Sala de premsa

event_note Nota de premsa

L'EACAT, l'extranet de les administracions públiques catalanes, compleix deu anys

  • El servei va néixer el 2003 amb l’objectiu de reduir la correspondència postal en les comunicacions entre els ajuntaments i la Generalitat
  • Des de la seva creació ha desenvolupat més de 300 procediments administratius i les administracions hi han intercanviat més de 730.000 trameses, fet que ha suposat un estalvi de més de 54 milions d’euros.

L’EACAT va néixer el 2003, amb la finalitat de reduir la correspondència postal i el suport paper en les comunicacions entre els ajuntaments i la Generalitat.

 
L'ordenament jurídic preveu una multiplicitat de procediments de relació entre les administracions públiques (subvencions adreçades a ens públics, procediments d'autorització, d'emissió d'informes preceptius, tramesa de documents (actes, pressupostos, comptes, etc.), d'informació estadística, de convocatòries d'òrgans col·legiats, de tràmits d'audiència, etc.) que tradicionalment s'han efectuat mitjançant trameses documentals en suport paper.


Els serveis de tramitació interadministrativa que desenvolupa i presta el Consorci AOC a través d'EACAT fan possible la substitució d'aquestes trameses documentals en paper per les corresponents en suport electrònic, mantenint la validesa jurídica i facilitant la seva integració automatitzada de la informació en els serveis de les administracions catalanes.


Avui tot el sector públic utilitza l’EACAT per intercanviar-hi comunicacions: ajuntaments, consells comarcals, diputacions, Generalitat, sector públic empresarial, universitats, cambres de comerç i diversos ens parlamentaris com el mateix Parlament de Catalunya. Això vol dir que més de 23.000 treballadors públics de prop de 2.000 ens hi interactuen.
Els requisits d’accés són bàsics: tan sols es necessita un ordinador connectat a Internet i que l’usuari que fa la tramesa disposi de certificat electrònic.


Gestionada pel Consorci AOC des de l’any 2004, al llarg d’aquests primers 10 anys d’història ha desenvolupat més de 300 procediments administratius i les administracions hi han intercanviat més de 730.000 trameses, fet que ha suposat un estalvi de més de 54 milions d’euros. El primer any d'activitat es varen fer 168 trameses. Durant els tres primers mesos de 2013 ja se n'han tramitat més de 71.000, consolidant un increment exponencial continuat, any rere any.


La consolidació d'EACAT es deu a què els seus beneficis són clars: l'estalvi en desplaçaments i en correu postal; la reducció de temps, donat que l'assentament registral és immediat; la garantia de seguretat jurídica a l'hora de tramitar; sense oblidar una important disminució del cost ecològic de la tramitació al substituir el format paper per electrònic.


L’EACAT és un exemple de col·laboració entre administracions que consolida el model català d’administració electrònica i reforça l’estratègia conjunta de les administracions. Es tracta d’un cas únic a l’Estat Espanyol, una eina pionera derivada del Pacte per a la promoció i el desenvolupament de la societat de la informació a les administracions públiques catalanes signat al Parlament de Catalunya el 2001.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia