• El país va rebre l’any passat 14,5 milions de turistes estrangers, un 10% més que l’any anterior. Els primers mesos d’enguany es manté la tendència a l’alça
  • Amb un pes 12% del PIB i 350.000 persones ocupades, el turisme és un dels sectors econòmics més importants del país i que millor resisteix la crisi econòmica
  • El Govern referma la seva aposta per consolidar el sector, amb el Pla de Turisme de Catalunya, que s’ha elaborat conjuntament amb els agents implicats i que definirà les grans polítiques nacionals en aquest àmbit
Turisme Catalunya
14,5 milions de turistes estrangers i una despesa superior als 12.000 milions d’euros. Són les xifres amb què es va tancar el 2012 i que avalen Catalunya com una potència turística de primer nivell mundial. De fet, el turisme és actualment un dels sectors econòmics més importants del país i que millor resisteix els efectes de la crisi: representa entre el 10 i el 12 per cent del PIB i ocupa 350.000 persones. Conscient d’això, el Govern de la Generalitat referma la seva aposta per consolidar el que ja ha esdevingut una destinació madura, diversa i competitiva.
 
 
Creix el turisme europeu i internacional
 
Un cop més Catalunya es va situar el 2012 com a primera destinació estatal en recepció de turistes estrangers. 1 de cada 4 turistes estrangers que van visitar l’Estat espanyol van apostar per Catalunya, que també va concentrar el 23% de la despesa total de l’Estat. En concret, un total de 14.447.814 de turistes estrangers van visitar l’any passat Catalunya, un 10%més que el 2011. La seva despesa va ser de 12.607.892.976 euros, un 13,8% més que l’any anterior. De fet, la despesa mitjana diària va créixer gairebé un 9%.
 
Amb 3,8 milions de turistes, França s’ha consolidat com el primer mercat emissor, seguit del Regne Unit, amb 1,6 milions de turistes, i Alemanya, amb 1,2 milions. De fet, durant el 2012 van créixer els visitants dels tres països: els francesos un 7,7%, els britànics un 26,3% i els alemanys un 14,9%.
 
Aquesta tendència a l’alça no només es produeix entre els visitants europeus, sinó que també es constata en mercats intercontinentals com el rus o el japonès, que són els que van registrar un increment més gran de turistes respecte el 2011. En concret, els turistes russos van créixer un 50% i els japonesos, un 46,1%. Els visitants japonesos van gastar de mitjana un 77,7% més l’any anterior i els russos, un 56,8%.
 
Els primers mesos d’aquest 2013 mantenen la tendència positiva del 2012. Només entre els mesos de gener i febrer, Catalunya ha rebut 1.371.999 turistes estrangers (un 10,2% més que els mateixos mesos del 2012,), que han generat una despesa de gairebé 1,2 milions d’euros, un increment al voltant del 14% respecte l’any anterior.
 
 
Pla de Turisme de Catalunya 2012-2020
 
Amb l’objectiu d’incrementar la coordinació amb els agents turístics i consolidar un sector de gran rellevància per al país, el Govern ha enllestit el Pla de Turisme de Catalunya 2012-2020. Es tracta del primer document integral d’aquestes característiques, que s’ha elaborat conjuntament amb el sector i que definirà les grans directrius nacionals que regiran les polítiques en matèria turística.
 
En concret, el Pla aposta per reforçar un model de competitivitat basat en 5 grans directrius nacionals.
 
1.    El turisme com a projecte de país internacional. El turisme és una cadena de valor que implica una multiplicitat de sectors de tot el país que treballen amb una vocació cada cop més internacional.
 
2.    Catalunya com a destinació de destinacions. La gran diversitat de destinacions és un dels factors clau en la competitivitat turística del país. El futur passa perquè funcionin de manera integrada i coordinada, sense renunciar as la seva singularitat,
 
3.    Una oferta de qualitat orientada a una demanda de qualitat. Cal convertir els recursos turístics en productes de qualitat orientats a un públic que aporti valor a la destinació i que en permeti la promoció efectiva.
 
4.    Una direcció de turisme transversal. Cal treballar transversament per assegurar un bon funcionament de tota la cadena de valor del turisme.
 
5.    Excel·lència. La formació, la innovació, el coneixement d’idiomes i l’ús avançat de les noves tecnologies de la comunicació són elements clau per avançar en el camí de l’excel·lència turística.
 
En paral·lel, s’ha constituït la Taula de Turisme de Catalunya, una plataforma integrada per professionals públics i privats del sector que cooperen amb el Govern en la definició i l’execució de les polítiques turístiques.

1  

Fitxers adjunts

#Endosminuts Turisme

#Endosminuts Turisme
PDF | 208