Drets Socials

Logo

Una jornada a l'Espai Caixa de Girona posa en comú bones pràctiques en alfabetització de persones immigrades

query_builder   7 juny 2013 13:30

event_note Nota de premsa

Una jornada a l'Espai Caixa de Girona posa en comú bones pràctiques en alfabetització de persones immigrades

El Departament de Benestar Social i Família i l’Obra Social “la Caixa”  han lliurat avui maletes pedagògiques del programa “Lletres per a tothom” a diversos ens col·laboradors de les comarques gironines
L’Espai Caixa de Girona ha acollit aquest matí una jornada sobre alfabetització de persones immigrades en la qual s’han posat en comú diverses iniciatives i bones pràctiques. En el decurs de l’activitat adreçada a professionals d’acollida, formació d’adults i ensenyament del català s’ha fet especial èmfasi en la maleta  “Lletres per a tothom”, una eina amb recursos pedagògics adreçada al professorat i al voluntariat que col·labora en l’alfabetització d’aquest col·lectiu.
 
“Lletres per a tothom” és una iniciativa del Departament de Benestar Social i Família i l’Obra Social “la Caixa” que ha establert per primera vegada un currículum d’aprenentatge del català adaptat a les necessitats formatives de les persones d’origen estranger considerades analfabetes o amb una formació reglada insuficient. En el decurs de la jornada s’han lliurat exemplars de la maleta pedagògica a diversos organismes col·laboradors de les comarques gironines com ens locals, escoles i associacions de formació d'adults.
 
L’activitat està organitzada per la Direcció General per a la Immigració del Departament de Benestar Social i Família i per l’Obra Social “la Caixa”. Tindrà continuïtat amb una nova sessió a Lleida (11 de juny), després d’haver passat per Barcelona, Tarragona i Vic. La inauguració ha anat a càrrec del director general per a la Immigració, Xavier Bosch, el director de l’Àrea d’Integració Social de la Fundació “la Caixa”, Marc Simón, i el sotsdirector general d’Ordenació Curricular del Departament d’Ensenyament, Manuel Busom.  
 
Durant el matí ha intervingut Maria Fradera, coordinadora del Màster d’Ensenyament de Català per a l’Acolliment Lingüístic de la UAB, amb la conferència “L’alfabetització i l’aprenentatge de la llengua com a vehicle de promoció de la igualtat d’oportunitats”. També s’ha dut a terme una taula rodona amb presentació d’experiències al territori. Concretament, s’han exposat les iniciatives en aquest àmbit promogudes per l’Ajuntament de la Bisbal d’Empordà, l’Oficina de Català i Càritas de la Bisbal; Sant Pere Pescador i el Consorci de Normalització Lingüística de Girona.
 
Segons dades de l’Enquesta Demogràfica 2007 de l’Idescat, un 2,3 % de les persones estrangeres majors de 10 anys residents a Catalunya no sabien ni llegir ni escriure. Una xifra que ha anat a la baixa, ja que el Cens de 2001 elevava fins al 5,2 % la proporció d’estrangers analfabets a Catalunya. En tots dos casos, es detecta una major incidència entre les dones que entre els homes, al voltant de mig punt més. Malgrat el descens, la Generalitat entén que el col·lectiu diana de programes com “Lletres per a tothom” continua essent elevat i, per això, impulsa i col·labora amb diverses iniciatives que fomenten l’alfabetització de persones adultes.
 
En aquest sentit, cal recordar que la Llei 12/2009 d’educació de Catalunya (LEC) preveu que l’educació d’adults inclogui l’educació per a la cohesió i la participació social, que comprèn l’acollida formativa a persones immigrades adultes i la iniciació a les llengües oficials. Així mateix, la Llei 10/2010 d’acollida de les persones immigrades i de les retornades a Catalunya estableix que les persones nouvingudes puguin assolir a través del servei de primera acollida un nivell de català inicial, així com l’alfabetització necessària per poder accedir a la formació de català.