El Bombers de la Generalitat han presentat avui les dues noves ambulàncies que estaran destinades al GEM (Grup d’Emergències Mèdiques) i que s’incorporaran a la flota dels vehicles sanitaris del cos.
Han assistit a l'acte el conseller d’Interior, Felip Puig; el secretari general d’Interior, Xavier Gibert; el director general de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvaments (DGPEIS), Jordi Gassió; la subdirectora general operatiu dels Bombers de la Generalitat, Anna Martín; el cap de la Divisió Grups Operatius Especials, Sebastià Massagué; el cap dels Bombers GEM, Miquel Vidal, i representants de l’empresa fabricant, entre d’altres autoritats.
Característiques de les noves ambulàncies
Els nous vehicles sanitaris, que són Unitats de Suport Vital Avançat (USVA) i estaran destinats a la seu de Cerdanyola del Vallès, estan optimitzats al màxim, i incorporen especificacions tècniques concretes per a les funcions dins del Cos de Bombers. Per assolir aquesta màxima optimització, membres del Cos de Bombers de la Generalitat han participat en la fase de disseny en col·laboració amb el personal tècnic de l’empresa fabricant.
Les ambulàncies s’han fabricat sobre el xassís del model Peugeot Boxer amb 160cv de potència. Algunes de les novetats d’aquestes dues ambulàncies són: la incorporació d’uns armaris independents per dur, de forma aïllada, l’equipament d’intervenció del personal dels Bombers (jaquetons, botes, cascos), la incorporació d’un armari per al transport dels equips d’aire i per a les maletes assistencials i la diferenciació de les dues zones principals del vehicle: la zona assistencial i la cabina.
D’altra banda, les dues noves ambulàncies estan dotades amb el millor equipament d’electromedicina que hi ha en l’actualitat i d’una càmera de control que emet des de la cabina assistencial i que permet al conductor veure per pantalla allò que passa dins de l’espai assistencial. La capacitat interior d’aquesta cabina assistencial és de 12m3 aproximadament.
El Grup d’Emergències Mèdiques dels Bombers de la Generalitat
Els primers metges i infermers treballaven amb nomenament de Bombers voluntaris i formaven part d’un pla pilot que va acabar sent el que ara coneixem com a SEM. L’any 1989 es va crear el GEM (Grup d’Emergències Mèdiques) que pertany a la Divisió dels Grups Operatius Especials dels Bombers de la Generalitat.
Les funcions principals del GEM són: donar cobertura sanitària als Bombers de la Generalitat en les seves actuacions i a les possibles víctimes, medicalitzar els rescats de muntanya i assessorar al comandament en cas que sigui necessària una opinió sanitària. El GEM també és responsable de la formació sanitària dels membres del cos de Bombers de la Generalitat. Totes aquestes funcions els permet un àmbit d'actuació molt específic ja que són els únics sanitaris que, per formació, equipament personal i utilització de material mèdic específic, poden actuar en la zona calenta d'un sinistre.
El GEM actua des del parc de Bombers de Cerdanyola on hi ha 10 metges i 10 infermers, i també compta amb personal voluntari en diferents parcs de la resta de les regions d’emergències.
La tipologia de serveis que s’atenen des del GEM són les mateixes que les del propi cos de Bombers: accidents de trànsit, incendis urbans i forestals, rescats de muntanya i serveis preventius, entre d’altres.
El GEM Forestal
Durant la campanya forestal d’enguany dues dotacions del GEM dels Bombers de la Generalitat vetllen, de forma exclusiva, per la seguretat mèdica de tot el personal que intervé en els incendi forestal. Aquests equips tenen la seva base a Cerdanyola i a Reus i es desplacen pel territori en vehicles 4x4, fet que els permet accedir i apropar-se amb més rapidesa a la zona d’un foc forestal, tot i que, si fos necessari, també es podrien desplaçar amb helicòpter.
Per a qualsevol aclariment podeu posar-vos en contacte amb l’Àrea d’Informació i Comunicació al telèfon 93 586 77 20 o per correu electrònic a: premsa.bombers@gencat.cat /www.gencat.cat/emergencies



