
- El conseller d’Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet ha fet avui balanç del primer any d’implementació del decret i ha anunciat que l’any 2010, l’OGE podrà tramitar la constitució de noves societats limitades en 48 hores.
- La posada en marxa del decret de simplificació administrativa ha permès a les empreses reduir el cost de complir amb els requeriments administratius necessaris per desenvolupar l’activitat econòmica, gràcies a la posada en marxa de la Declaració Responsable.
- El nou procediment també ha permès passar d’emprar formularis plans a treballar amb formularis “intel·ligents” que s’autoconstrueixen en funció dels tràmits que l’empresari sol·licita.
- Durant aquest primer any, l’OGE– el frontal de serveis a les empreses per als tràmits de l’administració de la Generalitat ha pogut resoldre al moment gairebé 4.000 nous tràmits, la qual cosa ha suposat un estalvi per les empreses de gairebé 81.000 dies de tramitació.
El conseller d’Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, ha anunciat avui que la Oficina de Gestió Empresarial, (OGE), que depèn del seu departament, “tramitarà la constitució de noves societats limitades de manera que, sempre i quan ja tinguin registrat el nom, es podran constituir en 48 hores i amb un cost baix de tramitació”.
El conseller, ha que considerat que “Catalunya es vol constituir en punta de llança contra la burocratització. En aquests moments –ha dit– aquesta mesura és ‘anticrisi i el Departament més que mai ha d’estar al costat de l’empresa, per tal de contribuir amb el foment de l’emprenedoria a través de les polítiques de simplificació de tràmits”.
Josep Huguet ha fet aquest anunci durant la presentació del balanç del primer any de posada en marxa del decret de mesures per a l’eliminació de tràmits i la simplificació de procediments per facilitar l’activitat econòmica, decret que ha permès a les empreses reduir el cost de complir amb els requeriments administratius. El conseller d’Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, ha fet la presentació d’aquest balanç juntament amb el secretari general del Departament, Enric Aloy, i la Gerent de l’Oficina de Gestió Empresarial (OGE), Cristina Pruñonosa.
La posada en marxa de les mesures previstes en el decret ha suposat un estalvi de més de 61.000 documents, gràcies a la posada en marxa de la Declaració Responsable. Actualment, la xarxa OGE –el frontal de serveis a les empreses per als tràmits administratius amb la Generalitat– compta amb 22 punts distribuïts arreu de Catalunya.
Amb la publicació del decret, el 15 de maig de 2008, s’han eliminat tot un conjunt de tràmits que, des de juny de l’any passat, ja no són necessaris. Aquesta mesura ha representat eliminar més de 5.300 tràmits anuals que haguessin suposat als empresaris aportar més d’11.500 documents. La resta de mesures del Decret van entrar en vigor el 17 de novembre de l’any 2008, ara fa 1any.
El Decret persegueix, bàsicament, cinc finalitats: eliminació de tràmits, simplificació del nombre de procediments administratius, resolució immediata i temps d’espera zero, orientació i servei integral a l’empresari i, transposició de la Directiva europea de Serveis.
Declaració responsable, un nou model de relació amb les empreses
Des de la implementació ara fa 1 any de totes les mesures del Decret, a posada en marxa de la figura de la Declaració responsable ha permès la introducció d’un canvi en la relació de l’administració amb les empreses. En aquest sentit, ha comportat passar d’un model complex –on calia que el titular presentés una sol·licitud i aportés una documentació, l’administració fes les comprovacions i inspeccions pertinents i posteriorment emetés la resolució d’autorització corresponent– , a un model simple en què el titular declara que compleix amb els requisits que estableix la normativa i l’administració, de manera automàtica, l’inscriu en el registre corresponent. Aquesta millora ha afectat a més de 16.000 tràmits des del 17 de novembre ençà i ha permès estalviar als empresaris haver d’aportar més de 61.000 documents.
