- La Comissió territorial d’urbanisme de les Terres de l’Ebre ha suspès avui l’aprovació definitiva dels dos plans parcials urbanístics que preveuen el desenvolupament de dos sectors a Riumar, al municipi de Deltebre.
- El seu vistiplau quedarà pendent de la presentació d’un text refós que incorpori tota una sèrie de prescripcions destinades a minimitzar les conseqüències del canvi climàtic i de les dinàmiques pròpies del Delta de l’Ebre.
- Entre aquestes mesures hi ha endarrerir les edificacions uns 200 metres de la línia costa o elevar la cota del terreny sobre el qual es desenvoluparan.
Els dos plans parcials urbanístics se situen a llevant i a ponent de l’antiga urbanització de Riumar, en el municipi de Deltebre, a tocar de la desembocadura del riu Ebre. En ambdós casos, es tracta de desenvolupaments contemplats en les Normes subsidiàries de Deltebre.
El Pla del sector Riumar I-IV abasta una superfície de 55,48 hectàrees, i suposa completar la urbanització pel costat oest. La franja litoral d’aquest sector es troba afectada pel Pla Director Urbanístic del Sistema Costaner (PDUSC), que establia que s’havia de destinar a espais lliures públics. Per aquest motiu, el Pla concentra l’edificació a la part sud-est, amb una densitat de nou habitatges per hectàrea.
De la seva banda, el Pla del sector Riumar III desenvolupa l’ordenació de 36,17 hectàrees de superfície a l’est de la urbanització existent, completant-la per aquest extrem. En aquest cas, es preveu concentrar l’edificació en la zona més propera a la urbanització, deixant lliure la costa.
Mesures ambientals
El Pla territorial Parcial de les Terres de l’Ebre, aprovat el 2010, establia que, en el cas de tirar endavant desenvolupaments urbanístics a Riumar, s’haurien d’adoptar mesures per tal de minimitzar els efectes del canvi climàtic i de les dinàmiques pròpies del Delta.
És per aquest motiu que la Comissió ha suspès l’aprovació dels plans a l’espera de què se’n modifiquin alguns aspectes de l’ordenació per tal d’evitar riscos d’inundabilitat, tot donant compliment a les recomanacions de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) i a les corresponents resolucions ambientals.
Així, pel que fa a Riumar I-IV, els primers 100 metres de la franja litoral s’hauran de destinar a espais públics lliures, reservant els següents 100 metres per a espais lliures privats. D’aquesta manera, es fa recular la línia d’edificacions fins a 200 metres respecte la línia de costa, incrementant així la garantia de protecció davant els efectes del canvi climàtic i de la dinàmica deltaica.
Igualment, els terrenys sobre els quals es construiran ambdós sectors s’hauran d’elevar 1,5 metres respecte la seva cota natural actual per tal d’evitar els riscos d’inundabilitat, tal com determinen els informes corresponents.
El text refós que es redacti haurà de quantificar el cost de les mesures correctores, incorporant-les com a càrregues obligatòries del sector abans de poder considerar el planejament com a definitivament aprovat.



