- Els comptes recentralitzen la despesa pública i traslladen el gruix de l’esforç de l’ajustament a les comunitats autònomes
- Les inversions de l’Estat previstes a Catalunya representen un 11,9%, molt lluny del 18,7% previst a la disposició addicional tercera de l’Estatut
- Les aportacions de l’Estat a entitats i activitats culturals a Catalunya pateixen una reducció propera al 50%

El Projecte de llei dels Pressupostos Generals de l’Estat (PGE) per a l’any 2013, aprovat pel consell de Ministres fa unes setmanes, torna a castigar Catalunya incomplint el que estableix la Disposició Addicional tercera de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya i reduint significativament partides destinades a fons finalistes, fet que posa en situació de dificultat programes socials.
Fons finalistes:
Es preveu una davallada aproximada de 80,4 M€, en el conjunt dels PGE, xifra que representa aproximadament un 11% menys. Destaquen:
- Les reduccions en Llei de dependència (-37M€), associada a la modificació de la llei.
- Els programes d’habitatge (-28M€).
- Els programes d’educació no universitària (-19M€).
- Els programes d’agricultura (-14M€).
També s’observen davallades significatives en la dotació per al conjunt de les comunitats autònomes:
- Els Fons de cohesió sanitària passen de 93,3 M€ a 36,3 M€ (-61,1%).
- Les transferències en l’àmbit de la recerca sanitària a les comunitats disminueixen d’11,1M€ a 6,5M€ (-41,3%).
- El programa d’Educació universitària pateix una reducció de 9,8M€ a 0,3 M€ (-97%).
- Les transferències de capital a les comunitats autònomes presenten una reducció en tots els seus programes. No hi ha cap transferència de capital territorialitzada (fora de l’Hospital Clínic i programes d’habitatge) adreçada a la Generalitat de Catalunya, mentre que es manté una dotació pel finançament del metro de Sevilla i Màlaga (13 M€), i per Extremadura (20 M€).
Inversió:
Per tercer any consecutiu, el Govern no rebrà els diners d'inversions pendents que determina la disposició addicional tercera de l’Estatut. El 2013 hauria de cobrar 719 milions corresponents al 2010. A això caldria sumar-hi, a més, els impagaments de la liquidació dels exercicis del 2008 (759 milions) i del 2009 (211 milions). No obstant això, als pressupostos de l'Estat no hi ha cap rastre d'aquestes xifres.
Els 1.262,30 M.€ milions d’euros que es consignen per a Catalunya en matèria d’infraestructures, no només són un 10,7% menys que l’any anterior, sinó que representen gairebé un terç del que rebia el 2010.
Aquesta aportació representa un 11,9% de la inversió regionalitzada, set punts per sota del 18,7% que representa el PIB català.
En canvi, d’altres comunitats autònomes com Astúries, Cantàbria, Castella i Lleó, Castella la Manxa, Extremadura, Galícia i Múrcia, tenen prevista una inversió per sobre dels seus percentatges de població i PIB.
La reducció pressupostària en matèria d’infraestructures suposarà :
- Paralització de la major part dels projectes.
- Rodalies: es pressuposten 19,6 M.€, mentre que, segons declaracions de la ministra en prendre possessió del càrrec, hi cal una inversió de 5.000 M€. Aquesta xifra representa solament el 0,43% dels 4.500 M€ previstos en el Pla de Rodalies 2008-2015. A finals de 2012, any central del Pla, se n’ha executat un 6%
- Quart cinturó: es pressuposten 9,2 M€, pràcticament un 10% del pressupostat el 2009 per a aquesta infraestructura (86 M€).
- N-II a les comarques de Girona: hi ha una partida genèrica de 10 M€ que no està assignada a cap projecte en concret.
- A-14/ N-230 entre Lleida i Alfarràs, Vall d’Aran i fins a la frontera francesa: es paralitzen les obres d’aquesta via.
- Variant de Gerri de la Sal: es suprimeix el projecte.
- Autovia Tarragona – Montblanc: es paralitza el projecte.
- Variant de Vallirana: se n’endarrereix la finalització un any més, fins al 2017.
Cal recordar que, segons les dades de la Intervenció General de l’Estat referents a l’execució dels pressupostos del 2011, a Catalunya només es va executar el 35,5% (la més baixa d’Espanya).
La mitjana d’execució a tot l’Estat va ser del 61% (25 punts per sobre que a Catalunya). El nivell d’execució de Madrid, amb un 111%, va triplicar el de Catalunya.
Pressupost de Sanitat
El pressupost del Ministeri de Sanitat, Serveis Social i Igualtat (MSSSI) per al 2013 s’incrementa un 28,57%, fonamentalment pel creixement de la transferència a la Seguretat Social per a l’atenció a la dependència.
Malgrat això, si es tenen en compte els recursos dedicats a sanitat en els PGE, en realitat els pressupostos dedicats a aquesta partida es redueixen un 3,1%, fonamentalment per la davallada de les transferències a les comunitats autònomes i, en concret, per la supressió dels crèdits del Fons de cohesió sanitària destinats a la compensació de serveis prestats a pacients d’altres comunitats.
Pel que fa al Patrimoni de la Seguretat Social, el projecte de LPGE deroga la transferència del patrimoni sanitari de la Seguretat Social a les comunitats autònomes establert en la disposició addicional 38ª de la llei 27/2011, d’1 d’agost, sobre actualització, adequació i modernització del sistema de Seguretat Social. En el cas de Catalunya, això afecta set hospitals, entre els quals el de la Vall d’Hebron, Bellvitge o el Josep Trueta, i la seu de l’Institut Català de la Salut .
La decisió de l’executiu central deixa sense efecte un acord de la Comissió Bilateral Estat-Generalitat de juliol de 2011. La Generalitat denuncia que l’anul·lació d’aquest traspàs comporta que l’Estat s’apropiï de totes les inversions en els equipaments que la Generalitat ha fet durant els últims anys.
Aportacions estatals a equipaments culturals
Els PGE registren una davallada molt rellevant del suport a entitats i activitats culturals a Catalunya, amb una reducció propera al 50%. En xifres absolutes, es passa d’una aportació de 23,2M€ a 11,8M€.
Alguns exemples:
· MACBA: reducció del 37,8% en la partida de despeses de funcionament.
· Consorci Palau de la Música Catalana: reducció del 50%
· Mercat de les Flors: reducció del 50%
· Fundació Joan Miró: reducció del 50%
· Fundació Gran Teatre del Liceu: 25% menys en inversions i programació d’activitats.
1