Direcció General de Comunicació

El Govern presenta la cinquena edició de la "Guia d'usos i estil a les xarxes socials de la Generalitat de Catalunya"

El Govern presenta la cinquena edició de la "Guia d'usos i estil a les xarxes socials de la Generalitat de Catalunya"

query_builder   29 febrer 2012 17:30

event_note Nota de premsa

El Govern presenta la cinquena edició de la "Guia d'usos i estil a les xarxes socials de la Generalitat de Catalunya"

  • Mètriques, privacitat i drets d’autor, principals novetats d’aquesta edició
  • La guia s’ha convertit en una referència tant per a altres administracions com per al sector privat
El Govern presenta la Guia d'usos i estil a les xarxes socials
El Govern ha presentat avui al Palau de la Generalitat la cinquena edició de la Guia d’usos i estil a les xarxes socials de la Generalitat de Catalunya, un document que estableix les pautes comunes per a la presència homogènia de la Generalitat a les Xarxes Socials.
 
L’acte l’ha presidit el secretari de Comunicació, Josep Martí, i ha comptat amb la participació del director general d’Atenció Ciutadana i Difusió, Ignasi Genovès, i del consultor i expert en xarxes socials, Genís Roca, que ha pronunciat la conferència “És temps de xarxes: el cas de la Generalitat de Catalunya”.
 
La Generalitat té actualment 272 comptes i perfils a les xarxes socials, suma gairebé 122.000 seguidors a Twitter i 50.000 a Facebook, i els vídeos de l'administració a YouTube acumulen 770.000 reproduccions. Aquestes xifres, ha dit el director general d’Atenció Ciutadana i Difusió, Ignasi Genovès, “justifiquen plenament l’existència d’una guia d’usos i estil”. Una guia que, segons el consultor i expert en xarxes socials, Genís Roca, s’ha convertit en un “text de referència” tant per a altres administracions com per al sector privat.
 
En aquest sentit, el secretari de Comunicació, Josep Martí, ha destacat  l’obligació de l’administració d’actuar com a “motor de la innovació”, i ha confiat que la guia continuarà “actuant com a model a imitar” per a empreses i grans corporacions que vulguin endreçar la seva presència a les xarxes socials. Martí també ha valorat molt positivament que la guia incorpori mecanismes d’avaluació de la presència a les xarxes de la Generalitat, ja que permetrà donar un servei més eficient i eficaç als ciutadans.
 
Principals novetats de la cinquena edició de la guia d’usos i estil

En aquesta ocasió, els canvis que s’hi han introduït són transcendentals per a l’evolució de l’activitat de la Generalitat a les xarxes. Fan referència principalment a la privacitat, als drets d’autoria i a les mètriques, és a dir, a l’avaluació de la presència de l’Administració a les xarxes.
 
Sobre la privacitat, la Guia introdueix unes pautes d’actuació a les plataformes socials per preservar la privacitat de la ciutadania i fomentar alhora el potencial d’innovació. Així, s’enumera la formació (aprendre a gestionar contactes i a publicar continguts, disposar de l’autorització de terceres persones pel que fa a drets d’imatge i autoria, etc.); la regulació i la responsabilitat (usos específics per preservar dades personals, assumir criteris inherents a Internet, etc.); i la identificació, per evitar l’anonimat a les xarxes.
 
Pel que fa als drets d’autoria, es fa referència a la propietat intel·lectual en el cas concret de les xarxes. En aquest sentit, s’especifica que la Generalitat de Catalunya és titular dels drets d’explotació dels textos, comentaris i altres aportacions que hi ha en les seves diferents xarxes socials. En el cas dels repositoris (Youtube, Flickr i Slideshare), com que els vídeos, imatges i presentacions tenen drets d’autoria, se sotmeten als preceptes legislatius de propietat intel·lectual.
 
Aquests repositoris incorporen les corresponents funcionalitats per poder indicar quina llicència porta el document que es publica. No obstant això, la Generalitat opta per defecte per les llicències Creative Commons i, dins d’aquestes, les que facilitin una obertura i una reutilització més àmplies (BY o BY-SA). En tots els casos, la Guia determina que cal explicitar com a autor o gestor dels drets d’autoria la Generalitat, a través del departament i/o organisme en qüestió.
 
Amb tot, una de les novetats més destacades d’aquesta reedició és l’apartat de mètriques, és a dir, l’analítica a les xarxes socials. En aquest punt s’explica el mètode d’avaluació de la presència de la Generalitat a les xarxes. La Direcció General d’Atenció Ciutadana i Difusió (DGACD) centralitza aquest procés i, de manera automatitzada, mitjançant les interfícies de programació d’aplicacions (API) de cada xarxa, obté les dades d’audiència i interaccions. Mitjançant aquestes dades, es poden conèixer l’interès de les informacions que es publiquen i el compromís de les persones subscrites.
 
A partir d’aquí, la DGACD elabora informes periòdics i anuals d’activitat per a cada una de les unitats gestores de comptes. Les dades s’estudien segons diferents punts de vista. Aquest és el primer pas per avançar cap a l’avaluació de l’impacte de les polítiques públiques i, més concretament aquí, les que fan referència a les xarxes socials.
 

2  

Imatges

Imatge de la presentació

Imatge de la presentació 589

Imatge de la presentació

Imatge de la presentació 2837

1  

Vídeos

Vídeo íntegre de la presentació