·        La Comissió del Fons està formada per representants de diversos departaments de la Generalitat, del sector turístic i de les administracions locals catalanes.
 
·        En els cinc primers mesos d’aplicació d’aquest impost s’han recaptat 8,4 milions d’euros que es destinaran a la promoció, l’impuls, la preservació, el foment i el desenvolupament de les infraestructures i activitats turístiques a Catalunya.
 
·        Gràcies a la recaptació de l’Impost, es triplicarà la campanya de promoció turística per a aquest estiu.
 
 
El conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, ha presidit avui la constitució de la Comissió del Fons per al Foment del Turisme, l’òrgan que proposa les directrius d’actuació dels recursos procedents de l’Impost sobre les estades en establiments turístics i que revertiran en la promoció, la modernització i la millora del sector turístic català.
 
Aquest òrgan, presidit pel Conseller d'Empresa i Ocupació, està  format  per representants de diferents departaments de la Generalitat, representants del sector turístic i de les administracions locals catalanes.
 
El Fons per al Foment del Turisme es nodreix dels recursos generats per l’aplicació de l’Impost sobre les estades en establiments turístics que funciona des del passat 1 de novembre. En els cinc primers mesos, s’han recaptat 8,4 milions d’euros. D’aquest import, el 30% es destina a les administracions locals amb la finalitat de finançar actuacions concretes en l’àmbit de la promoció turística. En aquest bloc, tenen una consideració especial la ciutat de Barcelona i la Val d'Aran.
 
El 70% restant el gestiona la Generalitat per impulsar la promoció turística; el desenvolupament d’infraestructures turístiques; la creació i la millora dels productes turístics; el turisme sostenible i responsable; i la protecció i millora dels recursos turístics.
 
La distribució territorial de la recaptació d’aquests primers mesos ha estat la següent:
 
ÀMBIT TERRITORIAL*
%
Barcelona ciutat
63%
Barcelona
13%
Girona
11%
Tarragona
6%
Terres de l’Ebre
1%
Lleida
2%
Val d’Aran
4%
TOTAL
100%
 
 
Per tipologia d’establiment, la distribució ha estat:
 
 
TIPOLOGIA D’ESTABLIMENT*
%
Hoteleria
86%
Apartaments i Habitatges d’ús turístic
6%
Establiments de turisme rural
3,5%
Càmping
2%
Altres
2,5%
TOTAL
100%
 
*Aquestes distribucions estan condicionades a l’estacionalitat turística del període novembre 2012-març 2013. Per tant, aquests percentatges no són extrapolables al comportament d’un any natural (ni pel que fa a la distribució territorial ni de tipologia d’establiment).
 
El conseller Puig ha explicat que les previsions de recaptació per l’aplicació de l’impost turístic per aquest any 2013 se situen en uns 42 milions d’euros. D’aquests, 14 milions seran pels ajuntaments que els hauran d’invertir seguint criteris de promoció turística. Els 28 milions restants els gestionarà la Generalitat, dedicant 11 milions a la millora dels recursos i els productes turístics; 6,5 milions d’euros a infraestructures com ara estacions d’esquí, Fórmula 1 i operadors aeris; i finalment, 10,5 milions d’euros destinats a l’Agència Catalana de Turisme per a fer promoció turística.
 
En un context econòmic i financer complex, el Fons esdevé un mecanisme estable de finançament de les polítiques turístiques amb l’objectiu de millorar la competitivitat de Catalunya a través del posicionament de les empreses turístiques catalanes i de la destinació en els mercats interns i internacionals.
 
La campanya d’estiu de promoció de Catalunya triplica el seu pressupost
 
Enguany, gràcies als primers diners recaptats per l’impost turístic, la campanya de promoció turística de Catalunya per aquest estiu disposarà d’un pressupost de 2,5 milions d’euros, el triple que la de fa un any.
 
