Servei Català de Trànsit

La seguretat en el transport de persones i mercaderies, eix central de la IV Jornada de Policies de Trànsit

El titular d'Interior ha destacat el "caràcter punter" de la policia de trànsit catalana "que ja té incorporades de forma quotidiana moltes de les directrius europees"

query_builder   5 juny 2012 17:00

event_note Nota de premsa

La seguretat en el transport de persones i mercaderies, eix central de la IV Jornada de Policies de Trànsit

El titular d'Interior ha destacat el "caràcter punter" de la policia de trànsit catalana "que ja té incorporades de forma quotidiana moltes de les directrius europees"

 
El conseller d’Interior, Felip Puig, ha valorat molt positivament la celebració, per quart any consecutiu, de les Jornades de Policia de Trànsit en que participen també policies d’altres indrets de l’Estat i que serveix “per compartir experiències i millorar el nivell de coneixement”. En el seu discurs d’inauguració, Puig ha destacat la importància de la prevenció i el suport de les noves tecnologies que “ens permetrà ser més eficaços, no només per perseguir les irregularitats sinó per millorar i garantir la seguretat a les nostres carreteres”.
 
El conseller ha explicat que un dels objectius d’aquestes jornades és “aconseguir una visió més global de la policia de trànsit que ens porti cap al nou sistema de policia integral que estem construint”. En aquest sentit, el titular d’Interior ha destacat el “caràcter punter” de la policia de trànsit catalana “que ja té incorporades de forma quotidiana moltes de les directrius europees com les unitats d’ITV mòbils”, ha afegit.
 
En l’acte també hi ha assistit el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Aregio, entre d’altres autoritats. Aregio ha valorat molt positivament que, en aquesta jornada, es tractin temes diferents i pràctics que afecten la seguretat viària. “En un tema tan concret i tan complex com la seguretat en el transport és important que la policia avanci en la investigació d’aspectes tècnics, com per exemple, les manipulacions dels tacògrafs” –ha destacat el Director de l’SCT.
 
La Jornada, celebrada avui al Complex Central de la Policia de la Generalitat-Mossos d’Esquadra a Sabadell,  estava dedicada a la seguretat en el transport de persones i mercaderies. Al llarg del dia, diversos ponents relacionats amb la seguretat viària han analitzat temes com les alteracions del funcionament dels elements de control obligatoris en vehicles industrials (tacògrafs), i les afectacions a la seguretat viària derivades de la manipulació dels sistemes de control des de la perspectiva del dret penal. Així mateix, han debatut aspectes relacionats amb la seguretat en els vehicles industrials i amb la metodologia del control de transport (viatgers, mercaderies, escolars, furgonetes, control urbà).
 
En concret, la jornada s’ha estructurat en quatre sessions temàtiques relacionades amb l’àmbit de la seguretat viària en el transport:     
 
Primera sessió. Alteracions del funcionament dels elements de control obligatoris en els vehicles industrials
 
Els aparells tacògraf i limitadors de velocitat són instruments d’instal·lació obligada en tots els vehicles i conjunts de vehicles de transport de mercaderies de més de 3.500 kg de MMA i de viatgers de més de 9 places.
 
En la primera sessió de la IV Jornada de Policies de Trànsit, han participat tres policies de diferents cossos  -la Policia Foral de Navarra, la Divisió de Trànsit de l’Ertzaintza i l’Àrea Regional de Trànsit Metropolitana Nord dels Mossos d’Esquadra, les quals han compartit les seves experiències en la inspecció i el control dels tacògrafs. En concret, han explicat els diferents tipus de manipulacions i infraccions detectades, els mitjans i tècniques utilitzats per cada cos i la tramitació que es dóna a cada tipus d’infracció detectada.
 
La Policia Foral de Navarra ha explicat com sancionen les manipulacions amb imant tot i no enxampar al conductor en el mateix moment de la infracció, sinó a partir dels registres del tacògraf. Per part seva, l’Ertzaintza ha tractat el tema de les manipulacions i el seu programa d’anàlisi Police Controler.
 
Finalment, Mossos ha parlat d’altres manipulacions com la instal·lació de dobles sensors de moviment o manipulacions del Kitas. L’agent del cos de Mossos d’Esquadra de l’Àrea Regional de Trànsit Metropolitana Nord, Alvar Llansó, ha destacat quins són els principals objectius del control de les manipulacions dels tacògrafs per part de les autoritats:.”garantir la seguretat viària i harmonitzar la competència en el sector del transport en carretera”. Llansó també ha assenyalat quins són majoritàriament els tipus de vehicles de transport on es detecten manipulacions dels tacògrafs: “per exemple, els vehicles blancs sense logotipar, els vehicles de transport frigorífics, els vehicles de transport de bestiar viu així com els vehicles “decorats””.
 
En aquesta primera sessió també hi ha intervingut un representant de l’empresa Continental Automotive, fabricant de tacògrafs, el qual ha donat a conèixer els nous models que sortiran en breu al mercat i que compten amb  avanços tecnològics adreçats a evitar les manipulacions dels aparells.
 
