· Es tracta d’una de les peces més destacades del Museu
· L’obra del segle XIII tornarà a ser exhibida a Vielha a partir del mes de juliol
· La intervenció ha inclòs la fixació general de la policromia, la consolidació del suport de fusta i la neteja de la capa pictòrica

La talla del Crist i la creu d’Escunhau tornarà demà al Museu dera Val d’Aran, de Vielha, després d’haver estat restaurada pel Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC) del Departament de Cultura. L’obra és una de les talles més importants que s’exposen al Museu dera Val d’Aran i tornarà a ser exhibida en aquest museu aranès a partir del mes de juliol.
Els treballs de restauració de conservació–restauració que s’han fet a l’obra al CRBMC de Valldoreix han durat quatre mesos i han inclòs les actuacions següents: la fixació general de la policromia, la consolidació puntual del suport de fusta, l’aprofundiment en la neteja de la capa pictòrica i la reintegració cromàtica de les petites llacunes.
Aquests treballs de restauració es complementen amb una exhaustiva documentació fotogràfica i radiogràfica del conjunt de creu i talla.
Cal destacar també el nou sistema d’ancoratge de la talla del Crist a la creu, que s’ha fet mitjançant espigues de metacrilat de 4 mm de gruix. Aquest nou sistema, neutre i reversible, permet noves manipulacions de l’obra sense afectar la seva estabilitat.
Prèviament a la intervenció al CRBMC, el mes de setembre de 2010 es va fer una intervenció de restauració d’urgència in situ, per solucionar uns problemes puntuals d’aixecament de la capa pictòrica, detectats pel personal del Museu dera Val d’Aran.
La talla romànica
La imatge és una talla de fusta policromada, amb unes mides de 90 cm d’alçada per 94 cm d’amplada, considerada del segle XIII, però que conserva encara un cert caràcter romànic. La talla s’atribueix al grup de les majestats nues, perquè sembla molt evident la intenció de l’escultor de fer un Crist no sofrent. L’anatomia del cos és tractada amb molta simplicitat, i les faccions són correctes i ben dibuixades. El perizoni (tovallola) és també molt singular i presenta la particularitat de caure molt avall pel costat dret.
La creu, amb unes mides de 140 cm d’alçada per 116 cm d’amplada, també està feta de fusta policromada. Presenta ambdues cares decorades de manera molt desigual: l’anvers té una decoració floral feta amb relleus de pasta i el dors és policromat amb la simbologia típica d’aquestes creus.
El Centre de Restauració
El Centre de Restauració de Béns Mobles contribueix a la preservació dels béns culturals mobles de Catalunya. Entre els seus objectius hi ha conèixer l’estat de conservació d’aquests béns, programar-ne i prioritzar-ne les actuacions de conservació preventiva i les de restauració, avaluar-ne les propostes de tractament, i coordinar, executar i fer el seguiment de les intervencions.
Així mateix, el CRBMC vetlla pel rigor i la qualitat de les intervencions de conservació–restauració del patrimoni moble de Catalunya, i avalua periòdicament l’estat de conservació dels béns intervinguts amb anterioritat.
El Centre també assessora i ofereix serveis tecnicocientífics als professionals de la conservació–restauració, als investigadors del patrimoni i als conservadors de col·leccions, i promou el coneixement de la disciplina, així com els avenços en tecnologia i en la pràctica de les actuacions de conservació–restauració.



