• La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha presentat els resultats del procés de preinscripció del segon cicle d’educació infantil, primària i secundària i el balanç de les modificacions de les àrees d’influència de Barcelona.
 
  • La majoria d’escoles públiques -72% dels centres- tenen a P3 una ràtio de 25 o menys alumnes per aula, i la majoria d’instituts –62%- una ràtio de 30 o menys alumnes per aula a primer d’ESO.
 
  • Un 14% més de les famílies de Barcelona han pogut accedir a centres on fins ara no tenien dret gràcies a les modificacions de les àrees d’influència
El Departament d'Ensenyament mantindrà la ràtio a les aules catalanes per garantir la qualitat dels centres educatius. Així ho ha afirmat la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, en roda de premsa on ha presentat els resultats de la preinscripció del segon cicle d’educació infantil, educació primària i educació secundària obligatòria per al curs 2012-2013. Acompanyada de la presidenta del Consorci d’Educació de Catalunya, Maria Jesús Mier, i el gerent, Manel Blasco, la consellera ha fet balanç de l’afectació de les modificacions de les àrees d’influència i la reserva de places per a necessitats educatives específiques per raons socioeconòmiques. Les mesures han permès incrementar d’un 14% les famílies que han pogut obtenir plaça en centres on abans no podien accedir.
 
La majoria de centres públics, tant escoles com instituts, mantindrà la ràtio i no es veuran afectades per l’increment d’un 20% proposat pel Reial Decret Llei de Mesures urgents de racionalització de la despesa pública en l’àmbit educatiu. Així, a P3 la majoria de centres –un 72%- mantenen la ràtio de 25 alumnes o menys alumnes per aula. En cas d’aplicar-se la mesura aprovada pel Ministeri, la ràtio podria ser de fins a 30 alumnes.  A primer d’ESO, també la majoria d’instituts –62%- tenen una ràtio de 30 o menys alumnes per aula, i tampoc s’aplicarà l’increment de fins a 36 alumnes per aula.
 
Segons la consellera d’Ensenyament, “no hipotequem una columna del sistema. Tenim una voluntat clara de demostrar que administrem aquestes mesures amb caràcter conjuntural, i no estructural. És la millor manera de fer palesa la voluntat del Govern de no massificar les aules en un futur”.
 
En aquest sentit, Rigau ha recordat que “el Departament d'Ensenyament ha intentat fer una bona assignació tenint en compte aquesta mesura. Hem preferit estalviar en altres conceptes per tal de no afectar la ràtio dels centres pel que suposa d’expectatives de les famílies i de funcionament de les aules”.
 
 
Baixa la demografia
 
L’oferta d’estudis obligatoris a Catalunya ha estat de 232.344 places, i les sol·licituds presentades, un total 154.795 places -113.528 a centres públics i 41.267 a centres concertats-, 1.817 sol·licituds més que l’any anterior. El descens es deu principalment a la baixa demogràfica.
 
Respecte la proposta inicial de places, finalment hi ha hagut un total de 91 grups menys que els previstos inicialment a P3, i un total de 42 grups menys dels que s’havien previst a primer d’ESO. Aquest decrement dels grups es deu també a una baixada notable de la demografia a tots els serveis territorials, especialment a P3.
 
La consellera d’Ensenyament també ha remarcat que les mesures aplicades pel Departament permetran mantenir la plantilla pressupostària i ha recordat que les jubilacions s’amortitzen i que uns 700 interins poden passar a substituts a causa de l’increment d’hores lectives que s’imposen en les mesures Wert. Amb tot, ha insistit que les mesures s’apliquen de manera que es mantingui la qualitat docent als centres. D’aquesta manera els centres de primària d’una línia tindran una ràtio de 14 nens per mestre i els instituts de dues línies disposaran d’una ràtio de 12 alumnes per professor.
 
 
Major satisfacció en la tria de les famílies
 
En la preinscripció d’enguany també destaca la major satisfacció de les famílies alhora de triar els centres per a l’escolarització dels seus fills. Ha incrementat el nombre de sol·licituds assignades en primera opció, passant del 91% de l’any anterior al 93,2%.
 
També s’ha reduït el nombre d’assignacions d’ofici que han baixat del 4,5% al 2,9%. Segons la titular d’Ensenyament, “aquest és un altre element que garanteix la qualitat de la tria, perquè és el temor de moltes famílies, i és significatiu haver aconseguit millorar la primera demanda i haver minorat l’assignació d’ofici”. “La gestió del repartiment”, ha afegit, “ha estat el més acurada possible”.
 
 
Novetats a Barcelona ciutat
 
Els resultats de la preinscripció a la ciutat de Barcelona permeten comprovar l’aplicació de les dues principals novetats que s’hi han aplicat: l’ampliació de les àrees d’influència i la reserva de places per a l’alumnat amb necessitats educatives específiques per raons socioeconòmiques.
 
L’ampliació de les àrees de proximitat ha permès millorar el grau de satisfacció de les famílies. Un total de 1.900 famílies de Barcelona han obtingut plaça en centres que anteriorment no havien pogut accedir. El 93% de les sol·licituds de P3 i el 91% de primer d’ESO han tingut la plaça en el centre demanat com a primera opció.
 
Les assignacions d’ofici són mínimes, un 1,8% a P3 i un 2,57% a primer d’ESO. La nova zonificació també ha permès constatar que han disminuït un 40% les reclamacions per demanar reassignació de la plaça.
 
Pel que fa a la reserva de places per a alumnat amb NEE per raons socioeconòmiques o socioculturals, ha suposat una reserva de 189 places respecte les 6 del curs passat. Un 22% de les assignacions s’han fet en centres diferents del sol·licitat, fet que ha permès una redistribució més equitativa de l’alumnat. És significatiu el cas de Ciutat Vella, on de les 44 sol·licituds, 12 s’han assignat a districtes propers i 16 a centres concertats del mateix districte.
 
La consellera ha recordat que “és la primera vegada que aquesta mesura s’ha aplicat a Barcelona i la millora ha estat molt important. Tots aquests elements introduïts garanteixen a les famílies una major qualitat”.
 

1  

Imatges

Fotografia

Fotografia 3946

1  

Fitxers adjunts

Dossier adjunt

Dossier adjunt
PDF | 179