
· Una enquesta realitzada pel CESICAT a menors d’entre 8 i 14 anys i els seus pares revela una tendència creixent a deixar els menors sols en la navegació
· La mostra també revela que l’ús de xarxes socials és cada cop més elevat entre els menors i el temps de navegació més llarg, cosa que n’augmenta els riscos
El Centre de Seguretat de la Informació de Catalunya (CESICAT) s’afegeix a la commemoració del Dia Internacional de la Seguretat de la Informació, que se celebra a tot el món el 30 de novembre, amb l’edició de la Guia ràpida perquè el menor navegui segur, un fulletó didàctic amb consells breus extrets de les principals recomanacions de la guia Protecció de menors. Navegació segura, també elaborada pel CESICAT i accessible per a la ciutadania a www.cesicat.cat.
Aquest és el primer d’una sèrie de manuals amb consells de seguretat amb els quals el CESICAT pretén arribar d’una manera senzilla i didàctica a l’usuari de tecnologies de la informació i la comunicació per sensibilitzar-lo sobre la importància de la prevenció i de l’aplicació de mesures de seguretat en el seu contacte diari, tant personal com professional, amb la tecnologia i la xarxa.
Coincidint amb el llançament d’aquesta guia, adreçada a pares, tutors, mestres i altres persones que tenen menors al seu càrrec, el CESICAT també ha donat a conèixer les principals conclusions de l’enquesta realitzada als nens i pares que van assistir a l’estand amb què el CESICAT va participar a la Festa dels Súpers el mes passat.
D’aquesta enquesta, i de la comparativa amb les realitzades a les dues edicions anteriors de la festa, es desprèn, entre d’altres, que cada cop els nens utilitzen més l’ordinador i Internet fora de l’escola, i que també augmenta de forma significativa el percentatge de menors que tenen correu electrònic i que utilitzen serveis de missatgeria i xat com el Messenger o xarxes socials com el Facebook. Entre aquests últims també destaca l’augment dels que es comuniquen amb desconeguts, principalment a través del xats.
A aquest augment de la presència dels menors a la xarxa s’hi afegeix un major temps de connexió respecte d’anys anteriors i també una marcada tendència a navegar sols, sense la supervisió de pares, germans o altres adults que els tinguin al seu càrrec. En aquest últim aspecte, però, la percepció que els pares tenen del seu paper “protector” és molt diferent de la que expressen els seus fills, ja que si bé segons els seus pares només un 10% dels menors enquestats naveguen sols, en fer-los la mateixa pregunta als nens, el percentatge puja fins al 45%.
Aquesta divergència també es dóna en el coneixement que tenen els pares de l’ús de les xarxes socials per part dels seus fills. Així, segons les dades facilitades pels pares, aquest ús seria d’un 35% dels menors enquestats, mentre que més del 70% dels nens afirma utilitzar aquests serveis.
Totes aquestes dades, entre d’altres, posen de manifest que malgrat que hi ha cada cop un ús més important de la xarxa per part dels menors, aquest no va acompanyat, sovint, de les mesures de seguretat adequades per evitar riscos com el ciberassetjament. En aquest sentit, un 39,3% dels pares enquestats consideren que no tenen prou informació sobre temes de seguretat informàtica, i més d’un 98% afirma que els agradaria rebre informació sobre aquests temes.