Tràmits on s'aplica la Declaració Responsable | Total | Número documents eliminats ( en promig) | Total documents eliminats |
Registre d'Establiments Industrials de Catalunya / Registre d'Indústries Agroalimentàries de Catalunya | 5.073 | 2 | 10.146 |
Registres d'activitats Específiques | 9.259 | 5 | 46.295 |
Registre de Turisme de Catalunya | 998 | 4 | 3.992 |
Comerç | 890 | 1 | 890 |
16.220 | 61.323 |
Utilització de formularis “intel·ligents” i polivalència
El model simple que propugna el decret facilita que l'Administració i les persones interessades es puguin relacionar d’una manera més fàcil i simple. Per aquest motiu s’ha passat d’emprar formularis plans a treballar amb uns formularis “intel·ligents” que s’autoconstrueixen en funció dels tràmits que l’empresari sol·licita i que estan disponibles al web de l’OGE (http://www.gencat.cat/oge/).
És el cas dels Registres d’activitats específiques, en els quals, amb un únic formulari, és possible realitzar més de 30 tràmits diferents. D’aquesta manera, quan un empresari s’ha d’inscriure a diferents registres no ha d’omplir diferents formularis, sinó que accedint a un sol formulari selecciona els tràmits que ha de realitzar i de forma automàtica se li construeix la declaració responsable amb tots els aspectes a declarar, en funció dels tràmits escollits.
Eliminació del temps d’espera per legalitzar una determinada activitat
A més el decret també ha permès augmentar el nombre de tràmits que es poden resoldre en el mateix moment en què l’empresari s’adreça a l’administració i aporta la documentació correctament. La resolució de tràmits en un únic contacte permet a les empreses reduir a zero el temps d’espera per legalitzar una determinada activitat.
A partir de l’any passat, a més dels tràmits que ja es resolien abans, s’han pogut resoldre els següents tràmits:
- Expedició de certificats de responsable de taller de reparació d’automòbils.
- Diversos registres relacionats amb automòbils, metalls preciosos.
- Els tràmits del Registre de Turisme de Catalunya: altes, baixes, modificació de dades, canvis en els diferents objectes registrals: hotels, establiments de turisme rural, apartaments turístics, càmpings,…
- Tràmits de comerç: venda en liquidació, venda de saldos ocasional i permanent.
- Tràmits de Mines: directors facultatius, aprovació concreta de treballs (subcontractats) per a recursos de les seccions C i D.
- D’altres tràmits com ara: certificats de no sanció, avís previ d’obres, declaració de la facturació d’empreses subministradores d’aigua,...
Estalvi per a les empreses de gairebé 81.000 dies de tramitació
Durant aquest primer any sencer d’aplicació de totes les mesures previstes en el decret per a l'eliminar tràmits i la simplificació de procediments per facilitar l'activitat econòmica, l’OGE ha pogut resoldre al moment gairebé 4.000 nous tràmits, la qual cosa ha suposat un estalvi per les empreses de gairebé 81.000 dies de tramitació. A més, l’OGE ha continuat resolent al moment els tràmits habituals, uns 32.300 anuals. De fet l’OGE realitza anualment uns 70.000 tràmits, el 50% dels quals es resolen de manera immediata.
2. Resolució en el frontal de nous tràmits | Total | Promig temps resolució BBO ( en dies) | Temps estalviat ( en dies) |
Tacògrafs i limitadors | 83 | 15 | 1.245 |
Comerç | 890 | 8 | 7.120 |
Tallers i joieria | 7 | 15 | 105 |
Certificats de no sanció | 1.194 | 5 | 5.970 |
Responsables de Tallers | 633 | 8 | 5.064 |
Registre de Turisme de Catalunya | 998 | 30 | 29.940 |
Registre establiments industrials de Catalunya | 919 | 30 | 27.570 |
Comunicació de directors facultatius | 51 | 5 | 255 |
Aprovació concreta de treballs per a recursos de les seccions C i D | 6 | 5 | 30 |
Carnets de mines | 672 | 5 | 3.360 |
3.805 | 13 | 80.659 |



