Territori

La implementació del Gas Natural Liquat al port de Barcelona reduiria significativament les emissions de contaminants

· El projecte APICE, del Centre Mediterrani EUCC i el CSIC-IDAEA, en col·laboració amb TES, conclou amb un seguit de mesures per reduir la contaminació del port un 12%

query_builder   16 abril 2013 11:57

event_note Nota de premsa

La implementació del Gas Natural Liquat al port de Barcelona reduiria significativament les emissions de contaminants

· El projecte APICE, del Centre Mediterrani EUCC i el CSIC-IDAEA, en col·laboració amb TES, conclou amb un seguit de mesures per reduir la contaminació del port un 12%

La implementació de les mesures contemplades en un pla per disminuir la contaminació que s’origina al port de Barcelona podria arribar a reduir les emissions dels principals contaminants que afecten l’àrea metropolitana en un 12%. Aquesta és la principal conclusió del Pla APICE, de mitigació d’emissions marítimes i portuàries per a la millora de la qualitat de l’aire, finançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional-Mediterrani (Programa MED), i on ha participat el Departament de Territori i Sostenibilitat. El projecte ha estat implementat pel Centre Mediterrani EUCC i el CSIC-IDAEA. Quatre ciutats mediterrànies més, Marsella, Gènova, Venècia i Tessalònica, participen en el projecte.
 
Segons l’estudi, la mesura que més beneficiaria la qualitat de l’aire seria el desenvolupament del gas natural liquat (GNL) com a combustible per al tràfic marítim i per als camions que transiten pel recinte portuari. Aquest combustible ofereix perspectives de reducció del voltant del 90% dels òxids de nitrogen (NOx). Precisament el NOx és un dels principals contaminants de l’àrea metropolitana de Barcelona, juntament amb el material particulat (PM10). Es calcula que la contribució del port a aquesta contaminació és d’un 23% de les PM10 i d’un 16% dels NOx. La Direcció General de Qualitat Ambiental, del Departament de Territori i Sostenibilitat, està mantenint reunions amb Sedigas, Gas Natural Fenosa, Ros Roca i el Grup Ham per tal d’analitzar els punts forts i debilitats d’aquesta oportunitat.
 
Per a la promoció del GNL caldria la implementació de la infraestructura logística per al subministrament i un desenvolupament de la normativa per embarcacions propulsades amb aquest combustible. En aquest sentit, està previst que es presentin al Senat les oportunitats de gasificació de bucs i flotes de camions dels ports dins la segona quinzena del mes d’abril.
 
Altres mesures contemplades en el Pla APICE fan referència al control de les emissions a bord dels vaixells, al subministrament elèctric a vaixells atracats, als moviments de la flota interna del port, al trànsit de camions i de trens, a la maquinària de manipulació de mercaderies i de granels sòlids, i a les obres.
 
Gràcies al Pla APICE, la Generalitat compta amb una informació més detallada de les emissions portuàries i de les accions més adients per mitigar-les. Aquestes mesures, juntament amb les recollides en el Pla d’actuació per a la millora de la qualitat de l’aire 2011-2015, poden ser claus per reduir la contaminació a l’àrea metropolitana de Barcelona.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 40