· El festival se celebra del 30 de juliol al 26 d’agost
· Està declarat Festival Estratègic per la Generalitat de Catalunya
· Està declarat Festival Estratègic per la Generalitat de Catalunya

Aquest matí, el conseller de Cultura, Ferran Mascarell, acompanyat de l’alcalde de Torroella de Montgrí, Josep Maria Rufí i del director artístic del Festival, Oriol Pérez, ha presentat la 31a edició del Festival de Músiques de Torroella de Montgrí de música clàssica.
Mascarell ha destacat l’aposta estratègica que ha suposat aquest festival en els seus 30 anys d’història: “ vosaltres vàreu fer una aposta que s’ha consolidat i ha esdevingut un festival de referència per la música clàssica” . El conseller ha destacat també el reconeixement que ha assolit el Festival “el vostre és un festival reconegut arreu, pel públic, per la crítica i per tots aquells que reconeixen la importància de fer les coses bé”.
En aquest sentit, el conseller Mascarell ha afirmat que “el nostre país durant tot l’any té la virtut, i sobretot en el període d’estiu, de decantar, d’expressar, de vehicular una estructura en la que tothom hi fa un paper especialment important”.
El Festival de Torroella de Montgrí començarà el dissabte 30 de juliol. El programa està format per 15 concerts que inclouen produccions pròpies, principalment amb l’orquestra Acadèmia 1750, coproduccions que es difondran posteriorment, i grans actuacions de destacades figures del panorama musical català i de la resta d’Europa.
La presència de la contralt i directora musical francesa Nathalie Stutzmann com artista principal convidada és la nota més destacada del Festival. Stutzmann actuarà en dos concerts, en el primer amb acompanyament orquestral barroc i en el segon acompanyada de piano. Altres punts forts són l'especial atenció al món de la veu, la programació de tres grans intèrprets del piano, Grygory Sokolov, Alice Sara Ott i Joaquín Achúcarro, i la renovada aposta per l’Acadèmia 1750 com a orquestra resident del Festival.
Pel que fa a l’oferta de concerts és destacable La Missa de rèquiem de Joan Cererols en el concert a la memòria d’Ernest Lluch a càrrec del Cor La Stagione Armonica de Pàdua i la Missa en si menor de Bach amb el Dunedin Consort & Players.
El programa del 31è Festival inclou noves formulacions de música clàssica amb Jan Garbarek i The Hilliard Ensemble i la projecció del la pel·lícula muda amb acompanyament orquestral La passion de Jeanne d’Arc de Carl Theodor Dreyer.
Natahlie Stutzmann, artista principal convidada
Des de fa uns anys, el Festival de Torroella convida un destacat solista perquè mostri diferents facetes de la seva personalitat artísticomusical. Per a l'edició d'enguany s'ha seleccionat la contralt francesa Nathalie Stutzmann qui actuarà en dos concerts. En el primer, Stutzmann ens mostrarà la seva doble faceta de directora i cantant dirigint la seva orquestra barroca Orfeo 55 per interpretar el programa que anomena Prima Donna. Aquest programa va aparèixer fa poc en CD produïda per la discogràfica Deutsche Grammophon.
En el segon concert, la solista francesa acompanyada per Inger Södergren, oferirà el conegut cicle Viatge d’hivern de Franz Schubert.
El món de la veu
A part de la presència de Nathalie Stutzmann, hi haurà l’important estol d’altres grans solistes vocals com la mezzosoprano txeca Magdalena Kozena, el contratenor francès Philippe Jaroussky i la soprano navarresa María Bayo.
Magdalena Kozena, acompanyada del pianista Yefim Bronfman, presentarà un recital d’obres poc freqüents a les sales de concert del nostre país amb un programa d’obres de Mussorgsky, Xostakòvitx, Ravel, Ratxmàninov i Bartók. Aquest recital s’interpretarà, a l’estiu, només a Torroella i al Festival d’Edimburg.
Philippe Jarousky oferirà un recital per demostrar com el timbre vocal d’un contratenor no es limita només a la interpretació del repertori de l’anomenada música antiga. Acompanyat del pianista Jerôme Ducros i la participació del cel·lista Gautier Capuçon ens immergirà en un programa romàntic i del segle XX amb obres de Saint-Saëns, Fauré, Hahn, Albéniz i Debussy, entre d’altres.
La coneguda soprano navarresa María Bayo presentarà una producció amb l’Acadèmia 1750 a l’entorn de la música vocal religiosa de la primera meitat del segle XVIII dedicada a la Verge Maria. El programa serà la base d’un enregistrament per la companyia discogràfica belga Outhere de Maria Bayo i l’Acadèmia 1750 sota la direcció del seu titular Stefano Demicheli.
Tres grans pianistes i Acadèmia 1750
Grygory Sokolov, Alice Sara Ott i Joaquín Achúcarro constituiran un bloc dedicat als grans recitals de piano.
D’altra banda, el conjunt orquestral Acadèmia 1750, orquestra resident del Festival de Músiques de Torroella de Montgrí, oferirà quatre concerts. A part de l’esmentat amb María Bayo, inaugurarà el Festival amb la participació de la mezzosoprano gironina Gemma Coma-Alabert i l’oboeista Pepo Domènech amb obres conegudes i populars del barroc musical. En els altres dos concerts, l’orquestra que dirigeix Stefano Demicheli aprofundirà en la temàtica del Cànon i Fuga a l’Alemanya i Itàlia de la primera meitat del segle XVIII amb exemples de diferents compositors.
Un d’aquests concerts es farà a la població de Verges seguint la política del festival d’estendre les activitats fora del nucli de Torroella de Montgrí.
La Missa de rèquiem de Joan Cererols (1618-1680)
Serà l’onzena vegada que el Festival de Músiques de Torroella de Montgrí dedica un concert a la memòria d’Ernest Lluch i serà la primera que s’interpretarà un rèquiem o missa de difunts i, a més, una missa que representa un dels paradigmes més bells del nostre patrimoni musical.
Joan Cererols, a judici d’alguns estudis musicològics, va conèixer Johann Sebastian Bach com ho demostra el fet que el tema del cor inicial de la Passió segons Sant Mateu guarda una gran similitud amb el tema del villancet ¡Ay, qué dolor! d’aquest compositor.
El Cor de la Stagione Armonica de Pàdua que darrerament treballa en projectes musical amb Riccardo Muti al Festival de Salzburg ens oferirà una combinació d’obres de Bach i Cererols dirigit per Sergio Balestracci.
La Missa en si menor de Bach amb el Dunedin Consort
Si alguna missa ocupa un espai central en el cànon de la música europeu és aquesta en la qual el gran compositor alemany va assentar les bases per als futurs compositors a l’hora d’escriure aquestes obres religioses.
L’escoltarem pel conjunt escocès Dunedin Consort & Players dirigit per John Butt, un dels darrers conjunts que han aparegut amb força al panorama musical europeu i que han estat aplaudits unànimement per la crítica.
Officium Novum
La formulació d’un nou espai musical sorgit de l’encontre entre el saxofonista noruec Jan Garbarek i el quartet vocal The Hilliard Ensemble és la gran aposta Officium Novum. A través de la influència de músiques medievals, del Càucas, del cant bizantí, d’Arvo Pärt i del propi Jan Garbarek, Officium Novum és no tant sols un interessant fruit del diàleg entre cultures musicals diferents ¯del món del jazz i de la música antiga¯ sinó que mostra el diàleg recíproc entre ambdues cultures musicals en una mateixa experimentació que obeeix clarament al concepte de recepció i influència.
La passion de Jeanne d’Arc
La passion de Jeanne d’Arc, del director danès Carl Theodor Dreyer (1889-1968), va ser el primer film que va atorgar el reconeixement mundial de clàssic al director de films canònics en la història del cinema com Dies Irae, Ordet o Gertrud. Amb un guió basat en les transcripcions originals del procés a Joana d’Arc, ha estat definida com una veritable simfonia de primers plans.
El procés viscut per Joana d’Arc (1413-1431), canonitzada el 1920, va ser el tema escollit per una pel·lícula de temàtica catòlica on sobresurt el treball de l’actriu Renée Falconetti. La història serveix a Dreyer per indagar sobre les passions humanes i l’actitud davant la realitat del dolor.



