- L’Executiu considera que la reducció de 4 a 2 festius en què les botigues han d’estar tancades i la supressió d’instal·lar grans establiments comercials fora de la Trama Urbana Consolidada dels municipis s’ajusten a les seves competències
- També s’ajusta a les seves atribucions en conferir la condició d’agent de l’autoritat al personal de seguretat privada
El Govern defensarà davant l’Estat les seves competències per legislar en matèria d’horaris comercials i de seguretat privada. El Consell Executiu ha acordat encarregar al president de la part catalana de la Comissió bilateral Generalitat-Estat obrir un procés de negociació per resoldre les discrepàncies competencials entre les dues administracions sobre la regulació dels horaris comercials i l’atribució de condició d’agent de l’autoritat al personal de seguretat privada que recullen dues de les conegudes com a lleis òmnibus. El Govern de la Generalitat entén que les modificacions introduïdes en aquests dos àmbits s’ajusten a les competències recollides a l’Estatut d’autonomia de Catalunya.
Horaris comercials
Les discrepàncies competencials amb l’Estat fan referència als articles 106 i 114 de la Llei de Catalunya 10/2011, del 29 de desembre, de simplificació i millorament de la regulació normativa. L’article 106 redueix de 4 a 2 els dies festius que les botigues de conveniència han de romandre tancades, una mesura que segons el Govern introdueix una major liberalització al sector. L’Estat, però, creu que la regulació vulnera l’article 5.4 de la Llei bàsica estatal 1/2004, de 21 de desembre, d’horaris comercials, que no preveu cap dia de tancament de les botigues de conveniència.
D’altra banda, l’article 114 modifica el Decret llei 1/2009, de 22 de desembre, d’ordenació dels equipaments comercials i suprimeix la possibilitat d’implantar els grans establiments comercials fora de la Trama Urbana Consolidada dels municipis, per evitar així concentracions comercials desendreçades a l’entorn de les ciutats. Segons el Govern espanyol, però, la modificació limita la possibilitat que els grans establiments comercials es puguin implantar fora de les trames urbanes consolidades, amb unes condicions que poden ser contràries al que preveu la Llei bàsica 17/2009, de 23 de novembre, de lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici.
Seguretat privada
D’altra banda, el Govern també ha acceptat obrir un procés de negociació amb l'Estat per resoldre les discrepàncies competencials en relació amb l’article 79 de la Llei de Catalunya 10/2011, del 29 de desembre, de simplificació i millora de la regulació normativa.
A l’article 79, la norma confereix al personal de seguretat privada la condició d’agent de l’autoritat com a col·laborador dels cossos policials de Catalunya, quan presti serveis per garantir la seguretat en infraestructures i els serveis de transport públic per compte de l’Administració o altres entitats del sector públic o empreses operadores. L’Estat considera que excedeix les competències executives assumides per la Generalitat de Catalunya en matèria de seguretat privada i envaeix les legislatives que han quedat reservades a l’Estat en matèria de seguretat pública.
En els dos casos, el termini per presentar un possible recurs d’inconstitucionalitat acaba el proper 30 de març de 2012. Si s’inicia la negociació en el marc de la Comissió bilateral Generalitat-Estat i es comunica al Tribunal Constitucional abans del proper 31 de març, el termini quedarà prorrogat fins al 30 de setembre de 2012.