Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural

El Govern aprovarà abans de finals d'any el Decret que regularà la venda de proximitat de productes agroalimentaris

Pelegrí: "La venda de proximitat dona valor al desenvolupament rural de Catalunya i beneficia als consumidors, als productors i al territori"

Els productors es podran donar d'alta als sistema a través de la DUN

query_builder   1 agost 2012 11:33

event_note Nota de premsa

El Govern aprovarà abans de finals d'any el Decret que regularà la venda de proximitat de productes agroalimentaris

Pelegrí: "La venda de proximitat dona valor al desenvolupament rural de Catalunya i beneficia als consumidors, als productors i al territori"

Els productors es podran donar d'alta als sistema a través de la DUN

El Dept. per tal d'agilitzar l'adscripció dels productors obrirà un règim transitori creant un registre provisional atès que la DUN del 2012 ja ha finalitzat.

També s'ha presentat el logotip amb què s'identificarà la "Venda de proximitat"

Pelegrí, Vila i Farré durant la presentació
Pelegrí, Vila i Farré durant la presentació
 
 
 
El conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep Maria Pelegrí, acompanyat del director general d’Alimentació, Qualitat i Indústries Agroalimentàries, Domènec Vila, ha presidit aquesta matí, a Lleida, la presentació del projecte de Decret que regularà la venda de proximitat dels productes agroalimentaris. La nova normativa respon a la creixent demanda dels productors agraris i del sector de la restauració d’obtenir un reconeixement específic per a aquest tipus de comercialització, a més de voler donar compliment a les noves exigències d’una part del consumidors.
 
El decret ha estat elaborat pel Departament d’Agricultura i altres conselleries de la Generalitat amb l’objectiu de potenciar aquest tipus de venda a Catalunya,  i recull les aportacions presentades pel sector, els més interessats en què es fes un decret d’aquestes característiques.
 
En el decurs de la seva intervenció, el conseller Pelegrí ha afirmat  que el Decret sobre la venda de proximitat és una petició del sector i que pretén regular una activitat existent. Es tracta de normalitzar una situació que té cada cop més adeptes en les dues parts (consumidors i productors).
 
Amb aquest decret, “aconseguirem potenciar la venda directa i de circuit curt, també ajudarà a maximitzar els esforços de foment i promoció dels productes de temporada, i millorarà sens dubte la sensibilitat amb l’entorn,  reduint la petjada de carboni i conservant el paisatge”, ha explicat Pelegrí.
 
“Però sobretot, amb aquesta normativa, el que es pretén és dinamitzar l’economia productiva i el desenvolupament rural, el país el tirarem endavant innovant i internacionalitzant, però també defensant els petits productors i el consum local”, ha conclòs el conseller.
 
El logotip identificatiu de la “Venda de Proximitat”
 
En el decurs de la reunió s’ha fet pública la imatge del logotip amb què s’identificarà i acreditarà els productes i els productors/transformadors agraris que venen directament.  Aquesta  imatge gràfica consistirà en una fletxa que envolta una tipografia amb la inscripció “Venda de proximitat” i el subtítol “circuit curt” o “directa” en funció de la imatge que s’hagi d’utilitzar per a cada cas. Aquesta fletxa simbolitza el recorregut de la venda i s’acaba amb 4 ratlles que representen el territori protagonista d’aquesta venda de proximitat, Catalunya.
 
Aquells que compleixin els requisits, un cop adherits  al sistema de venda de proximitat podran descàrregar-se el logotip identificatiu del lloc web de la Generalitat (www.gencat.cat/piv). Després d’aquest tràmit, es pot realitzar immediatament l’activitat.
 
Una política alimentària que promou  dels circuits comercials curts
 
Segons el DAAM, la venda de proximitat pot significar un pas endavant en la comercialització dels productes agroalimentaris, ja que ofereix garanties de seguretat, qualitat i frescor dels aliments, en un moment en què ha augmentat la demanda d’aquest tipus de productes que han estat produüits, elaborats i venuts pels propis productors.
 
El DAAM  està portant a terme una política alimentària que, entre altres coses, promociona els circuits comercials curts, fomentant el consum dels productes de proximitat, a causa dels grans beneficis que proporcionen a productors i consumidors.
 
Així, promovent aquest tipus de comercialització s’augmenta el valor afegit del producte per als productors; es produeix un efecte positiu sobre el medi ambient; s’afavoreix la confiança del consumidor; es potencia el consum de productes frescos, amb més valor nutricional i organolèptic, i per tant de més qualitat; i es dinamitza la producció agrària catalana.
 
Tenint en compte aquests beneficis, el DAAM ha donat suport a diverses iniciatives firals i comercials, com un saló especialitzat a la Fira de Lleida i a la Fira de Mollerussa i el Mercat de Mercats a Barcelona, responent a l’interès creixent entre els consumidors per aquest tipus de productes, d’alta qualitat, amb venda directa dels productors o bé mitjançant un circuit comercial curt. El Departament afavoreix els certàmens adreçats al consumidor final, on es poden exposar i vendre productes alimentaris de qualitat i de proximitat.
 
El DAAM considera que el consumidor cada dia més valora rebre de forma directa i sense tants intermediaris un producte més pròxim, fresc i de temporada, Es tracta d’un segment  del mercat que cal potenciar i per aquest motiu des del Departament d’Agricultura, juntament amb altres Departaments, s’està elaborant l’esmentat Decret.
 
Segons el DAAM, tot i que la venda directa i els circuits curts no poden ser la forma de comercialització de tota la producció agroalimentària catalana, amb la venda de proximitat sí que es pot millorar la rendibilitat dels petits productors, alhora que es facilita el coneixement dels productes i productors per part del consumidor i s’ajuda a la viabilitat econòmica del camp català i, conseqüentment, al desenvolupament socioeconòmic de les zones rurals.
 
Des del punt de vista dels consumidors, aquests cada cop estan més interessades en conèixer l’origen, els sistemes de producció dels aliments i la seva sostenibilitat. La identificació de les empreses que es dediquen a la venda de proximitat de productes agroalimentaris de producció o producció i elaboració pròpia dóna resposta a aquesta demanda.
 
El marc normatiu
 
L’aprovació d’aquest Decret comportarà un desenvolupament de la Llei 18/2001, de 31 de desembre, d’Orientació agrària, que assenyala com a línies d’actuació de les polítiques agràries la priorització d’iniciatives de foment de la transformació agroindustrial que comporti més participació de les persones productores en els valors afegits dels productes, i el foment de la millora de les condicions en què es fa la transformació i la comercialització de la producció agroalimentària.
 
La regulació d’aquesta modalitat de venda, complementarà properament el marc normatiu vigent en matèria de modernització de les explotacions agràries, que considera com a activitat agrària la venda directa de la producció pròpia de l’agricultor, ja sigui a la seva explotació, en mercats municipals i en llocs que no siguin establiments comercials permanents.
 
En el mateix sentit, el Parlament de Catalunya en la sessió plenària del dia 14 d’abril de 2010 va adoptar la Resolució 671/VIII sobre el món agrari, que en el seu apartat V relatiu a l’alimentació, l’agroindústria i els mercats insta al Govern, entre altres coses, a persistir en la promoció i la diferenciació dels productes agroalimentaris catalans amb distintius d’origen i qualitat; i a intensificar les campanyes d’informació als consumidors per afavorir el comerç de proximitat i el de productes amb distintiu de qualitat.

1  

Imatges

Pelegrí, Vila i Farré durant la presentació

Pelegrí, Vila i Farré durant la presentació 103

2  

Fitxers adjunts

prensetació amb logotip de proximitat

prensetació amb logotip de proximitat
PPT | 322

logo identificatiu

logo identificatiu
PDF | 337