- La coresponsabilitat educativa de les famílies forma part de l’eix d’ofensiva de país per a la reducció del fracàs escolar a Catalunya
- Es crea un aplicació a la xarxa educativa XTEC per posar a l’abast dels centres orientacions, eines i recursos per millorar la implicació de les famílies
El Govern promou una campanya de coresponsabilitat de les famílies a favor de l’èxit escolar. L’objectiu és que la família, com a primera instància educadora, es comprometi amb l’educació dels seus infants o joves i els situï en condicions favorables per a l’aprenentatge. És a dir, coresponsabilitat sí; delegació no. La mesura s’inclou dins de l’ofensiva de país a favor de l’èxit escolar, un dels eixos d’actuació de la qual és la implicació i el compromís de la família en el seguiment de l’avaluació acadèmica i personal de l’alumne.
La campanya, avalada avui pel Consell Executiu, comença coincidint amb l’inici de les eleccions als consells escolars dels centres educatius de Catalunya que es fan en un total de 4.617 centres docents des del 14 de gener i fins el 18 de gener.
Està dirigida als prop de 5.000 centres. A través d’una aplicació informàtica podran analitzar quina és la coresponsabilitat de les famílies en el seu centre i en els estudis del seu fill. Així en l’aplicació, que s’ha elaborat, entre d’altres, amb la participació de representants de la taula de les federacions de pares i mares, els centres educatius, podran fer una diagnosi dels punts forts i febles, marcar-se objectius, avaluar el seu compliment i actuar. Ho poden desenvolupar a partir de cinc grans eixos:
- l’acollida,
- la carta de compromís educatiu,
- la informació i la comunicació,
- la participació i
- la formació per a les famílies.
La proposta del Govern és que de manera gradual els centres utilitzin l’aplicació per avançar en la coresponsabilitat dels pares i incrementar el seu compromís amb l’educació dels seus fills i, consegüentment, en l’èxit escolar. Cal tenir en compte que la família té el dret i el deure de coresponsabilitzar-se en l’educació dels fills garantint les condicions d’educabilitat, la creació d’expectatives, el respecte a la carta de compromís educatiu, l’acompanyament escolar a casa, el seguiment escolar i afavorint el clima escolar. Entre els drets també hi ha la participació en la vida del centre a través dels consells escolars o de les associacions de pares i mares.
En aquest sentit, cal tenir en compte que la mitjana ponderada de participació dels familiars en les eleccions als consells escolars és del 10,41%. Aquesta xifra s’incrementa en les edats primerenques, amb un 30,44% a les llars d’infants públiques en les eleccions del 2010 i es redueix fins al 3,51% a secundària en les mateixes eleccions.
Web Família i Escola: Junts X l’educació
L’aplicació per als centres se suma al web Família i Escola que el Departament d'Ensenyament va posar en marxa el curs 2011-2012. Una eina que vol posar a l’abast de les famílies els recursos, la informació i les orientacions per tal de millorar la implicació d’aquestes en la vida escolar dels seus fills i filles i alhora facilitar-ne la tasca educativa.
El web incorpora periòdicament novetats relacionades amb l’educació dels infants i joves. Actualment, informes sobre les eleccions als consells escolars dels centres, on s’inclouen informacions sobre el calendari del procés, la normativa de referència i les orientacions per a pares i mares de com participar-hi.
D’altra banda, el web també incorpora novetats per a les famílies en els apartats d’informació sobre la prevenció i detecció de l’assetjament i del ciberassetjament, amb eines com les causes, com actuar, idees falses sobre la temàtica i recursos i eines.