Territori

Territori i Sostenibilitat presenta una nova regulació per facilitar la senyalització de camins i d'establiments

query_builder   7 juny 2013 14:27

event_note Nota de premsa

Territori i Sostenibilitat presenta una nova regulació per facilitar la senyalització de camins i d'establiments

TES
Flores, el primer de la dreta, durant la presentació d'aquest matí al Consell Comarcal del Solsonès.
  • El director general d’Infraestructures de Mobilitat Terrestre, Xavier Flores, ha presentat la proposta al Consell Comarcal del Solsonès, àmbit on hi ha una xarxa molt extensa de camins
  • La regulació vol donar resposta a les necessitats específiques del territori, uniformitzar criteris i facilitar a l’usuari la localització i identificació dels indrets
 
 
El director general d’Infraestructures de Mobilitat Terrestre, Xavier Flores, ha presentat avui al Consell Comarcal del Solsonès, la proposta de regulació que ha elaborat el Departament de Territori i Sostenibilitat per facilitar la senyalització de camins i establiments en accessos. Aquesta proposta vol respondre a les necessitats específiques plantejades per municipis i entitats d’aquest àmbit, on hi ha masies, cases de turisme rural i establiments turístics força dispersos en el territori, així com una xarxa molt àmplia de camins.
 
Els objectius principals de la proposta, extensible a tot Catalunya, són els següents:
 
  • Donar resposta a les necessitats de localitzar i identificar accessos i establiments, que no poden ser recollits per la senyalització d’orientació genèrica a les carreteres de la Generalitat.
  • Uniformitzar criteris de senyalització i d’implantació, ja que actualment existeix força disparitat.
  • Facilitar al conductor la identificació de l’accés en condicions de seguretat i comoditat.
  • Compatibilitzar aquesta senyalització amb la normativa vigent (la Llei de Carreteres restringeix la publicitat), els criteris de senyalització d’orientació de la xarxa de carreteres de la Generalitat i els requeriments de seguretat viària.
 
La Generalitat regula ara, així, com han de ser els senyals per indicar camins, indrets o establiments turístiques que es col·loquin a les carreteres de la xarxa de titularitat de la Generalitat; en quina ubicació; què poden indicar i què no i quina tramitació s’ha de seguir per obtenir l’autorització corresponent. Així mateix, dóna uns criteris que poden ser emprats per altres administracions o per particulars per a senyalitzar indrets en altres vies.
 
En concret, es poden distingir tres tipus de senyalització :
 
  • Indicació d’accessos: Són els que se situen a la carretera principal, en l’encreuament d’entrada a l’accés, fora de travesseres urbanes i de cruïlles amb altres carreteres. Les mencions (un camí, una masia, un indret) hauran de constar en el Nomenclàtor Oficial de Toponímia de Catalunya o fomrar part de la toponímia local. No podran recollir noms comercials  ni eslògans publicitaris.
  • D’activitat amb accés: Se senyalitzarà la indicació d’activitats en accessos condicionats i senyalitzats com accés. Les activitats s’indicaran mitjançant pictogrames (els d’hotel, restaurant, càmping o casa rural) en un plafó independent de l’indicació d’accés.
  • Senyalització complementària dins l’accés: Quan existeixen diferents activitats de la mateixa tipologia en un accés, es podrà posar un cartell complementari dins el camí d’accés, a una distància determinada de la carretera principal.

 

Per tal de comprovar sobre el terreny l’efectivitat de la regulació proposada i establir si cal ajustar algun aspecte, el Departament de Territori i Sostenibilitat posarà en marxa un pla pilot al municipi solsoní de Navès.

 
 
Estudi d’accidents provocats per animals
 
El director d’Infraestructures de Mobilitat Terrestre també ha presentat les dades de l’estudi sobre accidentalitat provocada per animals en llibertat a la xarxa de carreteres i que xifra en uns 1.200 els accidents que es produeixen cada  any a Catalunya provocats per animals. Del total, un 55% aproximadament corresponen a ungulats (porcs senglars i cèrvids). El cas més habitual és el d’un xoc contra un porc senglar, en una carretera secundària (de calçada única), que es produeix sobretot al vespre i durant la tardor.
 
En el cas del Solsonès, l’accidentalitat amb animals implicats s’ha incrementat un 30% respecte de l’any 2007. Hi ha dos punts identificats com a trams de concentració d’accidents amb unglats, la C-14 (Pinell de Solsonès) i la C-55 (Clariana de Cardener), identificat ja al 2006. Com a mesura correctora per a aquest segon tram es va implantar senyalització normalitzada d'advertiment per risc de presència de fauna silvestre. Després de l’aplicació de la mesura, l'accidentabilitat s’ha reduït significativament.
 
D’altra banda, el 95 % dels accidents amb víctimes al Solsonès són provocats  per ungulats (senglar, cabirol i cérvol), dels quals la major part corresponen al senglar.
 

Durant la seva intervenció, el director general d’Infraestructures de Mobilitat Terrestre, Xavier Flores, ha destacat que l’objectiu d’aquest projecte ha estat donar a conèixer la unificació de criteris de la senyalització donant resposta a les necessitats de la població i del territori, alhora de comptabilitzar la senyalització existent. En aquest sentit ha afegit: “seguim a la vostra disposició per tal que ens informeu de quins són els punts conflictius i així poder millorar-los”.

 

(Al document adjunt hi trobareu la nota de premsa amb gràfics)

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 213