Segona sessió. Afectacions a la seguretat viària derivades de la manipulació dels sistemes de control des de la perspectiva del dret penal
 
La manipulació dels tacògrafs i dels limitadors de velocitat es castiga majoritàriament amb una sanció administrativa. Es tracta d’aquelles accions encaminades a poder excedir-se en les hores de conducció, reduir el descans diari o setmanal o sobrepassar la velocitat màxima permesa. Amb tot, a vegades també se sanciona penalment, no tant pel perill que comporten les manipulacions sinó perquè es generen documents oficials falsos.
 
Per tot això, durant el segon bloc de la IV Jornada de Policies de Trànsit, el fiscal de seguretat viària de Barcelona, l’Il·lustríssim Sr. Juan Carlos Padín, ha donat la visió des de l’àmbit judicial sobre si existeix la possibilitat d’imputar per la via penal les conductes de greu risc per a la seguretat viària com poden ser les manipulacions dels aparells de control tacògraf.
 
Padín ha destacat que “la nostra legislació ofereix les eines suficients per lluitar contra la manipulació dels tacògrafs, un acte que pot tenir conseqüències nefastes per la seguretat viària”. Segons Padín, “els cossos policials han d’intentar portar les manipulacions més greus dels tacògrafs per la via penal”. El fiscal de seguretat viària ha explicat que des del punt de vista del dret penal es tracta d’un tema “obert” i que els casos greus es poden tipificar com a delicte de falsedat de document oficial o, fins i tot, de delicte de conducció temerària. “En aquesta matèria hi ha un llarg camí per recórrer” –ha afegit Padín. 
 
Tercera sessió. Aspectes de seguretat en els vehicles industrials: obligació, funcions i control. Pesatge, estiba, ITV en carretera 
 
Els vehicles industrials disposen avui de nombrosos sistemes de seguretat activa destinats a millorar el comportament del vehicle per evitar accidents de trànsit. Alguns d’ells són d’instal·lació obligatòria i estan sotmesos a inspeccions periòdiques regulades per normatives estatals i europees.
 
Des de l’empresa Prevencontrol ITV s’ha aprofitat la tercera sessió per explicar la nova normativa europea en relació amb l’obligació dels estats a realitzar controls d’ITV en carretera i la seva experiència en els controls d’aquest tipus. Per part seva, l’empresa WABCO ha recordat la normativa i el funcionament dels sistemes de seguretat en vehicles industrials, centrant-se especialment en els ABS, i la Guàrdia Urbana de Barcelona ha parlat dels controls d’estiba i pes.
 
Finalment, els Mossos d’Esquadra han explicat l’afectació a la seguretat viària derivada de les manipulacions dels tacògrafs i sistemes de frens. El sotsinspector del cos dels Mossos d’Esquadra de la Divisió de Trànsit, Carles Gómez, ha subratllat quines són les principals conseqüències que poden suposar la manipulació dels tacògrafs en la seguretat viària: “increment de la fatiga, increment de l’estrés, un excés de velocitat (determinant en els accidents mortals), anul·lació dels sistemes ABS (major risc de bolcada i increment de la distància de frenada) i una baixa percepció del risc”. Gómez també ha afegit que, “durant l’any 2011, els Mossos d’Esquadra van detectar 152 infraccions per manipulacions dels tacògrafs de les quals 62 van suposar un delicte de falsificació documental”.  
 
Quarta sessió. Metodologia del control de transports: viatgers, mercaderies, escolars, furgonetes, control urbà
 
El quart bloc temàtic s’ha centrat en els controls de vehicles de transport per carretera que duen a terme els cossos de seguretat, els quals han d’adaptar la seva sistemàtica a les especificitats del conductor del vehicle i del lloc on es fan sense que per això s’hagin de perdre els objectius perseguits. 
 
Hi han participat representants de la Direcció General de Transports i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, els quals han donat la visió més formal dels controls de transport a carretera com ara el Pla d’inspecció 2012.
 
Els Mossos d’Esquadra també han aprofitat la sessió per explicar la seva experiència en diferents tipus de controls, especialment en aquells que presenten unes característiques diferenciades o una complexitat especial com poden ser  viatgers, ADR, taxis, o furgonetes.
 
Per part seva, la Guàrdia Urbana ha compartit la seva experència en el control dins de l’àmbit urbà.
 

2  

Fitxers adjunts

Nota en pdf. La seguretat en el transport de persones i mercaderies, eix central de la IV Jornada de Policies de Trànsit

Nota en pdf. La seguretat en el transport de persones i mercaderies, eix central de la IV Jornada de Policies de Trànsit
PDF | 80

Fotografia. El conseller d'Interior Felip Puig inaugurant la IV Jornada de Policies de Trànsit

Fotografia. El conseller d'Interior Felip Puig inaugurant la IV Jornada de Policies de Trànsit
BMP | 2812