Territori

FGC presenta els actes de commemoració del 150è aniversari del Tren de Sarrià

query_builder   17 maig 2013 14:31

event_note Nota de premsa

FGC presenta els actes de commemoració del 150è aniversari del Tren de Sarrià

TES
Pere Padrosa, a la dreta, acompanyat d'Enric Ticó, aquest migdia.
  • L’acte central combinarà la circulació d’un tren de la sèrie 400 construït els anys 40 amb una de les noves unitats de la sèrie 113
  • Amb motiu d’aquest aniversari s’ha creat el portal web www.fgc150.cat, on es pot trobar tota la informació històrica del Tren de Sarrià
 
 
El director general de Transports i Mobilitat, Pere Padrosa, i el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Enric Ticó, han presentat aquest matí a l’Espai Provença d’FGC els actes de commemoració del 150è aniversari del Tren de Sarrià. L’acte central serà el 7 de juny, amb un viatge amb un tren històric de la sèrie 400. També es faran concursos de fotografia i de microrelats, es col·locaran fotografies murals a les estacions, hi haurà una exposició de material històric a Les Planes, l’edició d’un segell i d’un llibre commemoratius i una jornada de portes obertes per al personal de la companyia, entre d’altres.
 
Així, el 7 de juny es podrà tornar al passat viatjant des de Plaça Catalunya a Les Planes amb un tren de la sèrie 400, dissenyat als anys 40 i construït als tallers de Sarrià. Excepcionalment, també es podrà pujar per primer cop a les noves unitats de la sèrie 113 que començaran a circular aquest any. D’aquesta manera, es podrà viatjar en dos trens d’FGC separats per més de 70 anys. A l’estació de Les Planes es podran visitar els automotors Brill 18 i Brill 31 i a Plaça Catalunya hi haurà una exposició commemorativa.
 
El 150è aniversari del Tren de Sarrià coincideix amb tres commemoracions més. El metro de Londres també compleix 150 anys i l’estació de Nova York Grand Central i el metro de Buenos Aires fan 100 anys. Amb aquests operadors ferroviaris s’està mantenint contactes per emprendre iniciatives conjuntament.
 
Altres actes:
 
  • 2 de juny. Jornada de portes obertes dirigida al personal que treballa a FGC  i a les seves famílies per visitar el Centre de Control Integrat de Rubí, conèixer les noves unitats de la sèrie  113 i el nou simulador de conducció.
  • 11 de juny. Emissió d’un segell commemoratiu de curs legal.
  • 18 de juny. Presentació del llibre commemoratiu amb imatges de l’arxiu històric d’FGC i en col·laboració amb l’Arxiu Nacional de Catalunya.
  • Octubre. Seminaris tècnics i reunions internacionals amb la participació de metros de tot el món.
 
 
150è aniversari també a la xarxa
 
Amb l’objectiu que tothom disposi d’informació actualitzada del desenvolupament d’aquesta fita, FGC ha establert diferents canals digitals per donar a conèixer les novetats. D’aquesta manera, ja està obert el portal web www.fgc150.cat, on es pot trobar d’una forma ràpida i interactiva tota la informació relacionada amb aquesta efemèride. A més, el web oficial del 150è aniversari disposa d’informació i fotografies d’arxiu del Tren de Sarrià i de la història de Barcelona.
 
La història del Tren de Sarrià també circula per les xarxes socials a través dels perfils oficials d’FGC a Facebook (www.facebook.com/fgcferrocarrils) i Twitter (@FGC). Per seguir la conversa que genera aquesta commemoració a Twitter, s’ha creat especialment l’etiqueta #FGC150.   
 
 
Els orígens del Tren de Sarrià
 
El tren de Sarrià inicia la seva història el 1863, al mateix temps que el Metro de Londres. Es tractava d'una petita línia de 4,6 km de longitud, construïda en ample de via ibèric de 1672 mm, que sortia del lloc on avui es troba la Plaça de Catalunya, aleshores als afores de la ciutat, i creuava la plana de Barcelona passant pels pobles de Gràcia, Sant Gervasi i arribava a Sarrià, als peus de la muntanya de Collserola. El nou ferrocarril va ser la resposta al desig de comunicació dels pobles del voltant de Barcelona i va ser un factor important en la urbanització de la rodalia, quan Barcelona va començar a estendre's seguint el projecte de planificació urbana inspirat per l'enginyer Ildefons Cerdà. Així, el Tren de Sarrià es pot considerar un dels primers ferrocarrils urbans d'Europa.

3  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 99

Dossier de premsa

Dossier de premsa
PDF | 1330

Foto

Foto
JPG | 507