- El Programa Català d’Ecodisseny vol influir sobre l’oferta i la demanda per impulsar la producció i comercialització de productes i serveis sostenibles
El Director de l’Agencia de Residus de Catalunya, Josep Maria Tost, i el subdirector d’Intervenció i Qualificació Ambiental del Departament de Territori i Sostenibilitat, Pere Poblet, han presentat avui el document de treball del Programa Català d’Ecodisseny (ECODIScat) 2011-2015. L’objectiu d’aquest programa és ajudar a les empreses a internalitzar els aspectes ambientals en els seus processos productius, sobretot, en la fase de disseny de productes i serveis, aprofitant l’oportunitat que ofereixen aquests aspectes en la reducció de costos, atribució de valors afegits als seus productes i, per tant, en avantatges competitius. Així mateix vol establir els mecanismes per a conscienciar el ciutadà a realitzar un consum més sostenible.
L’ECODIScat estableix les línies mestres d’actuació que han de permetre al Departament de Territori i Sostenibilitat promoure un mercat més sostenible a Catalunya.
Per elaborar el programa s'ha considerat imprescindible conèixer el punt de vista, opinió i experiència dels agents i actors socials relacionats i comptar amb la seva implicació des del moment inicial. Amb aquesta finalitat, es planteja un procés específic de participació pública amb l’objectiu de recollir i posar a debat les propostes i aportacions d'aquests col·lectius a través de diversos espais de participació, de diàleg i d'informació compartida. Aquest procés coincideix i es coordina amb el Mes del Disseny per al Reciclatge, que va començar el 20 d'octubre i acaba el 27 de novembre.
El programa, que inclou tant la producció i consum de productes i serveis produïts a Catalunya com el consum de productes i serveis distribuïts a Catalunya, s’estructura en dos grans eixos:
1. Estimular l’oferta de productes i serveis sostenibles:
- Incentivar a fabricants i dissenyadors a incorporar l’ecodisseny
- Impulsar la transversalitat de l’ecodisseny en universitats i centres de recerca
- Agilitar i coordinar la transferència de coneixement entre els diferents actors
2. Impuls de la demanda d’un mercat sostenible:
- Incentivar els consumidors
- Promoure l’ambientalització de la contractació
L’ecodisseny situa la sostenibilitat de manera central en l’acció projectual i productiva a través de diverses estratègies a aplicar en les diferents fases del cicle de vida del producte o servei:
- La millora del concepte del producte: desmaterialització, eficiència, multifunció, etc.
- L’ús de materials menys impactants: materials reciclats i reciclables, reducció de tòxics, recursos renovables, miniaturització (reducció de pes i volum), etc.
- La producció neta: estalvi d’energia, ús d’energies renovables, etc.
- Les millores ambientals en la logística de l’empresa: reducció del consum d’energia, redisseny de la logística, utilització de combustibles nets, etc.
- La reducció de l’impacte ambiental dels envasos: reducció de pes i volum, ús de materials reciclats, reutilització d’envasos, envasos reciclables, etc.
- L’ús de productes que consumeixen menys recursos i contaminen menys en el seu ús: energies renovables, minimització del consum, durabilitat, estructura modular, atemporalitat, etc.
- La minimització de l’impacte final en la gestió de residus: reutilització de components o materials, productes altament reciclables, materials biodegradables, valoració energètica del rebuig, etc.



