui ha desenvolupat projectes patrimonials i turístics en cooperació amb les administracions públiques.
 
Cardona rep més de 70.000 visitants l’any i s’ha convertit en una de les principals destinacions turístiques de la Catalunya Central. Ara, el repte principal és aconseguir que Cardona consolidi la seva oferta turística i la complementi amb nous atractius que permetin allargar les estades i ampliar l’efecte econòmic al conjunt del municipi. Un exemple és el projecte de creació d’una zona wellness, amb la sal com a protagonista, en el Parc Cultural de la Muntanya de Sal.
 
Projecte europeu EDEN

El guardó Destinacions Europees d’Excel·lència (EDEN) és una aposta de la Comissió Europea per promoure models turístics sostenibles que impulsin la competitivitat.

Els principals objectius d’aquests premis són incrementar la visibilitat de noves destinacions europees emergents; crear consciència de la diversitat i qualitat del turisme a Europa; fomentar la desestacionalització i descongestió dels indrets més turístics, dirigint els fluxos turístics cap a destinacions no tradicionals; i promoure la creació de xarxes entre les destinacions premiades.

Alguns dels requisits que han de demostrar els candidats als premis EDEN són, entre d’altres, el caràcter emergent de la destinació; la seva sostenibilitat social, cultural i ambiental; la implicació en el projecte d’entitats publiques i privades i de la població local;l’existència d’una estratègia turística local que contribueixi a la promoció i posada en valor del patrimoni i afavoreixi el creixement de l’economia del territori; i la seva capacitat d’atracció de noves tipologies de clients, entre ells, turistes amb discapacitat i/o mobilitat reduïda.
 

1  

Imatges

Fotografia de l'acte de presentació de la candidatura de Cardona

Fotografia de l'acte de presentació de la candidatura de Cardona 1470

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia