Interior

La Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària presenta per primera vegada un avançament del Pla estratègic 2014-2020

query_builder   4 juliol 2013 12:31

event_note Nota de premsa

La Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària presenta per primera vegada un avançament del Pla estratègic 2014-2020

Foto
 
  • El Pla Estratègic 2014-2010 definirà les bases per elaborar els futurs plans de seguretat viària
  • El conseller d’Interior ha destacat que el pla estudia reduir respecte el 2010, el 50% de la mortalitat en les carreteres, el 40% de la sinistralitat greu i el 60% de la mortalitat en infants 
  • En la reunió també s’ha aprovat la creació d’un Grup de Treball sobre l’accidentalitat de les motocicletes
 
El conseller d'Interior, Ramon Espadaler, ha anunciat aquest matí la creació del Pla estratègic 2014-2020 durant la Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària (CCTSV).
 
El conseller ha explicat que a més de fer les planificacions triennals, "ens hem marcat com a objectius elaborar un Pla estratègic per reduir respecte el 2010, el 50% de la mortalitat en les carreteres, tal i com marca la Unió Europea, el 40% de la sinistralitat greu i el 60% de la mortalitat en infants".
 
Segons Espadaler, "estem en el bon camí i seguim en la bona direcció però cada vegada que anem reduint la sinistralitat és més difícil avançar en aquest objectiu. Per tant, hem cregut important, -ha recordat- l'inici de l'elaboració del Pla estratègic que preveiem tenir aprovat a finals d'aquest any".  
 
Pel titular d'Interior, "aquest pla ens donarà una visió de la sinistralitat a les carreteres catalanes amb més perspectiva perquè, tot i que des del 2010 s'han dut a terme estratègies de sensibilització i control que han estat positives, el temps ha demostrat que no són suficients i calen nous esforços. Ens cal fer un salt qualitatiu amb objectius ambiciosos", ha insitit.
  
El pla recull els eixos fonamentals que permetran elaborar els propers plans triennals de seguretat viària amb indicadors objectius i de qualitat. Aquest document estratègic insisteix en què cal continuar treballant per situar Catalunya entre els països líders europeus en la lluita contra la sinistralitat i destaca que el model de seguretat viària al nostre país gira entorn a dos eixos: la persuasió i la dissuasió com a claus per assolir l’objectiu d’accidentalitat zero en víctimes mortals i en víctimes greus amb seqüeles de per vida. A més, planteja línies de treball basades en la transversalitat a tot el territori i en la implicació de tota la ciutadania de Catalunya per tal de reduir  els accidents de trànsit.
 
La CCTSV també ha aprovat la constitució d’un Grup de treball específic sobre la sinistralitat de les motocicletes del qual formaran part representants de l’administració, universitats, revistes del sector i associacions d’usuaris, entre d’altres. L’objectiu d’aquest equip de treball és buscar i proposar mesures per tal de corregir i disminuir la sinistralitat que afecta les motocicletes. Algunes de les entitats que hi tindran representació són el Servei Català de Trànsit (SCT), el departament de Territori i Sostenibilitat (TES), el departament d’Ensenyament, la Federació Catalana de Motociclisme i la Divisió de Trànsit de Mossos d’Esquadra.
 
Convé recordar que l’SCT va realitzar l’any passat un estudi sobre l’accidentalitat amb motocicletes implicades en zona interurbana. Les conclusions d’aquesta anàlisi han tingut com a objectiu determinar les causes d’aquests tipus de sinistres viaris i fer recomanacions que millorin la seguretat d’aquest col·lectiu. L’estudi forma part d’un seguit de plans específics d’intervenció urgents que el Govern va posar en marxa  el 2011 i que recull el Pla de seguretat viària 2011-2013.
 
Un altre punt de la trobada ha estat la proposta de creació d’un Reglament de funcionament de la CCTSV. La finalitat d’aquest reglamentés regular l’operativitat de la CCTSV per fomentar la participació i la implicació activa de tots els actors públics i privats que intervenen en la seguretat viària. L’objectiu últim d’aquesta disposició de normes és que la CCTSV apliqui mesures efectives i innovadores per continuar disminuint els accidents viaris amb víctimes, d’acord amb els objectius de la Unió Europea. El Reglament de funcionament permetrà entre d’altres atorgar un paper més rellevant a la CCTSV i acordar la constitució de comissions d’estudi, subcomissions i grups de treball vinculats a temàtiques concretes.
 
Els integrants de la CCTSV també han avaluat el Programa d’Activitats 2012 per a la Seguretat Viària; el nombre d’accions i el nivell d’acompliment de cadascuna de les entitats que formen part de la CCTSV. A més, s’ha aprovat el Programa d’Activitats de l’any 2013.
  
La CCTSV és un òrgan consultiu i de participació adscrit al Servei Català de Trànsit i sota la presidència del conseller d’Interior. Està formada per uns quaranta membres;entre d’altres, representats dels diferents departaments de la Generalitat de Catalunya que tenen incidència en el trànsit i la seguretat viària, de les organitzacions municipals més representatives a Catalunya i de les entitats públiques i privades vinculades a aquesta matèria, i per persones d’experiència i prestigi reconegut en l’àmbit de la seguretat viària.