Al llarg dels propers dos anys, el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, per mitjà de l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentària (IRTA) i l’empresa Embotits Salgot SA, treballaran conjuntament en un projecte que té com a objectiu incrementar l’eficàcia productiva dels porcs.
 
Amb un pressupost d’un milió d’euros del Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI), la citada recerca pretén obtenir carn porcina ecològica amb unes característiques nutricionals que s’adeqüin a les demandes dels consumidors del segle XXI, cada dia més interessats en dur estils de vida saludables.
 
Per aquesta raó, els investigadors del Programa de nutrició, salut i benestar animal, de qualitat del producte i del Centre d’Avaluació del Porcí de l’IRTA estudiaran la incorporació de minerals del tipus zeolites en la dieta dels animals. Segons estudis anteriors, aquests compostos tenen la capacitat de retenir el nitrogen i el fòsfor a l’intestí d’espècies monogàstriques, de tal manera
que la inclusió de zeolites en la dieta porcina, reduiria les excrecions d’ambdós elements químics i, en conseqüència, el seu impacte en el medi ambient. A més, els animals també aprofitarien millor aquests nutrients, i n’augmentarien  l’eficiència productiva. Tanmateix, no se’n coneixen els efectes, en el cas d’una producció porcina ecològica.
 
En una segona fase, s’investigarà l’efecte d’alimentar els animals de la granja de l’empresa Salgot, amb una dieta rica en àcid oleic i linoleic, dos tipus d’àcids grassos capaços de conferir a la carn efectes beneficiosos per a la salut humana.
 
Després, investigadors del Programa de tecnologia alimentària de l’IRTA coordinaran les activitats relacionades amb la reducció de sal i de greix en el producte carni elaborat i, finalment, amb l’ús de diferents tipus d’envasament en l’estabilitat i la qualitat final del producte.
 
Amb aquesta iniciativa es pretén treure al mercat productes carnis més respectuosos amb el medi ambient i que permetin una dieta més saludable al consumidor.