Pelegrí afirma que “l’objectiu és avançar cap a la cria en captivitat per reduir l’extracció d’ocells del medi natural tal com marca la Directiva d’aus europea” . El Decret aposta per la captura responsable i homogeneïtza la normativa catalana d’ocells fringíl•lids amb l’europea i estatal
El Parlament de Catalunya ha convalidat avui per majoria absoluta el Decret Llei 2/2011 del Govern pel qual es modifica el Text refós de la Llei de protecció dels animals aprovat el 200 i ha aprovat la petició del conseller Josep Maria Pelegrí d’iniciar-ne la tramitació com a projecte de Llei amb l’objectiu de garantir la participació i aportacions de tots els grups en la seva aprovació. L’objectiu del Decret –Llei és d’adaptar la normativa de Catalunya que afecta determinades espècies de fauna salvatge, en concret el pinsà comú, la cadernera, el verdum i el passerell, a la normativa comunitària i estatal bàsica, seguint les polítiques europees de benestar i protecció dels animals.
La modificació que es planteja té com a objectius adaptar la normativa catalana a l’europea per regular la captura en viu d’aquestes espècies –d’acord amb les directives europees- i garantir la compatibilitat entre la protecció d’aquestes espècies i el manteniment de l’activitat tradicional dels concursos d’ocells cantaires que té un fort arrelament a Catalunya.
Precisament la regulació dels mètodes de captura i de les mesures per al foment de la cria en captivitat són els dos eixos bàsics que justifiquen la urgent modificació de la normativa que fins ara era vigent a Catalunya (el Decret legislatiu 2/2008 del Text refós del la Llei de Protecció dels Animals) a través del nou Decret-llei ratificat avui pel Ple del Parlament per tal d’adaptar-lo a les exigències de la directiva d’aus europea (Directiva 2009/147/CE) i a la normativa bàsica estatal (directrius tècniques aprovades el passat 13 de juliol de 2011 per la Conferència Sectorial de Medi Ambient per a l’adaptació de l’extracció de fringíl·lids del medi natural a l’article 9 de la Directiva d’aus esmentada)
Mètodes de captura i foment de la cria en captivitat
En aquest sentit, el nou Decret modifica l’article 9.2 de la Llei de protecció dels animals del 2008 per adaptar els mètodes de captura als que preveu la directiva comunitària.
D’altra banda, es modifica també l’article 34.3 que prohibia la captura de femelles (a patir d’ara s’autoritza la captura d’un percentatge determinat de femelles) precisament per tal de fomentar la cria en captivitat, com a solució satisfactòria per a mantenir l’activitat tradicional de cant i amb l’objectiu de reduir les captures d’ocells en el medi natural, tal com marca la directiva d’aus comunitària.
El Decret estableix també la descatalogació d’aquestes 4 espècies del Catàleg d’espècies protegides de l’annex de la Llei de protecció dels animals per igualar el seu tractament amb la resta de territoris a fi que tinguin la mateixa regulació que tenen a Espanya i a Europa i, alhora, en regula la captura en viu (l’única permesa), la tinença i la cria en captivitat.
El conseller d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep Maria Pelegrí ha defensat davant el Parlament que amb la nova normativa “s’aposta per un model de captura responsable, limitada en quantitat i només a través dels mètodes de captura en viu que marquen les directives europees i la normativa de l’Estat espanyol i que s’orienta a fomentar la cria en captivitat”.
El Departament d’Agricultura desenvoluparà en el termini de 6 mesos des de l’entrada en vigor del Decret-Llei el reglament corresponent per regular la captura en viu, la cria en captivitat, la possessió i l’exhibició pública de les 4 espècies d’ocells fringíl·lids així com els mètodes de control.
Urgent adaptació a la normativa comunitària
L’avantprojecte de Decret–Llei s’ha tramitat per via d’urgència per refermar davant d’Europa el compromís del Govern català per adaptar la normativa de Catalunya a l’europea atès que existeix una queixa amb requeriment d’informació de la Comissió europea a l’Estat espanyol perquè informi sobre la captura de fringíl·lids en les 14 Comunitats autònomes que autoritzen la captura d’aquestes espècies.
Segons el conseller Pelegrí la reforma de la Llei és una mesura que calia adoptar amb urgència en primer lloc per adaptar allò que contravenia la normativa europea i també per tal que l’activitat ocellaire, de reconeguda tradició a Catalunya, pugui tenir continuïtat en el marc d’una normativa específica que la faci compatible amb la conservació de la biodiversitat.
Règim provisional de captura per al 2011
El règim provisional de captures té per objectiu facilitar l’activitat en condicions i amb garanties per als animals i per al sector ocellaire i fomentar, alhora, la pràctica de la cria en captivitat sense més demores.
El límit de captures màxim per a l'any 2011 s’ha establert a partir de les dades de població real total (població estable + població hivernant procedent del centre d’Europa) que s'han tret de l'Atles d'ocells de Catalunya a l'hivern 2006-2009 fet per l'ICO i es fonamenten en els programes de seguiment de les poblacions d’ocells. A més, del número total anual, tan sols s'ha tingut en compte el 65%, ja que només es tenia en compte per a l'any 2011 el període de captures de la tardor i s'excloia el període de captures de l'estiu.
Així, s’ha establert el nombre màxim de captures d’ocells fringíl·lids:
Pinsà comú (Fringilla coelebs): 46.885 exemplars
Cadernera(Carduelis carduelis): 6.504 exemplars
Verdum (Carduelis chloris):: 3.490 exemplars
Passerell(Carduelis cannabina): 3.367 exemplars
El mètode de captura autoritzat són els permesos per la normativa europea com la xarxa abatible i el període hàbil per a la captura és tots els dijous, dissabtes, diumenge i festius fins el 31 de desembre de 2011.
Només s’atorgaran autoritzacions a aquelles persones que siguin membres d’una societat ocellaire degudament inscrita a la Federació Catalana de Caça. Cada autorització establirà el nombre màxim d’exemplars per espècie i en una proporció de 75% mascles i 25% femelles. Per realitzar la captura en viu, el titular de l’autorització ha d’estar en possessió de la llicència de caça tipus B i tenir permís del titular de l’àrea de caça.
Els ocells capturats han de ser anellats al medi natural pel titular de l’autorització amb les anelles que la Federació Catalana de Caça li hagi proporcionat, sempre abans del seu transport.
El titular de l’autorització ha de complimentar les fitxes de captures realitzades que s’adjuntaran amb les anelles, i que s’hauran de retornar complimentades juntament amb aquelles anelles que no s’hagin utilitzat, a la Direcció General del Medi Natural i Biodiversitat abans de l’1 de gener de 2012. L’incompliment d’aquesta condició comportarà la inhabilitació per obtenir autorització per capturar en viu ocells fringíl·lids l’any 2012.



