Els directors generals d’Agricultura i Ramaderia, Miquel Molins, i d’Alimentació,  Qualitat i Indústries Agrolimentàries, Domènec Vila, acompanyats dels directors dels Serveis Territorials de Tarragona, Anton Ballvé, i de Terres de l’Ebre, Josep Pere Vidal, van presidir ahir, a Lleida, la reunió de la Taula Sectorial de l’Oli, que va comptar amb una gran afluència de participants, entre organitzacions professionals agràries, cooperatives, les quatre denominacions d’origen d’oli, almàsseres i envasadors .
 
La reunió es va obrir amb un repàs a la situació de preus i mercats que va donar peu a un ampli debat sobre els preus a nivell de consumidors, en què les entitats presents a la Taula van mostrar la seva preocupació perquè sovint,  i en especial en algunes grans superfícies, s’està trobant olis per sota del preu de cost, la qual cosa se suma a una acumulació de quatre anys de pèrdues en el sector productor, segons denuncien algunes entitats.
 
En aquest sentit, la presència del director general de l’Agència Catalana de Consum, Alfons Conesa, va servir per a analitzar les actuacions que aquest ens porta a terme en relació al control dels fraus en la comercialització dels olis d’oliva, qüestió que havia denuncia part del sector productor com a pràctica que sovint realitzen alguns operadors comercials. L’Agència es va posar a disposició del sector per tal de, en el marc de les seves competències, vehicular a instàncies superiors com el Tribunal de la Competència aquelles denúncies o evidències de frau que li siguin presentades.
 
En relació als mecanismes de regulació de mercat, es va informar que la Comissió Europea (CE) ha obert recentment la licitació per a l’emmagatzematge privat d’oli d’oliva així com de les condicions per a acollir-s’hi; i es va fer un repàs a la normativa que regula la responsabilitat dels envasadors d’oli d’oliva, tema ja plantejat en l’anterior taula sectorial en què es va quedar que s’aprofundiria i es detallaria en una propera.
 
El subdirector general d’Innovació Rural, Jaume Sió, va exposar l’actual composició i funcionament del Panell Oficial de Tast d’Olis de Catalunya, així com de les previsions per a aquest any. En aquest punt, es va encetar un debat sobre el funcionament del Panell i del Laboratori Agroalimentari de Cabrils, es va efectuar aportacions de millora per bé que el sector va coincidir a valorar molt positivament ambdues eines com a elements claus per a la promoció de la qualitat dels olis de Catalunya.
 
D’altra banda, es va presentar les modificacions introduïdes a través de la Llei Òmnibus relatives a l’abocament d’aigües provinents del rentat d’olives, on s’ha aconseguit que aquestes aigües no siguin considerades com un abocament sinó que puguin ser incorporades com a fertilitzants als sòls agrícoles. Per la seva part, el sector va reclamar una ràpida solució a la gestió de la sansa, a la qual cosa s’ha compromès el Departament, iniciant converses amb el Departament de Territori i Sostenibilitat i l’ACA en els propers dies.
 
Finalment, i a petició del sector, es va abordar la reforma de la PAC i la seva afectació en el sector de l’oli, si bé es va remetre als grups de treball existents i a la comissió de seguiment que estan aprofundint sobre un document de consens i posicionament de Catalunya al respecte.