Justícia

Fernández Bozal: "la culminació del Codi civil català és la tasca legislativa més important duta a terme a Catalunya en l'àmbit del dret privat"

query_builder   20 setembre 2012 14:39

event_note Nota de premsa

Fernández Bozal: "la culminació del Codi civil català és la tasca legislativa més important duta a terme a Catalunya en l'àmbit del dret privat"

La consellera ha avançat que la Comissió de Codificació ja ha enllestit un primer Avantprojecte de llei de modificació de determinats articles del Codi civil català que afecta els llibres primer, segon, quart i cinquè.
 
En la  inauguració de les dissetenes Jornades de Dret Català a Tossa de Mar, M. Pilar Fernández Bozal ha volgut recordar que la culminació de la codificació del Codi civil català és “l’ambiciós objectiu” que s’ha marcat el Departament de Justícia per a aquesta legislatura.
departament de Justícia
La major part d’aquest Codi ja és una realitat: dels sis llibres en què es divideix, cinc ja són vigents, ha dit la consellera, tot recordant que el llibre 6è (relatiu a obligacions i contractes) es troba en “avançada fase de treballs preparatoris i conclourà la tasca legislativa més important que s’hagi dut a terme a Catalunya en l’àmbit del dret privat”.
 
Per dur a terme aquesta tasca -ha assegurat- disposem d’un important instrument al servei de l’exercici de la competència: la Comissió de Codificació, que, amb entitats pròpies i independents de l’Observatori de Dret Privat de Catalunya, ha passat a ser un òrgan consultiu. M. Pilar Fernández Bozal ha avançat que el Ple de la Comissió de Codificació ja ha donat per enllestit un primer Avantprojecte de llei de modificació de determinats articles del Codi civil català que afecta disposicions dels llibres primer, segon, quart i cinquè.
 
Per la seva banda, la Secció de Drets Reals de la Comissió ha dut a terme la proposta de reforma dels preceptes sobre el règim de la propietat horitzontal -inclosos en el capítol III del títol V del llibre cinquè del Codi civil de Catalunya-, tot prenent en consideració les aportacions dels diversos agents jurídics –professionals dels col·legis d’administradors de finques i la judicatura- que han treballat basant-se en l’aplicació diària d’aquesta legislació.
 
Per últim, la Secció d’Obligacions i Contractes ha aprovat un primer text articulat que provisionalment porta per títol Llei d’estructura del llibre sisè del Codi civil de Catalunya, del contracte de compravenda i de derogació de la Compilació de Dret Civil de Catalunya, i que persegueix un triple objectiu: en primer lloc, bastir l’estructura del llibre VI, de la mateixa manera que es va fer a la primera Llei del Codi civil –sota el principi d’una distribució general i provisional, susceptible de ser revisada-; en segon lloc, posar a disposició del mercat jurídic i econòmic del país l’instrument més important per a l’intercanvi de béns i serveis, és a dir, el contracte de compravenda, amb l’esperança –ha dit la consellera- de posar a disposició de l’operador jurídic i econòmic un text modern i que respongui a les necessitats reals de seguretat, agilitat i qualitat, i, en tercer lloc, derogar la Compilació del Dret Civil de Catalunya: un text avui “residual i esquifit, que suposarà un altre pas decisiu cap a la definitiva codificació del dret civil de Catalunya”.
 
La consellera ha volgut acabar la seva intervenció recordant l’activitat legislativa que ha dut a terme el Departament de Justícia durant la primera part de la legislatura i que s’ha centrat en el llibre III a través de dues lleis: d’una banda, la Llei 5/2011, que va ampliar el termini perquè associacions i fundacions adaptessin els seus estatuts a les noves prescripcions del llibre tercer; de l’altra, la Llei 7/2012, de modificació del llibre tercer, relatiu a les persones jurídiques, que incorpora mesures de simplificació administrativa orientades a incentivar la constitució de fundacions reduint la dotació inicial, a incrementar la seva autonomia de gestió o a flexibilitzar el règim d’autoritzacions per a determinades operacions del patronat, entre d’altres. 
 
 
Finalment, també ha apuntat a la Llei 10/2011, de simplificació i millorament de la regulació normativa, que permet que l’apoderat en poder preventiu atorgat abans de l’entrada en vigor del llibre II –i malgrat no haver-se previst- no necessiti autorització judicial per als mateixos actes que necessita el tutor.