· La directora general de Turisme, Marian Muro, ha presentat la nova campanya de promoció del turisme de neu “Catalunya. M’agrada Compartir”.
· La Secretaria de Territori i Mobilitat ha manifestat el suport de la Generalitat per garantir l’obertura i funcionament de totes les estacions d’esquí catalanes aquesta temporada.
· Les estacions d’esquí catalanes han invertit per a aquesta temporada uns 10 milions d’euros i treballen amb l’objectiu de posar l’esquí a l’abast de tothom.
La directora general de Turisme, Marian Muro; el president de l’Associació Catalana d’Estacions d’Esquí i de Muntanya (ACEM), Xavier Nolla; i Xavier Civit, responsable de les relacions amb les estacions d’esquí del Departament de Territori i Sostenibilitat, han presentat avui les novetats per a la temporada de neu 2011/2012 a Catalunya.
Les 16 estacions d’esquí catalanes han invertit enguany uns 10 milions d’euros en millores en serveis i instal·lacions. El president de l’ACEM ha destacat l’esforç de les estacions per posar l’esquí i la neu a l’abast de tothom.
Pel que fa a la promoció, Marian Muro ha presentat la campanya “Catalunya. M’agrada Compartir” per incentivar el turisme de neu i de muntanya en els mercats de proximitat català i de la resta de l’Estat. La campanya, que comença aquest mes de desembre i estarà vigent fins a finals de març, té com a epicentre internet, l’entorn 2.0 i les xarxes socials, tot i que també tindrà incidència en premsa, ràdio i televisió.
Xavier Civit, que ha intervingut en representació del secretari de Territori i Mobilitat, Damià Calvet, ha manifestat el suport de la Generalitat de Catalunya per garantir l’obertura i funcionament de totes les estacions d’esquí catalanes durant la present temporada de neu que s’iniciarà en breu, quan les condicions meteorològiques i nivals ho permetin.
“Catalunya. M’agrada Compartir”
La campanya de promoció s’articula, bàsicament, a través d’un bloc i d’un perfil de facebook que, sota el missatge “Catalunya. M’agrada Compartir”, esdevenen plataformes de promoció i sobretot canals de participació i d’interacció en temps real amb el públic, a través d’accions com ara concursos i sorteigs.
Aquesta campanya, que vol incidir en el mercat català i en el de la resta de l’Estat espanyol, especialment Madrid i País Basc, mostra les diferents modalitats d’esquí (alpí, nòrdic, snow..) i també els diversos tipus de públic (famílies, joves, sèniors...) que poden gaudir-ne. L’objectiu és reforçar el posicionament de Catalunya com a destinació de neu propera, amb una oferta àmplia, variada i diferenciada.
La campanya de l’Agència Catalana de Turisme (ACT) és el resultat de la implicació i de la suma d’esforços de les estacions d’esquí catalanes -que aporten estades, forfaits, etc.-; d’entitats com el patronat de Turisme de la Diputació de Lleida; i de marques comercials vinculades a la pràctica de l’esquí i les seves diferents modalitats.
A més de la campanya, la Direcció General de Turisme, a través de l’ACT, organitza al llarg de l’any d’altres accions promocionals per potenciar els Pirineus i la neu com a producte turístic global enfocat, no únicament en l’esquí, sinó també en la resta d’activitats turístiques que ofereixen durant tot l’any.
Motors econòmics de les comarques de muntanya
La neu i les 16 estacions d’esquí catalanes -10 d’alpí i 6 de nòrdic- i d’activitats de muntanya són un dels principals motors del desenvolupament de les comarques del Pirineu català i són protagonistes de les economies de les seves valls. Això en fa un dels principals factors inductors de creixement i generació de rendes en aquest àmbit. Per aquesta raó, resulta de gran importància assegurar el manteniment i la prosperitat de les seves activitats.
A Catalunya trobem una oferta molt variada i diversa. En l’àmbit territorial, tot i que l’afluència es distribueix al llarg dels Pirineus, hi ha algunes comarques on es concentra majoritàriament la demanda i oferta del turisme de neu. La Val d’Aran i la Cerdanya representen prop d’un 70% dels forfets venuts i més del 50% de la capacitat de remuntadors. En segon lloc es troben les comarques de l’Alta Ribagorça i el Pallars Sobirà, seguides del Solsonès, el Ripollès, l’Alt Urgell i el Berguedà.
Els impactes econòmics d’aquesta activitat van més enllà de la mateixa estació, afecten el conjunt de les economies de les valls. A més del turisme, l’hostaleria i el mercat immobiliari, afecten altres sectors com el comerç, el transport, la producció energètica, els serveis culturals i d’oci, la producció artesanal, serveis urbans i altres serveis auxiliars.
Segons dades del Departament de Territori i Sostenibilitat, la despesa mitjana d’un esquiador se situa entre els 160 i els 170 euros diaris, un 85% de la qual se centra en l’hostaleria i els serveis quan l’esquí és d’estada, més enllà de despeses associades a l’activitat (forfet i el transport), que representen un 50% quan l’esquí és d’un dia.
El sector de la neu genera uns 17.000 llocs de feina directament relacionats amb activitats turístiques i residencials, com ara estacions, hotels i restauració, sobre una població ocupada a les comarques de muntanya amb oferta de neu de 60.000 persones. El sector estima el volum de negoci directe entre els 325 i els 400 milions d’euros anuals, segons el negoci complementari que es tingui en compte.
Les comarques de muntanya reben cada any entre 1,5 i 2 milions de turistes (catalans, de la resta de l’Estat i estrangers) que generen entre 5 i 6 milions de pernoctacions a les comarques del Pirineu català. Tot i que les estacions d’esquí i l’afluència d’esquiadors no és l’únic element que ha afavorit el desenvolupament de l’oferta turística a les comarques de muntanya, sí que ha estat un factor decisiu pel seu impuls i assegura la temporada d’hivern.
El desenvolupament de l’oferta d’allotjament turístic ha estat més intensa a les comarques amb major presència de la indústria de la neu i les comarques amb millors indicadors de renda i un comportament demogràfic més actiu són aquelles on els sectors de l’hostaleria i el turisme tenen una major implantació.
La voluntat de seguir impulsant el sector i ordenar la intervenció pública, fa que els departaments de Territori i Sostenibilitat i Empresa i Ocupació, a través de l’ACT, es plantegin, conjuntament amb l’ACEM, elaborar un nou pla estratègic que contempli una diagnosi actual i de posicionament del sector, dels mercats emissors i de l’activitat econòmica induïda pel turisme de neu, per definir els objectius estratègics i un pla d’acció per al desenvolupament futur del sector.