Cultura

El Museu de Lleida incorpora al seu fons un fragment de retaule del segle XVI dipositat per la Generalitat

query_builder   23 maig 2012 20:00

event_note Nota de premsa

El Museu de Lleida incorpora al seu fons un fragment de retaule del segle XVI dipositat per la Generalitat

 
  • Es tracta d’una obra atribuïda al pintor lleidatà Joan Pau Guardiola, conegut com Joanot de Pau, que representa l’escena del ‘Miracle de la Mare de Déu del Roser i el cavaller de Colònia’
  • El Departament de Cultura de la Generalitat va adquirir la peça en una subhasta a Christie’s, a Londres
  • La incorporació d’aquesta obra ajudarà a complementar la col·lecció de pintura cinccentista del Museu de Lleida, que té un fons reduït d’aquesta època, i permetrà explicar millor el passat artístic lleidatà
Fragment de retaule Museu de Lleida
El director general del Patrimoni Cultural, Joan Pluma; la directora del Museu de Lleida, Montserrat Macià, i el conservador del Museu de Lleida, Alberto Velasco, han presentat avui el fragment de retaule representant l’escena del Miracle de la Mare de Déu del Roser i el cavaller de Colònia, una obra nova que entrarà a formar part del fons del museu lleidatà. El Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya va adquirir la peça en una subhasta a la casa Christie’s, a Londres, el passat mes d’octubre, i l’ha dipositat al museu lleidatà.
 
La peça, atribuïda al pintor lleidatà Joan Pau Guardiola, s’ha datat cap a 1500-1510. La incorporació d’aquesta obra ajudarà a complementar la col·lecció de pintura cinccentista del Museu de Lleida, que té un fons reduït d’aquesta època, i permetrà explicar millor el passat artístic lleidatà. L’obra té també una importància especial pel fet que es coneixen pocs treballs del seu autor.
 
L’adquisició de la Generalitat de Catalunya encaixa perfectament amb la política d’adquisicions del Museu de Lleida, que té com a objectiu potenciar l’ingrés d’obres relacionades amb determinats capítols artístics del territori lleidatà.
 
Descripció de l’obra
 
El fragment de compartiment de retaule adquirit per la Generalitat de Catalunya és una pintura sobre fusta de 88,3 x 66,1 cm. Representa un personatge agenollat, luxosament vestit i en posició orant amb un rosari  a les mans. L’acompanyen tres personatges més, també agenollats, armats i abillats com a cavallers. Tots ells es troben emplaçats en una mena de mirador des del qual es veu un paisatge, amb una ciutat emmurallada i diversos accidents geogràfics.
 
Els tècnics del Museu de Lleida han pogut constatar que el fragment de retaule dipositat al Museu de Lleida es correspon perfectament amb un segon fragment conservat al Museu del Cau Ferrat de Sitges, que forma part del fons del museu sitgetà, concretament de la col·lecció d’objectes aplegats pel pintor, escriptor i dramaturg Santiago Rusiñol (1861-1931). Aquest fragment representa la Mare de Déu del Roser envoltada per una màndorla de raigs solars i una corona de roses, i s’ubicaria a la dreta del fragment del museu lleidatà. Entre les coincidències dels dos fragments hi ha el paviment i part de la túnica d’un dels personatges. El de Sitges és un fragment amb una alçada una mica superior al del Museu de Lleida, motiu pel qual es dedueix que aquest darrer va ser tallat, conseqüència de la seva entrada al mercat d’art i antiguitats a principis del segle XX.
 
 
Atribució al pintor lleidatà Joan Pau Guardiola
 
Pel que fa a la seva autoria, els tècnics del Museu de Lleida l’atribueixen al pintor Joan Pau Guardiola, també conegut com a Joanot de Pau, natural de Cervera, actiu a la primera meitat del segle XVI a la zona de la Segarra, el Solsonès i diverses regions pirinenques. És un dels autors paradigmàtics del primer Renaixement a les terres lleidatanes. L’única de les seves creacions documentades, el Calvari de Castellnou d’Oluges (1518), s’exhibeix al Museu de Lleida. Altres treballs atribuïts a Joan Pau Guardiola es conserven al Museu de Cervera, al Museu Diocesà i Comarcal de Solsona, a banda del retaule de l’església d’Ivorra (Lleida). Precisament aquest últim ha estat clau a l’hora d’atribuir l’autoria a Joanot de Pau, ja que entre les dues obres s’observen concomitàncies determinants.
 
Es desconeix la seva procedència, però tenint en compte que l’autor només va treballar en terres lleidatanes, és fàcil deduir que aquest fragment de retaule procedeix de l’entorn lleidatà. En aquest sentit, cal tenir present que Joanot, juntament amb Pere Alegret (doc. 1491-1541), va contractar el 1501 un retaule dedicat al Roser destinat a una de les capelles del convent dels dominics de Cervera. De totes formes, no hi ha cap indici fiable que confirmi aquest origen.

2  

Fitxers adjunts

Fotografia del fragment de retaule representant l'escena del 'Miracle de la Mare de Déu del Roser i el cavaller de Colònia'

Fotografia del fragment de retaule representant l'escena del 'Miracle de la Mare de Déu del Roser i el cavaller de Colònia'
JPG | 4856

Hipòtesi de reconstrucció del compartiment incorporant els fragments del Museu de Lleida i el Museu del Cau Ferrat

Hipòtesi de reconstrucció del compartiment incorporant els fragments del Museu de Lleida i el Museu del Cau Ferrat
PDF | 321

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia