El conseller de Salut, Boi Ruiz, ha explicat avui, divendres 24 de setembre, en el transcurs de les reunions que ha mantingut amb personal del Departament i el Consell de Salut de la Regió Sanitària (RS) de Lleida, que el nou model d’atenció continuada i urgent a la RS de Lleida s’ha implantat de manera progressiva i amb completa normalitat, sense incidències des del passat 1 de juliol, quan es va endegar. Ruiz ha recordat que "l’objectiu d’ordenació dels recursos de l’atenció continuada i urgent de la regió és millorar l’eficiència gràcies a una millor combinació d’aquests recursos per poder oferir el servei, ja sigui per atenció continuada, urgent o mitjançant informacions o atencions fora d’hores dels CAP".
 
El conseller ha valorat molt positivament el nou model d’urgències, ja que s’ha millorat la qualitat de l’assistència en treballar conjuntament els diferents serveis mitjançant les actuacions assistencials conjuntes, l’aplicació dels protocols i guies de pràctica clínica i altres activitats com les de formació i, sobretot, el triatge de les demandes d’atenció. Aquest triatge entra progressivament en els circuits dels telèfons de Sanitat Respon 902 111 444 i de les emergències 112, a banda dels que es fan servir a cada centre d’atenció primària corresponent.
 
Des del passat 1 de juliol, s’han resolt totes les consultes mèdiques dels usuaris durant la nit o fora d’hores de funcionament dels CAP i s’han activat els diferents protocols per tal de realitzar una visita a domicili, un transport sanitari o una recomanació mèdica.
 
Les dades dels serveis demostren que l’activitat ha estat similar respecte al mateix període de l’any anterior. Al CUAP de Rambla Ferran s’han atès 106 visites de mitjana en dies laborables i 354 en festius. Així mateix, s’ha mantingut l’activitat al servei d’urgències de l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova (HUAV) amb una mitjana de 240 atencions al dia.
 
L’activitat a l’atenció primària també ha estat similar, amb 334 atencions diàries, xifres que oscil·len entre 2 atencions al dia en ABS petites com la de la Granadella i 47 en l’ABS més gran del Pla d’Urgell (CAP de Mollerussa).
 
Cal recordar que la RS de Lleida disposa de:

- 185 consultoris locals.
- 23 centres d’atenció primària (CAP), que tenen un punt d’atenció continuada (PAC).
- Centre d’Urgències d’Atenció Primària (CUAP) a Lleida ciutat.
- Servei d’urgències hospitalari ubicat a l’HUAV, que compta amb el suport de l’Hospital Santa Maria pel que fa a l’atenció de la salut mental.

Aquesta xarxa es complementa amb l’atenció a les emergències per la xarxa de recursos que el Servei d’Emergències Mèdiques (SEMSA) té pel territori: 21 unitats de suport vital bàsic i 5 unitats de suport vital avançat.

En resum, el nou model d’urgències a la RS de Lleida s’està desenvolupant amb normalitat i no hi ha hagut incidents remarcables d’ençà que es va iniciar. És un model basat en l’eficàcia i l’eficiència que no minva els drets dels usuaris del sistema de salut de Catalunya.
 
El conseller ha visitat avui la RS de Lleida on ha mantingut, com s’ha esmentat, reunions amb personal del Departament i el Consell de Salut de la regió, format per òrgans de direcció i de participació en el qual estan representats municipis, associacions i col·legis professionals de metges. Tal com ha explicat el conseller en roda de premsa, "la convocatòria del Consell de Salut forma part del compromís adquirit pel conseller el juliol passat davant del Parlament de Catalunya de promoure la transparència i la rendició de comptes amb els òrgans de participació que formen part del sistema de salut de Catalunya".