- Els diners recaptats es destinaran a la promoció, l’impuls, la preservació, el foment i el desenvolupament de les infraestructures i activitats turístiques a Catalunya
- Tant el Conselh Generau d’Aran com els consells comarcals de l’Alta Ribagorça i del Pallars Sobirà rebran una transferència extraordinària per contribuir a pal·liar els efectes dels aiguats registrats el passat mes de juny
El Govern ha analitzat avui la distribució de les transferències que corresponen a cada municipi fruit de la primera recaptació de l’Impost sobre les estades en establiments turístics. La recaptació ha estat de 8,1 milions d’euros en els cinc primers mesos.
En aquesta primera liquidació, el 33% s’ha destinat a les administracions locals amb la finalitat de finançar actuacions concretes en l’àmbit de la promoció turística. En aquest bloc, tenen una consideració especial la ciutat de Barcelona que rebrà 1.750.279,68 euros i la Val d'Aran que en rebrà 31.676,88.
El Govern comunicarà aquesta setmana a cada ajuntament l’import que li correspon i realitzarà la transferència en els propers dies.
Pel que fa a la Generalitat, gestionarà el 67% restant d’aquesta liquidació, impulsant la promoció turística; el desenvolupament d’infraestructures turístiques; la creació i la millora dels productes turístics; el turisme sostenible i responsable; i la protecció i millora dels recursos turístics.
Vall d’Aran, Pallars Sobirà i Alta Ribagorça
Tal i com va anunciar el conseller Puig, les zones afectades pels aiguats del mes de juny, rebran una transferència extraordinària per contribuir a pal·liar els efectes causats. Aquests diners, s’hauran de destinar a tasques de reconstrucció relacionades amb l’activitat turística.
Així, doncs, el Conselh Generau d’Aran rebrà com aportació extraordinària 126.707,52 euros, el Consell Comarcal del Pallars Sobirà en rebrà 14.512,06 euros i el Consell Comarcal de l’Alta Ribagorça en rebrà 10.543,65.
Fons per al Foment del Turisme
La Comissió del Fons per al Foment del Turisme és l’òrgan encarregat de proposar les directrius d’actuació dels recursos procedents de l’Impost sobre les estades en establiments turístics i que revertiran en la promoció, la modernització i la millora del sector turístic català.
Aquest òrgan, presidit pel Conseller d'Empresa i Ocupació, està format per representants de diferents departaments de la Generalitat, representants del sector turístic i de les administracions locals catalanes. Un cop superades les dificultats de posada en marxa de l’impost, els òrgans del Fons es reuniran cada 3 mesos i faran l’assignació dels recursos d’un trimestre perquè siguin transferits als ajuntaments i als organismes de la Generalitat que han d’utilitzar-los.
L’impost turístic activa nous projectes
Gràcies als primers diners recaptats per l’impost turístic, la campanya de promoció turística de Catalunya per aquest estiu disposa d’un pressupost de 2,5 milions d’euros, el triple que la de fa un any.
Aquest any, tenint en compte el moment econòmic actual i el paper cabdal que està jugant el sector turístic català, s’ha considerat del tot necessari dur a terme una forta campanya per donar suport a la comercialització de l’oferta turística de Catalunya.
A més de la campanya, els recursos que està generant l’impost turístic permetran impulsar un Pla d’Internacionalització del turisme rural i de l’interior de Catalunya. Aquesta és una de les prioritats del Govern que a més s’identifica en el Pla Estratègic de Turisme.
També vinculat a aquesta línia estratègica de potenciació del turisme interior i gràcies als recursos de l’impost es podrà actualitzar i ampliar la senyalització turística de Catalunya. Una tasca que en els últims anys no s’ha pogut implementar totalment per manca de recursos. Igualment es podrà determinar el decàleg de les rutes turístiques, ja que es tracta d’un dels principals actius turístics de Catalunya.
L’impost també permetrà iniciar els treballs per determinar el procés de renovació dels equipaments turístics afectats per l’obsolescència. Aquestes actuacions van encaminades a incentivar la renovació, la qualitat i la innovació de la destinació catalana i d’aquesta manera atreure un sector de clients amb més despesa per càpita.