Direcció General de Comunicació

fp

El Govern culmina l'estructura del Consell Català de la Formació Professional per ajustar-lo al nou model integrat de la Formació Professional

query_builder   19 abril 2011 13:52

event_note Nota de premsa

El Govern culmina l'estructura del Consell Català de la Formació Professional per ajustar-lo al nou model integrat de la Formació Professional

 
  • Es modifica l’actual Decret 21/1999, de 9 de febrer, de creació del Consell Català de la Formació Professional, que permetrà una direcció coordinada entre aquest organisme i la Comissió del Sistema de Formació i Qualificació Professional
  • L’objectiu de l’acord és fer efectiva una millor coordinació en l’àmbit de la formació professional per augmentar el nivell de qualificació dels treballadors i adaptar-lo a les necessitats de les empreses
  • Aquesta és la tercera mesura relacionada amb la formació professional que el Govern aprova durant aquests primers mesos de legislatura amb la intenció d’integrar la formació professional reglada, la formació contínua i l’ocupacional
  • El Govern també nomena Teresa Casanovas presidenta del Consell
 
El Govern de la Generalitat ha aprovat la modificació del Decret 21/1999, de 9 de febrer, de creació del Consell Català de la Formació Professional, per tal de posar en marxa el sistema integrat de la Formació Professional davant de la desconnexió existent entre el sistema actual i les exigències del mercat laboral. Amb aquest acord es culmina el procés d’estructuració del nou model d’orientació, capacitació i formació professional i s’inicia el procés de canvi cap a un model més flexible.
 
El Consell Català de Formació Professional, és l'òrgan de consulta i assessorament en matèria de formació professional, amb caràcter no vinculant, del Govern de la Generalitat i compta amb la participació de les organitzacions empresarials, sindicals i entitats públiques de tot l’àmbit de la formació professional, tant reglada com no reglada.
 
El nou model està centrat en l’ocupabilitat de les persones i aposta per un sistema de formació basat en el desenvolupament de competències al llarg de totes les etapes de la vida. Com a tal, aquest model està estretament lligat a l’experiència professional i, per tant, té com a referent constant les necessitat reals de les empreses i del mercat de treball.
 
 
 
 
Acords de govern previs relacionats amb la formació professional
 
La modificació del Decret 21/1999 és la tercera mesura relacionada amb la formació professional que el Govern aprova durant aquests primers mesos de legislatura.
 
Així, el Consell Executiu de l’1 de març va aprovar el Decret 284/2011, d’ordenació de la formació professional inicial (cicles formatius de grau mitjà i cicles formatius de grau superior), amb l’objectiu que els estudis d’FP siguin més atractius per a l’alumnat i per al teixit empresarial del país, i que les empreses tinguin una major participació en aquest àmbit. Com a principals novetats destacaven la possibilitat que la Generalitat estableixi títols propis que responguin a necessitats no cobertes amb títols estatals; la incorporació del coneixement de competència de llengua estrangera per a tots els cicles formatius; la compaginació dels estudis d’FP amb el desenvolupament de la tasca professional; i la major adaptabilitat dels currículums als diferents sectors, que podran ser modificats pels centres en funció de les necessitats de l’alumnat.
 
Una setmana més tard, el Govern va aprovar, a proposta conjunta de la Conselleria d'Ensenyament i la Conselleria d'Empresa i Ocupació, la posada en marxa d'un nou model d'orientació, capacitació i formació professional. Aquest nou model preveu quatre àmbits d’actuació: la promoció social de la formació; la valoració i el reconeixement públic de la formació professional; el desenvolupament d’una nova estratègia per implicar i garantir la participació dels agents socials i de les organitzacions empresarials en la millora de la formació professional; i l’establiment dels òrgans de coordinació necessaris per garantir la participació dels departaments i dels agents socials implicats. La mesura que s’adopta és un primer pas per a l’establiment d’aquesta coordinació.
 
Els tres subsistemes de formació professional
 
La formació professional és el conjunt d'ensenyaments i aprenentatges destinats a la inserció, reinserció i actualització laboral, amb l’objectiu d’augmentar i adequar el coneixement i habilitats dels actuals i futurs treballadors al llarg de tota la vida.
 
La formació professional està integrada per tres subsistemes: la formació professional inicial, la formació professional ocupacional i la formació professional contínua.
-          Formació Professional Inicial: Conjunt d'accions de formació professional específica (també anomenada formació professional reglada) que s'imparteixen en el sistema educatiu. Així doncs, el seu objectiu és la inserció laboral.
-          Formació Professional Ocupacional: Conjunt d'accions de formació professional que tenen per objectiu proporcionar a les persones en situació d'atur les competències professionals requerides pel sistema productiu i així facilitar la seva reinserció en el mercat laboral.
-          Formació Professional Contínua: Conjunt d'accions formatives desenvolupades per les empreses, els treballadors o les organitzacions representatives, adreçades a la millora de les competències professionals i de la qualificació dels treballadors i treballadores en actiu. L’adquisició de majors competències permet un augment de la seva ocupabilitat.
 
 
Teresa Casanovas, presidenta del Consell Català de Formació Professional
 
El Govern ha acordat nomenar Teresa Casanovas Archs nova presidenta del Consell. Per delegació de la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, i el conseller d’Empresa i Ocupació, F. Xavier Mena -tal com preveu el Decret 297/2011, de 22 de març- Teresa Casanovas assumirà la presidència del Consell, així com també la presidència de la Comissió del Sistema de Formació i Qualificació Professional, amb l’objectiu de coordinar i garantir la participació dels departaments implicats i la dels agents socials en aquest àmbit de la formació professional.
 
Nascuda a Martorell l’any 1957, Teresa Casanovas és diplomada en Empreses i Activitats Turístiques pel Centre d’Estudis Tècnics Turístics de la Universitat de Barcelona, també va cursar un Programa de Formació Superior de Gestió Empresarial per la Fundació Bosch i Gimpera de la Universitat de Barcelona, a més de realitzar diferents cursos i seminaris relacionats amb direcció i gestió comercial.
 
Pel que fa a la seva trajectòria professional, des del 1993 fins a l’actualitat ha estat mànager del Departament de Màrqueting de Postvenda de l’empresa Volkswagen-Audi Espanya, i ha desenvolupat diverses tasques d’execució i control i avaluació d’accions promocionals. Anteriorment, des de 1987 fins al 1993 va ser adjunta a la Direcció de Recanvis i Postvenda de SEAT,S.A, i entre 1986 i 1987 va ser responsable del Departament Comercial i Exportació a Tedsa Textil.
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia