Direcció General de Comunicació

Pla de Seguretat Vial

El Govern aprova el Pla de Seguretat Viària de Catalunya 2011-2013

query_builder   7 juny 2011 14:24

event_note Nota de premsa

El Govern aprova el Pla de Seguretat Viària de Catalunya 2011-2013

  • El nou document conté 28 línies estratègiques i 76 accions amb l’objectiu prioritari d’assolir una reducció de com a mínim el 15% dels morts i ferits greus registrats el 2010
  • Preveu crear l’oficina de la víctima i elaborar el Pla Estratègic 2010-2020, que avaluarà l’estat actual de la seguretat viària i establirà les estratègies a seguir en la propera dècada
El Govern ha aprovat el Pla de Seguretat Viària de Catalunya 2011-2013, un document clau que revisa i proposa les línies estratègiques que es desenvoluparan els propers tres anys per tal d’assolir els objectius generals de seguretat viària. El nou document conté 28 línies estratègiques i 76 accions amb l’objectiu prioritari d’assolir el 2013 una reducció de la sinistralitat de com a mínim el 15% dels morts i ferits greus registrats l’any 2010.
 
El Pla de Seguretat Viària (PSV) és un document transversal impulsat pel Servei Català de Trànsit (SCT), en què participen diverses entitats públiques i privades vinculades al món de la seguretat viària a través de la Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària (CCTSV).
 
El propòsit de reduir l’accidentalitat a Catalunya dóna continuïtat a la línia de treball seguida en els plans anteriors, per bé que el document aprovat avui marca una nova fita en fixar també l’atenció en els ferits greus, un indicador que ha de permetre configurar una radiografia més fidedigna i real de les conseqüències de la sinistralitat viària. A més, cal destacar que aquest objectiu de descens de sinistralitat fixat per al 2013 és plenament compatible amb les orientacions de la política de seguretat viària de la Unió Europea per al període 2011–2020, que fixa per al 2020 la reducció del 50% dels morts respecte al 2010.
 
Totes les mesures adoptades en el marc del PSV 2011-2013 aprovat avui pel Govern no només tenen en comú l’objectiu de reduir la sinistralitat viària, sinó també el de continuar desenvolupant i avançant en el canvi cultural que rebutja socialment els comportaments de risc en el trànsit i que aposta per una mobilitat segura i responsable.
 
 
Prioritats del Pla
 
El Pla de Seguretat Viària 2011-2013 es desenvolupa en 5 àmbits d’actuació, conté 28 línies estratègiques i 76 accions a desenvolupar en el proper trienni, una cinquantena de les quals suposen una novetat respecte al document anterior.
 
Dóna continuïtat a les mesures ja implantades en anys anteriors i que han donat bons resultats pel que fa al control de la velocitat excessiva o inadequada, l’ús dels accessoris de seguretat passiva o el consum d’alcohol o drogues. A banda però, el Pla focalitza l’atenció a elaborar plans específics d’intervenció per a nous àmbits que s’han definit com a prioritaris i que són els següents:
 
  • Els vehicles de dues rodes
  • Les interseccions
  • Els atropellaments
  • La definició d’un entorn periurbà
 
Accions destacades
 
Després del treball realitzat durant anys per fer front a la indisciplina viària com a causa principal de la sinistralitat viària, el Pla de Seguretat Viària 2011-2013 afronta un nou escenari en què no hi ha grans causants d’accidentalitat a atacar, sinó una gran dispersió de factors condicionants de la seguretat viària amb un pes relatiu reduït. Per això el document alerta tots els agents implicats en la seguretat viària que són necessaris canvis en els plantejaments viaris per tal de fer front a l’accidentalitat del futur.
Entre les 76 accions fixades per al proper trienni destaquen les següents:
 
Creació de l’oficina de la víctima
 
Des de les administracions es vol reforçar el reconeixement social de les víctimes, atendre i donar respostes a aquest col·lectiu i ajudar a difondre la seva tasca. Per poder desenvolupar aquest propòsit és molt important disposar d’un centre de referència, una oficina amb informació objectiva que orienti, ajudi i expliqui els drets de les víctimes i a la qual tothom es pugui adreçar de manera directa i senzilla.
 
Elaboració d’un pla d'R+D
 
Es defineixen línies de recerca i s’estableixen fórmules de transferència de ciència i tecnologia entre el Servei Català del Trànsit (SCT), universitats i instituts d’investigació. El 5% del pressupost del SCT es reservarà a R+D+I sobre seguretat viària.
 
Impuls del Pla Estratègic 2010-2020
 
S’elaborarà el Pla Estratègic 2010-2020, que haurà d’avaluar l’estat actual de la seguretat viària a Catalunya i diagnosticar-ne els punts forts i els febles. A partir d’aquí definirà les estratègies a seguir en la propera dècada a través d’un període de reflexió en el qual s’ha d’aconseguir optimitzar el sistema de gestió de la seguretat viària per poder afrontar en el futur l’accidentalitat de Catalunya.  
 
 Extensió dels Plans Locals de Seguretat Viària
El document estableix que els municipis de més de 20.000 habitants hauran d’elaborar Plans Locals de Seguretat Viària. Fins ara només s’aplicaven a les capitals de comarca i als municipis de més de 30.000 habitants.
 
 
Avaluació de l’estat actual del control de la velocitat i incorporació del control de la velocitat mitjana a trams
 
S’avaluarà exhaustivament l’eficàcia i l’eficiència de la gestió actual dels radars ubicats al llarg de la xarxa viària catalana, després que s’hagin detectat algunes mancances. Així, el Pla de Seguretat Viària 2011-2013 preveu planificar detingudament la gestió dels radars, estudiar la rotació dels diferents cinemòmetres a les cabines de mesurament existents i incrementar el nombre de cinemòmetres mòbils.
D’altra banda, s’analitzarà també la instal·lació del control de la velocitat per trams, com ja s’ha fet al túnel de Vielha, aprofitant que la nova Llei de seguretat viària preveu aquesta mesura. Així, s’estudiarà la substitució progressiva dels controls puntuals en les ubicacions en què estigui justificat.
 
Estudis específics d’atropellaments i interseccions
 
El Pla 2011-2013 estableix l’estudi en profunditat dels atropellaments que s’han produït a la xarxa viària, particularment els que tenen lloc a les zones urbanes i que són la majoria. Es tracta d’accidents que acostumen a tenir repercussions severes sobre les víctimes i que afecten molt particularment col·lectius específics, com la gent gran i els infants. D’altra banda, també s’impulsarà un estudi concret de la situació actual de l’accidentalitat de les interseccions i es dissenyarà un conjunt de mesures pal·liatives per millorar els resultats de la seguretat viària, en funció de les diferents tipologies d’encreuaments.
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia