Direcció General de Comunicació

#18

El clúster de l'automoció, un impuls d'excel·lència a un sector clau

query_builder   9 maig 2013 11:13

event_note Nota de premsa

#18

El clúster de l'automoció, un impuls d'excel·lència a un sector clau

Automoció
Què és el Clúster de la Indústria de l’Automoció de Catalunya?

El Clúster de la Indústria de l’Automoció de Catalunya és una iniciativa de la Generalitat de Catalunya nascuda amb l’objectiu de reforçar la competitivitat de la indústria de l’automòbil com a motor de l’economia catalana. El nucli constituent del Clúster de la Indústria de l’Automoció de Catalunya està integrat per les empreses SEAT, NISSAN,  GESTAMP, FICOSA  i DOGA, que en el seu conjunt facturen 10.000 milions d’euros  i ocupen a 18.300 persones. Tot i així, les portes queden obertes per a que s’hi puguin incorporar les empreses i entitats que vulguin col•laborar amb els objectius del Clúster de la Indústria de l’Automoció de Catalunya.

Aquesta associació, amb personalitat jurídica i sense finalitat de lucre, s’encarregarà de promoure iniciatives orientades a l’impuls del sector de l’automoció de Catalunya i estimularà i explotarà les sinèrgies entre els seus membres per tal d’impulsar la interacció entre la recerca i la docència, l’entorn científic i tecnològic, el sector productiu i l’activitat de l’automoció al nostre país.

Quins objectius té?

Entre els objectius del Clúster de l’automoció s’hi compten iniciatives destinades a augmentar la competitivitat de la indústria de l’automòbil, fomentar la cooperació i el networking entre les empreses que en formen part, la creació de sinèrgies, intensificar la investigació, la recerca i el desenvolupament, la formació o la definició d’una agenda estratègica en la innovació en projectes com el vehicle elèctric.

Per què neix el Clúster de la Indústria de l’Automoció de Catalunya?

•    La reactivació econòmica a través de l’impuls de l’economia productiva;  aquest centre contribuirà a la competitivitat de les empreses d’un sector importantíssim per a Catalunya, que representa el 16% de les nostres exportacions i s’estima que dóna feina directa i indirecta a prop de 96.000 persones.
    
•    La reducció de l’atur; aquest és un centre que donarà servei a tothom: a joves estudiants; a aturats, que potser necessiten millorar la seva preparació o reorientar-se professionalment, i també a treballadors en actiu, que precisen estar ben formats per afrontar els canvis de models productius. Proveirà d’una formació de qualitat en totes les fases de la vida activa i, per tant, permetrà un nivell màxim d’excel•lència en la qualificació de les persones i en la qualitat de les plantilles.

•    La col•laboració público-privada amb la implicació de tothom: de l’Ajuntament de Martorell, del sector de l’automoció  i també de diferents departaments de la Generalitat per garantir la vinculació del món formatiu amb el món laboral.

L’automoció, sector clau a Catalunya

El sector de l’automoció té un llarg arrelament a Catalunya. Tant és així, que els seus orígens es remunten a l’any 1900 amb la primera fàbrica d’automòbils elèctrics de Catalunya, la “I. La Quadra i Cia.”. El seu èxit va ser escàs, però pocs anys després, el 1904, juntament amb el desenvolupament del motor d’explosió, naixia “La Hispano Suïssa” que acabaria sent una autèntica fàbrica d’automòbils i motors d’aviació. Més de cent anys després, el sector de l’automoció català manté la bona salut i  Catalunya se situa com la primera comunitat autònoma de l’estat espanyol en importància del sector de l’automoció, representant el 25% del total espanyol.

A més a més, Catalunya concentra el 41% de la xifra de negoci de la indústria auxiliar d’automoció de tot l’estat i prop del 38% de les empreses fabricants. S’estima que el sector genera a Catalunya –sumant fàbriques i proveïdors directes i indirectes- gairebé 96.000 llocs de treball i factura quasi 14.000 milions d’euros.

Es tracta d’un sector configurat principalment per petites i mitjanes empreses, que representen el 70% del total. Es pot diferenciar entre dos grans grups: les empreses de primers nivell, que subministren directament als fabricants; i les empreses de segon nivell, que es dediquen a la subcontractació i fabricació de peces i accessoris.

Tot i el pes destacable de les pimes en el sector automobilístic català, cal recordar que dues de les principals empreses d’aquest sector a nivell mundial i els principals fabricants espanyols de vehicles tenen les seves seus i centres de fabricació a Catalunya: Seat i Nissan. Aquestes empreses han anunciat inversions fins l’any 2015 que sumen 1.230M d’euros i crearan 1.500 nous llocs de treball, sense oblidar els que ajuden a mantenir. A més a més, el territori de Catalunya acull cinc centres de disseny d’automoció de firmes com Renault, Volkswagen, Volvo, Nissan o Seat.

La  rellevància d’aquest sector també es pot mesurar amb altres aspectes més allunyats de la indústria com l’existència del Saló Internacional de l’Automòbil de Barcelona, l’únic a Espanya reconegut per l’ “Organisation Internationale des Constructeurs d’Automobiles” (OICA) i que any rere any presenta les principals novetats mundials del món dels vehicles. Se celebra des de l’any 1919 i aquest mes de maig obrirà les portes d’una nova edició.

La gran afició als esports de motor entre els catalans és un altre termòmetre per mesurar l’impacte d’aquest sector entre la societat catalana. Al marge dels nombrosos campions que l’esport català ha donat al món del motociclisme, el Circuit de Catalunya acull les principals competicions de motor del món. Al seu asfalt hi corren cada any el cotxes de F1 o de les World Series by Renault i les motos de GP o GP 2, entre d’altres competicions.

A Catalunya també s’hi pot trobar un dels màsters en enginyeria d’automoció més consolidats com el que es cursa cada any a la UPC o la primera companyia de l’estat en assistència a l’automobilista de l’estat, el RACC.

1  

Fitxers adjunts

Automoció

Automoció
PDF | 211