Avui s’ha inaugurat l’exposició, que compta amb el suport de l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament i l’ajuntament  de Terrassa, que es podrà veure fins el 29 d’abril del 2012. El conjunt de l’exposició “L’aigua que treu la fam” busca conscienciar a la societat catalana sobre les causes de la fam al món i, especialment, sobre la importància que té l’accés a l’aigua amb garanties sanitàries en la lluita contra la fam i la desnutrició.
Un altre objectiu és sensibilitzar la societat catalana sobre la problemàtica de la fam i la desnutrició aguda, les seves causes, les seves conseqüències i les seves possibles solucions. I alhora, evidenciar la importància de la gestió sostenible de l'aigua a nivell urbà, rural i regional, com a estratègia per assegurar la productivitat del territori i disminuir la vulnerabilitat de les comunitats enfront d'amenaces climàtiques, ambientals i alimentàries.
 
Promoguda per Acció Contra la Fam (ACF) amb el suport de la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i el Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (MNACTEC), l’exposició ha rebut suport financer de l’ajuntament de Terrassa i de l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament, que ha estat representada a la inauguració pel director general de Cooperació al Desenvolupament, Carles Llorens.
 
El contingut de l’exposició
“L’aigua que treu la fam” està dividida en dues exposicions diferenciades i amb sentit propi, vinculades a través de les problemàtiques que es tracten: la fam i l’aigua.
 
La part que porta el títol “Mercat Fam” simula ser un supermercat, un espai quotidià al que acudim habitualment per a adquirir aliments i altres béns de consum, però que no ho és. El recorregut pels passadissos d'aquesta simulació d’establiment ens situa davant el drama al que s'enfronten moltes persones diàriament: les prestatgeries i cambres frigorífiques estan buides d'aliments, però carregades d'arguments, d'imatges, dades i xifres per a explicar les causes de la fam, posant rostre als efectes devastadors de la pandèmia de la fam a la regió del Sahel, específicament a Mali, Níger i Mauritània. A través de l’exposició, ACF explica perquè en un planeta capaç de produir aliments per al doble de la població actual, hi ha 925 milions de persones que passen fam, les vides de les quals estan amenaçades per aquesta pandèmia.
 
Per la seva part, “Aigua per menjar: Gestió Sostenible de l’Aigua i Sobirania Alimentària”ressalta la importància de l'adequada gestió de l'aigua en àmbits rurals i urbans per mantenir les característiques productives del territori, a més dels serveis mediambientals associats a les conques hidrogràfiques. A tall d’exemple, es presenten dos exemples reeixits de gestió sostenible de l'aigua duts a terme amb un enfocament multidisciplinari pel grup de Gestió Sostenible de l'Aigua (AQUASOST) de la Càtedra UNESCO de Sostenibilitat de la UPC: la Restauració Soci-Ambiental del Morro de Moravia a Medellín (Colòmbia), i el projecte de “Sanejament Sostenible del Regs d'Aigua Regenerada al Semiàrid Brasiler.