Les dues guies, pioneres a tot l’Estat i elaborades de forma consensuada amb els sindicats i les patronals, proporcionaran a les empreses un catàleg ordenat i sistematitzat de principis i pautes a seguir en la contractació pública
La Comissió Central de Subministraments de la Generalitat de Catalunya ha aprovat avui les guies de bones pràctiques per a la contractació dels serveis de vigilància i seguretat i de neteja de la Generalitat, elaborades per un Comitè de seguiment mixt d’aquest dos sectors de la contractació pública. Mitjançant aquestes guies, pioneres a tot l’Estat espanyol, l’Administració de la Generalitat de Catalunya, els sindicats i les patronals han establert de forma consensuada un ampli catàleg d’orientacions, exemples d’actuacions i pautes a aplicar en la contractació pública, orientades a repercutir positivament tant en els propis òrgans de contractació com en les empreses contractades i en les condicions laborals dels seus treballadors.
Ambdós codis estableixen com a principals objectius:
- Contribuir a l’assoliment d’un major nivell de qualitat en la prestació del servei de neteja i de vigilància.
- Potenciar la dignitat professional dels treballadors i treballadores, vetllant pel compliment de les normes fonamentals vinculades al treball; del conveni col·lectiu del sector; de la normativa de prevenció de riscos i salut laboral e de la seguretat social; de la normativa fiscal; i de les obligacions inherents al contracte. Vetllant, també, per l’establiment de mecanismes que fomentin la igualtat de gènere i no discriminació; la formació professional; la promoció laboral i la conciliació de la vida laboral i familiar.
- Establir pautes per tal de contribuir a consolidar un model de contractació pública d’aquests serveis orientat al foment i a l’estabilitat en l’ocupació, a la inserció o reinserció de determinats col·lectius en la societat, sensible amb la protecció del medi ambient i amb el desenvolupament sostenible, que incentivi la innovació en els processos de treball, afavoridor de l’accés a la contractació pública a la petita i mitjana empresa, tot garantint el compliment dels principis de no discriminació, igualtat en el tracte, transparència i competència efectiva.
- Garantir l’ús eficient dels fons públics assolint els millors resultats per l’administració i per les empreses amb la menor inversió en temps i despesa.
Tots els agents que hi han treballat aposten per aquestes dues guies com a punt de partida per a l’elaboració i impuls de nous codis que estableixin les bones pràctiques en d’altres àmbits de la contractació. I han coincidit a assenyalar que es tracta d’uns documents dinàmics, subjectes a un procés de millora permanent i d’actualització d’acord amb l’evolució econòmica i social del país.
En aquest acord han participat l’Associació Catalana d’Empreses de Neteja, l’Associació Professional d’Empreses de Neteja, l’Associació Catalana d’Empreses de Seguretat, l’Associació de Companyies Privades de Serveis de Seguretat d’Espanya, els sindicats UGT i CCOO de Catalunya i l' SIPVS-C (Sindicat Independent Professional de Vigilància i Serveis de Catalunya), la Direcció General del Patrimoni, l’Oficina de Supervisió i Avaluació de la Contractació Pública i la Direcció General d’Administració de Seguretat.
El Comitè de seguiment mixt serà l’encarregat de vetllar per l’aplicació dels acords continguts en els codis en tota la contractació pública que realitzi la Generalitat de Catalunya amb aquests sectors.



