
Els consumidors del sud d’Europa s’inclinen pels sabors salats, mentre que els de l'est europeu, ho fan pels sabors àcids
Els consumidors que prefereixen els sabors àcids atorguen poca importància a la comoditat, de manera que aquesta no representa una barrera per al consum de fruita
Una nova investigació de l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA), adscrit al Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, i de l’Institut per l’Economia Agrícola del Centre de Recerca i Universitat de Wageningen (Països Baixos) ha examinat els factors que determinen el consum de fruita, a partir d’explorar la relació entre la preferència dels consumidors pels sabors dolços, salats i àcids de la fruita i dels snacks.
Aquesta investigació s’emmarca en el projecte ISAFRUIT. Des de l’any 2006, l’IRTA ha format part d’aquest projecte europeu, en el qual han participat 15 països, 40 instituts de recerca i més de 20 empreses.
Aquest projecte, que va finalitzar el desembre del 2010, tenia com a principal objectiu incrementar el consum de fruita. Per aquest motiu, al llarg d’aquests anys, s’han dut a terme diversos estudis sobre els consumidors (preferències, coneixements...), sobre la fruita i la salut humana, i també sobre la introducció al mercat de noves varietats de fruita, entre altres actuacions.
Els resultats d’aquesta investigació, que es publicaran properament en la revista científica British Food Journal, han mostrat que els consumidors que es decanten pels sabors àcids mengen més fruita que aquells que opten pels sabors dolços.
L’enquesta, realitzada a Polònia, Grècia, Països Baixos i Espanya també ha permès obtenir informació sobre les característiques socials i demogràfiques dels entrevistats, la seva preferència respecte d’una alimentació orientada a la salut, a la comoditat, al preu o bé a la rutina. Així, els consumidors amb preferència pels sabors àcids atorguen poca importància a la comoditat i tenen uns comportaments de consum de fruita més habituals que aquells que opten pels sabors dolços.
Segons els investigadors, el vincle entre la preferència pels sabors àcids i aquesta conducta rutinària es pot explicar en termes d’educació alimentària. De fet, s’ha comprovat que els consumidors amb preferència pels sabors més complexos, com ara l’àcid, són consumidors habituals de fruita des de la infantesa.
Per tant, fomentar el consum de fruita durant aquesta etapa del desenvolupament humà afavoriria l’acceptació d’aliments amb textures i propietats sensorials noves. D’aquesta manera, aquestes persones són més obertes a l’hora de tastar aliments que no els són familiars.
La recerca també destaca que hi ha una certa distribució geogràfica en termes de preferència pel sabor dolç, àcid i salat, de manera que els consumidors del sud d’Europa prefereixen els sabors salats, mentre que els de l’Europa oriental es decanten pels sabors àcids.



