Cultura

El Tapís de la Creació torna a la Catedral de Girona després de ser tractat al Centre de Restauració de Béns Mobles del Departament de Cultura

query_builder   4 abril 2012 17:42

event_note Nota de premsa

El Tapís de la Creació torna a la Catedral de Girona després de ser tractat al Centre de Restauració de Béns Mobles del Departament de Cultura

  • L'obra s’exposarà novament en una sala condicionada especialment per mantenir la seva estabilitat
 
  • La restauració ha estat possible gràcies a la inversió de l'Obra Social "la Caixa" en el marc del programa Romànic Obert impulsat pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i l’Obra Social “la Caixa” amb l’objectiu de promoure la conservació i la restauració del patrimoni de Catalunya
 
  • El conseller Mascarell ha destacat que la restauració del Tapís de la Creació “és decisiva per garantir que l’obra segueixi a Girona i que la puguin veure els ciutadans d’aquesta ciutat i de tot el país”
 
  • L’obra, que s’ha estudiat i restaurat des de mitjan novembre de 2011, torna a la catedral després d’una intervenció complexa a nivell de conservació
 
  • Una vegada traslladat a la catedral, el tapís es presentarà amb un nou bastidor construït amb perfils d’alumini, amb un llistó exterior de fusta regulable, i s’hi adaptaran uns plafons de policarbonat que li faran de llit
 
  • La intervenció del brodat ha proporcionat nova informació sobre la seva constitució interna i el seu estat de conservació: ha deixat al descobert els colors originals i s’han pogut localitzar i documentar inscripcions que s’havien descolorit i desgastat
 
 
Fotografia de l'acte
El Tapís de la Creació retorna a la Catedral de Girona després de la seva restauració al Centre de Restauració de Béns Mobles (CRBMC) del Departament de Cultura. El tapís es presentarà en un nou bastidor metàl·lic, una vegada dut a terme l’estudi exhaustiu de l’obra i finalitzats els tractaments de neteja i de consolidació.
 
El conseller de Cultura, Ferran Mascarell; el Bisbe de Girona, Monsenyor Francesc Pardo; l'alcalde de Girona, Carles Puigdemont; i el director general de la Fundació "la Caixa", Jaume Lanaspa; han participat en l’acte per presentar el retorn del tapís a la catedral.
 
En la seva intervenció, el conseller Mascarell ha destacat que “la restauració del Tapís de la Creació és decisiva per garantir que l’obra segueixi a Girona i que la puguin veure els ciutadans d’aquesta ciutat i de tot el país”. Mascarell ha afegit que “la col·laboració entre “la Caixa” i la Generalitat per restaurar el patrimoni romànic és extraordinàriament important”. “Si sumem en el patrimoni, ens enfortim com a país”, ha conclòs el conseller.
 
El Bisbe de Girona, Monsenyor Francesc Pardo, ha destacat que “amb la restauració del Tapís de la Creació s’ha fet una magnífica labor que assegura la visió més original i lluminosa del brodat”.
 
L'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, ha afirmat que el retorn del tapís “és la culminació d’un procés de quatre mesos i escaig que ens ha portat un tresor de la humanitat, i de Girona, en la forma i el temps que volíem: en l’inici de la Setmana Santa i en les condicions que pertoquen”.
 
D'altra banda, el director general de la Fundació "la Caixa", Jaume Lanaspa, ha volgut remarcar la importància del programa Romànic Obert per al patrimoni del país: “Estic molt satisfet del retorn el Tapís de la Creació. Romànic Obert és una iniciativa especialment valuosa pel seu contingut i pel seu simbolisme en la restauració de tot el patrimoni romànic català”.
 
Aquest projecte s'ha pogut dur a terme gràcies a l'aportació de l'Obra Social "la Caixa", que ha finançat els 136.000 euros dels treballs de restauració del Tapís de la Creació de Girona i el condicionament de la sala on s’exposa. Aquesta intervenció està inclosa en el programa Romànic Obert que impulsen conjuntament l’Obra Social ”la Caixa” i el departament de Cultura de la Generalitat amb l’objectiu de promoure la conservació i la restauració del patrimoni de Catalunya.
 
El nou sistema d’exposició del brodat
 
El nou bastidor en què s’exposarà el tapís és una estructura reticulada, feta a base de perfils d’alumini, a la qual s’hi han adaptat uns plafons de policarbonat que fan de suport al brodat. El bastidor s’ha canviat, ja que l’antic, de fusta, no reunia les condicions requerides per a una correcta conservació. La superfície de policarbonat s’ha folrat amb un teixit—moletó de cotó 100% sense aprest—, per tal de proporcionar una base encoixinada en la qual descansi còmodament l’obra i s’evitin tensions derivades del seu propi pes. Per mantenir estable l’obra, el tapís es presentarà amb una lleugera inclinació. Això ho permet una estructura d’alumini mòbil, tipus cavallet, que sustenta el Tapís muntat en el seu nou suport. Aquest nou sistema d’exposició permet alhora mantenir l’obra separada del mur, i fa possible els controls periòdics de conservació preventiva.
 
Quant a l’adequació de l’espai, s’han fet unes millores per mantenir més estables, tant la temperatura i la humitat relativa com la qualitat de l’aire, i l’espai estarà ben aïllat de la zona de visitants.  Les millores en la seva presentació a l’espai expositiu s’han aconseguit amb la il·luminació temporalitzada a base de díodes emissors de llum tipus LED i amb l’apropament de l’obra al visitant.
 
Tot i haver-se acabat els treballs de conservació i restauració, hi haurà un control i avaluació permanent del comportament de l’obra, així com  de les condicions climàtiques.  
 
 
Conclusions de la restauració del Tapís de la Creació
 
El Tapís de la Creació de la Catedral de Girona torna a la catedral després d’una intervenció complexa a nivell de conservació duta a terme des de mitjan novembre de 2011, en la qual s’han eliminat els elements que li eren nocius i s’han alleujat les tensions que causaven les restauracions prèvies de l’obra.
 
La restauració del brodat ha proporcionat informació nova sobre la seva constitució interna i el seu estat de conservació. Després d’un ampli reportatge fotogràfic i radiogràfic i de l’estudi de fotos d’arxius històrics, el Centre de Restauració de Béns Mobles va iniciar els treballs pel revers de l’obra, un cop retirada l’arpillera que el cobria des de 1975. Aquesta primera actuació va deixar al descobert els colors originals i es van poder localitzar i documentar, en una detallada cartografia, inscripcions que s’havien descolorit i desgastat, que no es podien veure per la part del davant, així com 265 pedaços de 12 tipologies diferents i d’èpoques diverses.
 
Aquesta documentació ha ajudat a conèixer una part de la història de la peça fins avui dia desconeguda, i ha servit per saber quines són les parts originals i quines es van afegir amb posterioritat. A més, a partir de la lectura d’algunes inscripcions s’han pogut extreure noves dades iconogràfiques. Per exemple, s’ha descobert una inscripció gràcies a la qual ha estat possible confirmar que el personatge que fins avui es pensava que era Abel és en realitat la constel·lació d’Hèrcules.

3  

Fitxers adjunts

Dossier de premsa: Retorn del Tapís de la Creació a la Catedral de Girona

Dossier de premsa: Retorn del Tapís de la Creació a la Catedral de Girona
PDF | 1269

Fotografia de la roda de premsa de  presentació del retorn del Tapís de la Creació

Fotografia de la roda de premsa de presentació del retorn del Tapís de la Creació
JPG | 5839

Fotografia de l'acte de retorn del Tapís de la Creació

Fotografia de l'acte de retorn del Tapís de la Creació
JPG | 4876