- El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha posat avui en servei la nova autovia des de Sora fins a Ripoll, de 7,4 quilòmetres de longitud
- L’Eix Centelles - Vic - Ripoll té 49 quilòmetres, dels quals s’han desdoblat 25 quilòmetres i s’ha millorat el tram restant que ja tenia quatre carrils
- L’actuació, amb una inversió de 312 MEUR, millora les comunicacions entre Osona i el Ripollès i la connexió amb l’àrea metropolitana de Barcelona

El conseller del Departament de Territori i Sostenibilitat (TES), Lluís Recoder, ha posat avui en servei l’últim tram del desdoblament de l’Eix Centelles - Vic - Ripoll (C-17), acompanyat d’alcaldes del Ripollès i Osona. En concret, ha entrat en funcionament el tram entre Sora i Ripoll, de 7,4 quilòmetres de longitud, que discorre per una orografia molt complexa i inclou cinc nous túnels i dos nous viaductes.
El nou tram d’autovia
El tram d’autovia que avui entra en servei discorre entre el final de la variant de Montesquiu, al terme de Sora, i el municipi de Ripoll. El traçat es caracteritza perquè s’adapta a una orografia complexa, amb prop d’un terç del recorregut en túnel o viaducte, de mitjana.
Per al desdoblament, s’ha aprofitat la carretera de dos carrils ja existent per a configurar la calçada en sentit Ripoll, alhora que s’ha construït una nova calçada de dos carrils de nou traçat per al sentit Vic. Aquest fet comporta que les dues calçades estiguin separades una de l’altra en la major part del recorregut. Aquestes calçades estan formades cadascuna per dos carrils de circulació, de 3,5 metres d’amplada cadascun, i vorals d’1m d’amplada a l’esquerra i 2,5m d’amplada a la dreta.
Pel que fa a accessos, les obres han comportat l’acabament de l’enllaç de Montesquiu/Sora, la construcció d’un nou enllaç de la Farga de Bebié, l’enllaç de Terradelles i la connexió de la nova autovia amb la depuradora i les finques pròximes a Ripoll.
Túnels i viaductes
En aquest tram, cal remarcar els túnels i viaductes que s’han construït per tal d’integrar la nova infraestructura en l’entorn pel qual discorre. Així, en total s’han executat cinc nous túnels, que sumen una longitud de 3.347 metres; són els túnels de Montesquiu (820m), la Farga de Bebié (458m), Bellavista (535m), Terradellas (653m) i Ripoll (881m).
En paral·lel, les obres que ara conclouen han comportat la millora dels túnels de la Farga Bebié i Terradelles que ja existien en aquest tram de la C-17. Aquestes millores consisteixen en una nova impermeabilització, nova il·luminanació i nous elements de seguretat.
D’altra banda, aquest tram inclou dos nous viaductes construïts sobre el Ter, a la Cúbia, paral·lels als ja existents, que tenen 99 i 93 metres de longitud, respectivament.
Integració en l’entorn
En l’execució d’aquesta obra, s’ha tingut en compte especialment l’entorn pel qual discorre la infraestructura; així, s’han inclòs mesures ambientals com la formació de passos de fauna, la integració dels embocaments dels túnels i la plantació de talussos i zones afectades per les obres.
Condicionament del tram urbà de Ripoll
Finalment, cal indicar que el Departament de Territori i Sostenibilitat està redactant el projecte constructiu per al condicionament del tram de la C-17 més proper al nucli urbà de Ripoll, en una longitud d’1,8 quilòmetres. Aquest tram discorre entre la carretera de les Llosses i la rotonda d’accés a Ripoll que, ateses les seves característiques més urbanes, s’ha tractat específicament, tot separant-lo del desdoblament que ara finalitza. L’obra comportarà una inversió estimada en 6 MEUR i es preveu iniciar la seva execució l’any vinent.



