- Es tracta de l’estratègia digital catalana que, en línia amb Europa, farà de Catalunya un referent europeu de societat digital generadora de creixement econòmic
- Promou la participació activa de tots els agents implicats en el desenvolupament de la societat digital a Catalunya, en un model de col·laboració público-privada integrat i eficient
- Les TIC són una de les principals palanques de canvi que han de permetre reactivar l’economia, per la seva doble funció com a sector motor de creixement econòmic i com a sector capaç de dotar de competitivitat la resta d’activitats
- Catalunya ocupa la vintena posició en el rànquing de les euroregions capdavanteres en TIC d’un total de 269 i té una taxa de creixement tecnològic superior a la mitjana de les primeres 23 euroregions
L’idigital és l’aposta del Govern per desenvolupar plenament la societat digital catalana com a eina per a la recuperació econòmica del país. I és que les TIC són una de les principals palanques de canvi que han de permetre reactivar l’economia catalana, per la seva doble funció com a sector motor de creixement econòmic i com a sector capaç de dotar de competitivitat la resta d’activitats. Existeix una correlació entre el grau de desenvolupament TIC d’un país i el seu índex de competitivitat.
Per a una major efectivitat, el pla promou la participació activa de tots els agents implicats en el desenvolupament de la societat digital a Catalunya en un model de col·laboració público-privada integrat i eficient.
El context europeu i català
El pla va en línia amb els objectius de l’Agenda Digital per a Europa, amb l’Estratègia Catalunya 2020 (ECAT 2020) i el Pla de Govern 2011-2014.
L’Agenda Digital per a Europa és una de les 7 iniciatives emblemàtiques de l’estratègia Europa 2020 proposada per la Comissió Europea, i té com a objectiu definir la funció capacitadora fonamental que ha de tenir l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per fomentar la innovació, el creixement econòmic i la millora de la qualitat de vida tant per a la ciutadania com per a les empreses.
Per la seva banda, l’ECAT 2020 estableix que el desenvolupament de la societat digital a Catalunya és transversal dins del Govern, en tots els seus àmbits, i fora, en la relació amb ciutadania, administracions i empreses i que es fixa com a objectius convertir Catalunya en un pol d’innovació digital i consolidar-la com a capdavantera en e-infraestructures.
Els indicadors
El Pla idigital es marca com a fita posicionar Catalunya en el grup de les 10 euroregions capdavanteres en TIC l’any 2020 i convertir-la, així, en un referent tecnològic a nivell europeu. Actualment ocupa la vintena posició d’un total de 269. Té una taxa de creixement tecnològic d’un 1,5% superior a la mitjana de les primeres 23 euro regions (E23). Per assolir la desena posició en l’horitzó 2020 hauria d’augmentar fins a un 5% aquest ritme de creixement i incidir en la millora de determinats indicadors per arribar a convergir amb el grup de les 10 euroregions capdavanteres.
Per avaluar aquest desenvolupament tecnològic i assolir la desena posició en l’horitzó 2020 caldrà:
- Incrementar un 11,2% el nombre de llars amb accés a internet, fins a les 2.123.000 llars.
- Invertir un 60% més en R+D+I fins als 5.275 milions d’euros.
- Incrementar un 75% el nombre d’ocupats en ciència i tecnologia fins arribar a 1.300.000.
- Incrementar un 140,8% el nombre de patents TIC fins a les 1.150.
A banda, el Pla digital també recull com a propis els objectius que marca l’Agenda Digital per Europa (ADUE):
- Cobertura de banda ampla bàsica. Europa planteja com a objectiu assolir el 100% de cobertura de banda ampla bàsica el 2013, un objectiu que Catalunya ja té assolit aquest 2012.
- Subscripcions de banda ampla ultra ràpida. Europa es marca com a objectiu arribar al 50% de les llars el 2020. En canvi, l’idigital eleva la fita fins al 75% de les llars (2.106.000 llars subscrites).
- Percentatge de població que efectua compres en línia. Europa vol arribar al 50% el 2015. L’idigital es fixa el 60% per al 2015 (un increment del 84,3% fins a les 3.202.000 persones).
- Percentatge de pimes que utilitzen el comerç electrònic. L’objectiu europeu és del 33% el 2015. L’objectiu de l’idigital és arribar al 40% e 2015. Catalunya té actualment 168.232 pimes que fan compres o vendes en línia (27,5%) i vol arribar a les 244.700 el 2015.
- Inclusió digital. Europa es fixa com a objectiu assolir el 75% d’ús regular d’internet el 2015. L’idigital, en canvi, vol assolir el 85%.
Línies d’actuació del Pla idigital
· Millorar la competitivitat empresarial amb les TIC, potenciant-les com a motor per millorar la productivitat i l’eficiència empresarial, de manera que es tradueixi en una millora de la competitivitat en un mercat global.
· Potenciar el sector tecnològic català, fomentant el desenvolupament de les empreses catalanes del sector de les TIC i la consolidació d’un sector català de motor de creixement econòmic que serveixi a la resta de sectors com a palanca de canvi.
· Dinamitzar l’ocupació gràcies a les TIC, cobrint les demandes dels perfils professionals de la societat digital i aprofitant les eines i recursos TIC per millorar l’ocupabilitat dels aturats actuals.
· Impulsar projectes tractors de l’Administració, que permetin desplegar el potencial dels instruments de la societat de la informació a l’Administració i establir els mecanismes per accelerar la seva adopció per part d’empreses i ciutadans.
· Fomentar la integració digital de la ciutadania, potenciant el coneixement, la utilització i l’aprofitament de les TIC per part de la ciutadania com a mesura per impulsar el desenvolupament personal, la millora de la qualitat de vida i el foment de la cohesió digital.
· Potenciar accions de proximitat i referència, millorant la repercussió dels diferents programes de foment de la cultura TIC dirigits a la ciutadania, aconseguint així la màxima penetració i eficàcia possible, així com impulsar el desenvolupament de continguts i serveis digitals adaptats al nou entorn.
Projectes tractors
L’idigital es desenvoluparà a través de diferents projectes tractors, iniciatives que fan referència a diferents àmbits i que són capaces d’involucrar els agents de la cadena de valor. Són projectes que actuen com a elements dinamitzadors i impulsors de la indústria de cada sector i de la societat de la informació a Catalunya, en els diferents àmbits d’actuació.
Actualment, el pla compta amb 17 projectes tractors corresponents a quatre gran àmbits: clúster TIC, empresa, ciutadania i administració. Aquests projectes engloben més de 100 projectes o iniciatives particulars.
El Pla idigital es basa en la col·laboració público-privada. Un model de col·laboració integrada, que també cerca sinergies entre els diferents agents del sector d’arreu de Catalunya i a escala internacional. Això es tradueix en el model de governança del Pla idigital. Està format per diferents òrgans que s’encarregaran de la gestió i el seguiment del programa a diferents nivells per assegurar l’eficàcia, eficiència i compliment dels objectius del pla.