Sala de premsa

event_note Nota de premsa

Carrefour, Caprabo/Eroski, Mercadona i Condis aglutinen la meitat de la superfície comercial i de les vendes del sector quotidià a Catalunya

Pel que fa a l’evolució dels principals grups, en els darrers cinc anys, Carrefour, tot i mantenir-se en primera posició, ha reduït la seva presència a Catalunya (pel que fa a superfície comercial), un espai al mercat que han ocupat Mercadona, Condis i Bon Preu.Aquesta és una de les conclusions de l’Anuari de la Distribució Comercial del sector quotidià en règim d’autoservei a Catalunya 2008 que ha presentat avui al sector i als mitjans de comunicació la directora general de Comerç, Gemma Puig.

L’anuari analitza l’evolució de 2002 a 2006 del sector comercial de productes de gran consum en règim d’autoservei dins del model comercial català.

Segons l’anuari, el 62% dels establiments del sector quotidià en règim d’autoservei es concentren a l’àrea metropolitana de Barcelona. D’altra banda, l’informe evidencia que el supermercat és el format comercial amb major presència en el sector i que gairebé la meitat dels productes que es venen del sector quotidià són catalans. 



Carrefour, Caprabo/Eroski, Mercadona i Condis aglutinen el 49,08% de la superfície comercial i el 56,12% del volum de vendes del sector quotidià a Catalunya. Aquesta és una de les conclusions que se’n extreuen de l’Anuari de la Distribució Comercial del sector quotidià en règim d’autoservei a Catalunya que ha presentat avui la directora general de Comerç, Gemma Puig.
 
L’anuari analitza l’evolució del 2002 a 2006 del sector comercial de productes de gran consum en règim d’autorservei dins el model comercial de Catalunya. 


Composició de l’oferta: el règim d’autoservei representa el 10% dels establiments i el 50% de la superfície de venda
 
En nombre d’establiments, el règim d’autoservei representa el 10,05% de l’oferta del sector, però, en superfície de venda li correspon el 50,4%. La superfície mitjana de la botiga tradicional (d’una mitjana de 50 metres quadrats de superfície) és força inferior a la dels establiments en règim d’autoservei (amb 445 metres quadrats, de mitjana).


Primeres empreses en règim d’autoservei: Carrefour, Caprabo/Eroski Mercadona i Condis sumen el 49,08% de la superfície i el 56,12% de les vendes
 
Carrefour és el grup empresarial amb una major presència a Catalunya, tant pel que fa superfície comercial (amb el 16,21%) com al volum de vendes (el 19,26%), seguit del Grup Caprabo/Eroski amb el 14,43% de la superfície i el 13,29% de les vendes –sumat Grup Capabro ambGrup Eroski–; Mercadona, amb el 9,75% de la superfície i el 17,15% del volum de vendes; i del grup Condis, amb el 9,75% de la superfície i el 6,42% de les vendes.
 
Aquests quatre grups concentren pràcticament la meitat del sector quotidià en règim d’autoservei a Catalunya: el 49,08% de superfície comercial i el 56,12% de les vendes. 

Analitzant les diferents estratègies d’expansió, l’anuari constata que, de mitjana, la concentració del sector al territori s’ajusta a la distribució de la població: mentre que el 67,8% de la població de Catalunya es concentra a l’àrea metropolitana de Barcelona, el 62,18% dels establiments del sector quotidià en règim d’autoservei es localitza també en aquesta zona. 
 
Les empreses que més s’acosten a aquest percentatge són els grup Consum i La Sirena, amb un índex de presència a l’àrea metropolitana del 67,92% i 67,89%, respectivament, seguit d’Eroski, amb un índex del 70.02%.


Formats comercials: lideratge del format supermercat
 
Els formats comercials que ofereixen productes del sector quotidià a Catalunya es classifiquen segons la superfície comercial:  
  • Establiments en règim d’autoservei: fins a 150 metres quadrats
  • Superservei: de 150 a 399 metres quadrats
  • Supermercat: de 400 a 2.499 metres quadrats
  • Hipermercat: superior a 2.500 metres quadrats
 
A aquests formats cal afegir els establiments especialistes (dedicats a la comercialització d’una gamma de productes del sector quotidià) i els grans magatzems, organitzats per seccions. En aquest context, el format supermercat és el que presenta una major implantació, amb el 60% del total de la superfície comercial i el 33,9% dels establiments.

Pel que fa a l’evolució dels formats comercials en aquest sector, en els últims 5 anys destaca l’increment de la presència del format autoserveis. Quant a la superfície de venda, els formats que han augmentat el seu percentatge sobre el mercat són els autoserveis i els supermercats.

De la seva banda, els superserveis han perdut pes en nombre d’establiments, però l’han guanyat en superfície. Això significa que la dimensió mitjana d’aquests establiments ha tendit a apropar-se al format dels supermercats
 
Analitzant el volum de vendes per format, val a dir que es correspon en gran mesura a la distribució de la superfície comercial. Així, al 2006, el 60% de les vendes es realitza a supermercats, seguit del hipermercats, amb el 14,78%; els superserveis, amb el 13,89%; establiments especialistes, amb el 9,44%; i autoserveis, amb l’1,19% de les vendes. 


L’ocupació: un augment del 12,9% del 2002 al 2006
 
El nombre de persones ocupades al sector quotidià en règim d’autoservei ha passat de 45.186 el 2002, a 51.014 al 2006. Aquestes xifres representen un augment del 12,89%. Segons l’anuari, la capacitat de generar ocupació està directament relacionada amb el volum empresarial. Així, els cinc primers grups amb més superfície de venda són també els cinc amb major nombre de contractacions. 


Procedència dels productes: dominen els productes catalans, seguits dels productes estatals
 
El sector quotidià en règim d’autoservei es nodreix majoritàriament de productes catalans (47,6%) o de la resta de l’Estat (42,6%). En els últims cinc anys, s’observa que els productes catalans han millorat força la seva posició en relació als espanyols. Entre 2001 i 2006, la presència de productes catalans ha passat del 39,1% al 47,6% mentre que els productes de la resta de l’Estat han passat del 48,6% al 42,6%.
 
Pel que fa a la presència de productes de la UE, al 2006 ha estat del 6,8% (al 2001 era del 9,3%) mentre que la de productes de la resta del món és del 3,1% (el mateix percentatge que al 2001).


Marca blanca: 1 de cada 4 productes de gran consum són marca blanca
 
Els productes de marca blanca són aquells per mitjà dels quals s’ofereix una imatge unificada entre distribuïdor i fabricant. A Catalunya, l’estratègia de dedicar una part de l’oferta als productes propis ha crescut exponencialment des dels anys 90. 

Val a dir que aquest percentatge del 25,3% aglutina tant empreses que ofereixen un reduït percentatge de marca blanca, com ensenyes que es caracteritzen per oferir un elevat percentatge, com Lidl o Plus.


Presència a internet: la meitat de les empreses del sector té presència a internet i prop del 16% venen els seus productes a través de la xarxa
 
El 54,1% de les empreses del sector compta amb una pàgina web pròpia. Segons constata l’anuari, és més freqüent la presència a internet de les empreses de majors dimensions que de les petites empreses. 

Pel que fa a l’ús d’internet com a canal de comercialització, el 15,7% de les empreses venen a través de la xarxa. Entre les empreses de més de 100 establiments, aquest percentatge puja fins el 37,5% mentre que a les empreses amb 10 establiments o menys, la venda per internet és del 7,7%. 
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia