El director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, acompanyat de l'alcalde de Llançà, Pere Vila, i de la gerent de Ports de la Generalitat, Dolors Rodríguez, ha visitat avui les obres del nou dic exterior del port de Llançà. Després de fondejar el quart calaix, el mes de maig passat, ara s'estan reomplint els calaixos amb material per donar estabilitat a la infraestructura. L'objectiu del dic és donar major recer i incrementar les condicions generals de protecció del port llançanenc. L'actuació, que suposa una inversió de 4 MEUR, es preveu finalitzar al juliol, si el temps ho permet.

Millorar el recer i la protecció del port
L'objectiu de la construcció del nou dic exterior del port de Llançà és evitar que l'onatge depassi les instal•lacions portuàries, per tal que les activitats pesquera i nàutica es puguin desenvolupar amb normalitat i sense afectacions dels temporals.
El nou dic exterior, ubicat en línia paral•lela al dic de recer, està format per quatre calaixos de formigó, que en el seu conjunt tenen una longitud total de 116,45 metres. La distància entre el dic de recer i la nova infraestructura és d'uns 120 metres.
Estat de les obres
Entre els mesos d'abril i maig s'han transportat els quatre calaixos amb els quals s'està construint el nou dic exteror al port de Llançà. Els calaixos s'han construït al port de Tarragona i, després, s'han transportat via marítima d'un en un fins al port de Palamós, on s'han preparat per al seu fondeig definitiu. Finalment, des de Palamós, un remolcador els ha portat fins al port de Llançà.
Actualment s'estan duent a termes les tasques de reompliment dels quatre calaixos. Un cop es finalitzi aquesta actuació es procedirà a executar la llosa de recobriment de l'estructura, així com el seu espatller per donar més estabilitat i grantir el funcionament de tot el conjunt, davant dels possibles temporals de llevant que puguin venir.
Aquestes actuacions estan sotmeses plenament a la climatologia marítima, cosa que ha fet aturar les obres en diverses ocasions. Així i si el temps ho permet, aquesta infraestructura s'acabarà a finals de juliol.
Cal afegir que les obres s'estan desenvolupant amb criteris de màxim respecte pel medi ambient, motiu pel qual la posició del dic exterior ha de permetre la bona convivència entre aquest dic i l'ecosistema marí.
La solució més viable
El port de Llançà patia una sèrie de problemes operatius per l'acció de les llevantades que impedeixen el funcionament eficaç de la instal•lació. Aquesta problemàtica ha portat a l'Administració catalana a buscar diverses solucions que aportin la funcionalitat i el grau de protecció que requereix aquesta instal•lació portuària.
Un cop analitzada la problemàtica derivada dels temporals i després de realitzar diversos estudis, sondejos i campanyes geofísiques i de caracterització ambiental de l'àrea d'actuació, es va decidir que la solució més viable per tal d'evitar l'acció dels temporals i reduir l'impacte visual és la construcció d'un nou dic exterior.
3