El Departament de Territori i Sostenibilitat (TES) ha iniciat les obres per a la construcció de la variant de la C-13 de Vilanova de la Barca. Aquesta variant, de 6,4 quilòmetres i quatre carrils, correspon a un tram de la futura autovia entre Lleida i Balaguer que la Generalitat ha projectat per tal de potenciar les comunicacions a les comarques de Ponent. Els treballs tenen un pressupost de 50,4 MEUR i un termini d’execució de 28 mesos.

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha iniciat les obres per a la construcció de la variant de la C-13 a Vilanova de la Barca, mitjançant les primeres tasques de desbrossada. Aquesta actuació compta amb una inversió de 50,4 MEUR i un termini d’execució de 28 mesos.
La variant tindrà una longitud de 6,4 quilòmetres i permetrà afavorir la fluïdesa i seguretat en la circulació i alliberar de trànsit de pas el nucli urbà, ara travessat per la C-13. Correspon a un tram de la futura autovia Lleida-Balaguer, que la Generalitat ha projectat amb l’objectiu de potenciar les comunicacions a les comarques de Ponent.
El traçat de la variant
El traçat de la variant s’inicia al sud del nucli urbà de Vilanova de la Barca, passa pel costat est de la carretera actual i finalitza a Térmens, al sud del nucli urbà. Tindrà una secció d’autovia, formada per dos calçades separades per una mitjana.
Cada calçada estarà formada per dos carrils de 3,5 metres, un voral interior d’1,5 metres i un voral exterior de 2,5 metres. Els ramals de connexió que des dels enllaços connecten amb altres vies seran bidireccionals i estaran formats per dos carrils de 3,5 metres i dos vorals d’1,5 metres.
La variant comptarà amb tres enllaços, a diferent nivell, que facilitaran les connexions amb el nucli i la xarxa viària de l’entorn:
- Vilanova de la Barca sud: Aquest enllaç se situarà a 1,5 quilòmetres de l’inici de la variant i estarà format per un pas sobre el tronc de l’autovia i una rotonda a cada costat.
- Vilanova de la Barca nord: Constarà d’una rotonda de 90 metres de diàmetre exterior aixecada sobre el tronc de la variant –la qual passarà a nivell del terreny. Un dels ramals de l’enllaç connectarà amb l’actual C-13, sobre la qual es construirà una rotonda a nivell, a uns 300 metres de distància del nord del nucli urbà de Vilanova de la Barca.
- Térmens sud: Estarà format per una rotonda, de 90 metres de diàmetre, aixecada respecte del tronc de la variant. A partir de la rotonda, es formaran dos ramals principals. Un ramal d’uns 400 metres es dirigirà cap a l’oest i arribarà a la C-13 actual, sobre la qual es construirà una rotonda situada a uns 400 metres al sud del nucli urbà de Térmens. L’altre ramal, d’1,2 quilòmetres, anirà cap a l’est i connectarà amb la carretera de Bellvís, sobre la qual es construirà una altra rotonda.
Viaducte sobre el riu Corb
Entre les estructures que s’executaran, cal remarcar el viaducte que es construirà sobre el riu Corb, entre els enllaços sud i nord de Vilanova de la Barca. Tindrà una longitud de 440 metres i estarà format per 11 trams de llums variables entre els 30 i els 60 metres.
D’altra banda, es formaran 4 passos superiors que donaran continuïtat a camins i es construiran diversos trams de camí, paral·lels al tronc de l’autovia, per connectar els camins existents als passos superiors previstos. Així mateix, es preveu un viaducte de 45 metres per al pas del tronc sobre una riera situada poc abans de l’enllaç Vilanova sud i altres petits passos superiors sobre el canal de Balaguer i la línia del ferrocarril.
Futura autovia Lleida - Balaguer
La carretera C-13 forma l’Eix occidental de Catalunya, des de Lleida a Balaguer, Tremp i la Pobla de Segur, i és una de les vies d’accés al Pirineu de Lleida. Amb motiu de l’intens flux de trànsit entre Lleida i Balaguer, la planificació viària de la Generalitat preveu el desdoblament de la C-13 entre ambdues poblacions.
La formació d’aquesta autovia permetrà millorar la capacitat i nivell de servei de la C-13 actual i potenciar les comunicacions en aquest àmbit. Actualment, estan en execució les obres de desdoblament en el tram que forma l’actual variant sud de Lleida i de perllongament fins a l’LL-11, amb un pressupost de 45,8 MEUR.
En paral·lel, el Departament de TES té en redacció els estudis dels trams anterior i posterior a la variant de Vilanova de la Barca que ara comença: el tram des de l’LL-11, d’una banda, i la variant de Térmens, de l’altra, que comporten una inversió estimada en 52 i 35 MEUR, respectivament.



