
El conseller d’Interior, Felip Puig, i l’alcalde de Balaguer, Josep Maria Roigé, han signat aquest matí un conveni per a l’adhesió d’aquest municipi a la Xarxa RESCAT de Radiocomunicacions d’Emergències i Seguretat de Catalunya.
En l’acte, Puig ha destacat que “estem construint el nou sistema de policia de Catalunya i, un cop finalitzat el desplegament, el que toca ara és dotar les policies dels instruments necessaris”. El conseller també ha dit que el conveni signat avui amb l’Ajuntament “vol ser un protocol d’integració i no només un protocol d’intencions” i ha avançat la voluntat que “al llarg d’aquesta legislatura l’objectiu de tenir una policia estigui legalment assolit amb la renovació de la llei de 2003 del Sistema de Seguretat de Catalunya”. El titular d’Interior també ha remarcat que “la policia té la missió que la nostra nació sigui un país de gent lliure”.
Al seu torn, l’alcalde ha recordat que “l’única manera de millorar és col·laborar i sumar esforços, que és el que estem fent avui amb la signatura d’aquest conveni”. En aquest sentit, Roigé s’ha compromès a seguir “en aquesta línia perquè els ciutadans se sentin segurs a casa nostra”.
D’altra banda, la policia local de Balaguer s’ha integrat al programari SIPCAT, un sistema de gestió integral per a les policies locals de Catalunya, que permet interconnectar amb els sistemes d’informació del cos de Mossos d’Esquadra i amb el Centre d'Atenció de Trucades CAT 112 (telèfon d'emergències) i que el Departament d’Interior ofereix de forma gratuïta.
També han assistit a l’acte, el delegat de la Generalitat de Catalunya a Lleida, Ramon Farrer; el director general d’Administració de Seguretat, Andreu Joan Martínez, i el subdirector territorial d’Interior a Lleida, Josep Ramon Solsona, entre d’altres autoritats.
XARXA RESCAT
La xarxa RESCAT és la xarxa de radiocomunicacions dels cossos operatius del Departament d’Interior i d’altres agents públics relacionats amb la gestió de les emergències de Catalunya (Mossos d’Esquadra, Bombers de la Generalitat, Bombers de Barcelona, Guàrdia Urbana de Barcelona, Servei d’Emergències Mèdiques, Agents Rurals, Agència Catalana de l’Aigua, Direcció General de Protecció Civil, policies locals i tots els ajuntaments sense policia local.
A diferència dels operadors de telefonia mòbil, la xarxa pretén arribar a tots els indrets on siguin necessàries les comunicacions, tant a nuclis de població com a tot el territori rural, i aporta un grau de fiabilitat major per garantir la disponibilitat del servei en tot moment i especialment en situacions d’emergència.
La xarxa està, a més, especialment dissenyada perquè sigui més robusta i fiable, sobretot en casos d’emergències, ja que no se satura per trucades de mòbils, té més cobertura que la telefonia convencional i resisteix en cas de manca de subministrament elèctric. Garanteix també la confidencialitat en les comunicacions i dades.
Entre les característiques de la xarxa RESCAT destaca la possibilitat de tenir localitzats tots els terminals i vehicles equipats d’emissores mitjançant un sistema GPS, cosa que permet visualitzar en tot moment on són cadascuna de les unitats operatives.
El Departament d’Interior ha ofert a totes les policies locals de Catalunya que també s’integrin en el mateix sistema de telecomunicacions i ha facilitat dos terminals als alcaldes de tots els municipis sense policia local de Catalunya, que d’aquesta forma estan connectats permanentment amb el Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) per comunicar-se en qualsevol cas d’emergència.
Actualment hi ha 41 municipis integrats a la xarxa RESCAT, 58 municipis que ja han signat el conveni d’adhesió o bé l’han aprovat a la seva Junta de Govern o Ple, i 51 municipis en tràmit d’aprovar el conveni. Això suposaria que un 71,43 % dels municipis catalans i un 85,92 % d’agents de les policies locals treballen, o ho faran en breu, amb la xarxa RESCAT.
SIPCAT
El Departament d'Interior, en el marc del projecte PISE (Plataforma integrada de seguretat i emergències) ha impulsant un pla global de les emergències per a Catalunya que no sols involucra la Generalitat, sinó també les administracions locals.
El programari SIPCAT parteix d'una aplicació informàtica de seu local ja desenvolupada que ha servit de base per a la construcció del sistema, amb tots els requeriments funcionals i tècnics necessaris per assolir l'objectiu i l'èxit de les accions d'implantació del projecte (programari de gestió integral) a les policies locals de Catalunya.
Les característiques principals d’aquest nou aplicatiu són les següents:
- Possibilitat de treballar indistintament en local o en remot segons es vulgui, sense necessitat de disposar de costosos servidors en les dependències municipals.
- Funcionalitats avançades de gestió de la demanda (despatx), gestió i planificació d’activitats, gestió de recursos humans i materials, etc.
- Quadre d’Indicadors de Gestió d’una policia local.
- Integració amb Centre d’Atenció de Trucades CAT 112.
- Integració amb el SIP dels Mossos d’Esquadra.
- Integració amb el Servei Català de Trànsit.
- Integració amb el nou GIS corporatiu.
- Capacitat d’integració de plataformes de mobilitat (PDA) i certificats digitals, tramitació digital, etc.