L’estiu de 2011, la situació financera no va permetre destinar diners a la campanya de publicitat d’estiu. L’any passat, la Generalitat de Catalunya va invertir uns 800.000 euros en una campanya que prioritzava l’originalitat i la creativitat per compensar la manca de recursos econòmics disponibles en aquell moment. El conseller Puig ha afirmat que “aquest any, tenint en compte el moment econòmic actual i el paper cabdal que està jugant el nostre sector turístic, és del tot necessari dur a terme una forta campanya de branding per donar suport a la comercialització de l’oferta turística de Catalunya. Gràcies als recursos generats per l’impost turístic, aquest estiu això serà possible”.
 
Sota l’eslògan “Catalunya. M’agrada Compartir” i durant els mesos de juny i juliol, la nova campanya reforçarà els mercats de proximitat francès i  espanyol i, a escala internacional, l’europeu, amb una incidència especial al Regne Unit, Alemanya i Itàlia.
 
Els anuncis, en els seus diferents formats de televisió, ràdio, premsa, publicitat exterior i presència on line, difondran els atractius turístics tant de la costa com de l’interior de Catalunya. Hi jugarà un paper destacat el turisme familiar. La cançó “T’espero a Catalunya”, composada per Marc Parrot i interpretada per la cantant Beth, és la banda sonora de la promoció turística de Catalunya.
 
Dintre de l’estratègia de Catalunya de potenciació de la promoció online, la campanya tindrà un impacte important a Internet, especialment amb accions dins l’entorn 2.0 i xarxes socials. Catalunya també estarà present als principals portals d’oci i viatges.
 
L’impost turístic activa nous projectes
 
Els recursos addicionals que està generant l’impost turístic permetran impulsar un Pla d’Internacionalització del turisme rural i de l’interior de Catalunya. Aquesta és una de les prioritats del Govern que a més s’identifica en el Pla Estratègic de Turisme. En aquest sentit la setmana passada l’Agència Catalana de Turisme va organitzar el Buy Catalunya, una macroacció comercial on 85 operadors internacionals van conèixer l’interior de Catalunya.
 
També vinculat a aquesta línia estratègica de potenciació del turisme interior i gràcies als recursos de l’impost es podrà revisar la senyalització turística de Catalunya. Una tasca que en els últims anys no s’ha pogut implementar totalment per manca de recursos. Igualment es podrà determinar el decàleg de les rutes turístiques, ja que es tracta d’un dels principals actius turístics de Catalunya.
 
L’impost també permetrà iniciar els treballs per determinar el procés de renovació dels equipaments turístics afectats per l’obsolescència. Aquestes actuacions van encaminades a incentivar la renovació, la qualitat i la innovació de la destinació catalana i d’aquesta manera incrementar el target dels clients per aconseguir més rati d’ingressos per turista.
 
Composició de la comissió
 
La comissió del Fons per al Foment del Turisme, presidida pel conseller d’Empresa i Ocupació, està formada per:
 
  • 3 representants del departament d’Economia i Coneixement
  • 2 representants del departament d’Empresa i Ocupació
  • 1 representant del departament de Governació i Relacions Institucionals
  • 1 representant del departament de Territori i Sostenibilitat
  • 1 representant del departament de Cultura
  • 1 representant de l’Associació Catalana de Municipis i Comarques
  • 1 representant de la Federació de Municipis de Catalunya
  • 1 representant de la Confederació Empresarial d’Hostaleria, Restauració i Apartaments Turístics de Catalunya
  • 1 representant de la Federació Catalana d’Apartaments Turístics
  • 1 representant de la Federació Catalana de Càmpings
  • 1 representant de les associacions de turisme rural

2  

Fitxers adjunts

Fotografia de la constitució de la Comissió del Fons per al Foment del Turisme

Fotografia de la constitució de la Comissió del Fons per al Foment del Turisme
JPG | 1497

El conseller Felip Puig acompanyat del president de FEDERATUR, Lluís Torrent, de Joan Gaspart en representació del sector de l'hostaleria, de la presidenta de la Federació Catalana de Càmpings, Berta Cabré, i Pere Oliu representant del sector del turisme rural de Catalunya

El conseller Felip Puig acompanyat del president de FEDERATUR, Lluís Torrent, de Joan Gaspart en representació del sector de l'hostaleria, de la presidenta de la Federació Catalana de Càmpings, Berta Cabré, i Pere Oliu representant del sector del turisme rural de Catalunya
JPG | 1481