·         Durant el ple monogràfic sobre la situació de la joventut, el cap de l’Executiu ha fet una crida a les formacions polítiques per arribar a acords amplis
 
·         El president ha reivindicat per a Catalunya els recursos que li corresponen i la gestió de les polítiques actives d’ocupació
 
·         Artur Mas ha destacat que “els joves donen la lliçó que no es pot contraposar el dret a decidir a la situació econòmica del país”
 
·         El conseller Puig ha anunciat que el Govern destinarà un 25% dels fons de les convocatòries del SOC a programes específics per qualificar i inserir joves
 
·         La consellera Munté ha informat de la creació d’una Oficina Jove Virtual amb més d'un miler de recursos per als joves
El president Mas, en un moment de la seva intervenció en el ple
El president Mas, en un moment de la seva intervenció en el ple
El president de la Generalitat, Artur Mas, ha fet avui una crida a totes les forces polítiques per aconseguir arribar a acords “de fons, de llarg termini i transversals, i que vagin més enllà del cicle ordinari d’un Govern” per fer front a la situació de l’atur juvenil. “És important que donem senyals de cara a la societat, i als joves del país, que som capaços d’identificar on hi ha d’haver acords que serveixin per a molts anys”, ha reblat.
 
El cap de l’Executiu ha pronunciat aquestes paraules durant la seva intervenció en el ple monogràfic sobre la situació de la joventut i el seu futur, que es fa avui i demà al Parlament. A més del president, en el ple també hi han intervingut per part del Govern la consellera de Benestar Social i Família, Neus Munté, i el conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig.
 
El president ha assenyalat que el problema de l’atur juvenil és estructural i ha recordat que si avui dia les dades d’atur juvenil se situen entre el 15 i el 20%, fa uns anys, abans de la crisi, quan hi havia plena ocupació, era del 6-8%. Per aquest motiu ha apostat per buscar acords en la línia de “solucions estructurals, no conjunturals, ni pedaços en el curt termini”.
 
Artur Mas també ha recordat que l’atur juvenil es va incrementar en 100.000 persones del 2008 al 2010 i en 37.000 els dos anys següents i ha fet notar que “d’atur juvenil hi ha hagut en tots els períodes i encara no hem aconseguit canviar aquesta tendència”, malgrat que s’ha mostrat esperançat que “l’aconseguirem canviar en el curt termini, perquè totes les dades que anem tenint apunten que hi ha un cert canvi de tendència”.
 
Pla europeu de garantia juvenil
El cap del Govern també s’ha referit al Pla de Garantia Juvenil de la Unió Europea, que està dotat amb 6.000 milions d’euros per als anys 2014-2015 i que s’adreçarà a països amb índexs d’atur superiors al 25%, entre els quals es troba l’Estat. El president ha assenyalat que d’aquests 6.000 milions, a l’Estat espanyol li'n correspondrien 1.900 i ha afegit que, si això es confirma, a Catalunya li tocarien 300 milions.
 
Per aquest motiu, el cap de l’Executiu ha reivindicat per a Catalunya “els recursos que ens haurien de tocar”, perquè “no sigui que un cop més una part d’ells es desvien d’altres maneres i a nosaltres ens toca menys del que ens correspondria com a societat, com desgraciadament passa gairebé sempre”. El president Mas, que ha demanat que això sigui objecte d’alguna de les resolucions del ple que es votaran demà, ha deixat clar que “aspirem als recursos i que el Govern de Catalunya pugui gestionar les polítiques actives d’ocupació, com és la seva responsabilitat, encara que des del Govern central intenten arramblar per aquí i per allà des del punt de vista competencial”.
 
Artur Mas també ha assenyalat que en el darrer any i mig, l’Estat ha reduït un 57% els recursos a polítiques actives d’ocupació i ha explicat que això ha representat per a Catalunya passar de disposar de 400 milions i escaig d’euros a menys de 200. El president ha reclamat als grups parlamentaris que tinguin en compte que “estem treballant amb aquestes condicions i no es poden jutjar les coses com si tot fos igual que abans, quan resulta que els recursos són molt inferiors”.
 
En aquest sentit, el president ha destacat que quan els recursos són inferiors s’han de marcar prioritats i ha assenyalat que el Govern de Catalunya destina gairebé una tercera part dels recursos en polítiques actives d’ocupació a les persones discapacitades i als centres especials de treball, perquè “el principal esforç s’ha de fer on les possibilitats de les persones són més reduïdes”. 
 
Els joves i el dret a decidir
En un altre moment de la seva intervenció, el president ha subratllat que la majoria de les organitzacions polítiques juvenils de Catalunya “estan d’acord en el tema del dret a decidir d’aquest poble” i ha afegit que “la gent jove ha sigut capaç de donar una lliçó de pedagogia, d’esforç conjunt i d’aposta clara respecte a un procés del país que no es pot contraposar a la situació que estem vivint”, perquè aquest procés permetrà resoldre per moltes dècades “allò que la gent jove vol que es resolgui, que és una situació a llarg termini molt més estable, més fructífera i més profitosa”.
 
“La solució de base és la formació”
En el terreny de la formació dels joves, el cap de l’Executiu ha assenyalat que “el problema de base és l’atur, però la solució de base és la formació”, perquè “si aconseguim que tinguin més èxit les polítiques de formació, el problema de l’atur el resoldrem en bona mesura”.
 
En aquest sentit, ha remarcat que cada vegada “hi ha menys abandonament escolar prematur, més joves que acaben amb èxit l’ensenyament obligatori i més joves a ensenyaments postobligatoris”. I ha afegit que això “no és una dada negativa, perquè amb el temps farà que aquesta millor base formativa doni feines de més qualitat, més salari i més qualificació”.
 
El president també ha demanat que no es vulgui “agreujar la visió del problema” de l’atur juvenil, “rebaixant les expectatives i la confiança” amb dades com que molts joves marxen fora a buscar feina, quan s’oblida que el 90% d’ells no tenen nacionalitat espanyola.
 
Priorització dels joves en les polítiques d’ocupació
De la seva banda, el conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, ha indicat que el Govern “està compromès en posar en marxa solucions específiques” per al col·lectiu juvenil, “emmarcades en les polítiques transversals” impulsades per l’Executiu amb l’objectiu d’encarar una problemàtica “que s’ha d’atacar des d’una perspectiva global”. En concret, Puig ha anunciat que la Generalitat destinarà “un 25% dels fons corresponents a les convocatòries del Servei d’Ocupació de Catalunya per a programes específics per a qualificar i inserir joves” de 16 a 30 anys.
 
Així, l’anomenat pla Inserjoves estarà dotat amb 25,6 milions d’euros, i inclourà programes específics per a joves de fins a 30 anys que ni estudien ni treballen, han estat a punt d’abandonar el sistema escolar, tenen experiència laboral no especialitzada, no tenen cap experiència laboral o són universitaris del darrer any o els 2 anys posteriors. En aquest paquet també s’inclouen els programes d’intercanvis internacionals del SOC, Eurodissea i Leonardo.
 
A més d’aquest pla específic, el Conseller Puig també ha remarcat que “tota la resta de programes del SOC de caire general inclouran una reserva específica del 25% per a joves de 16 a 30 anys”. Amb tot, Puig ha assegurat que el Govern “podrà garantir a finals d’any que un 50% dels joves aturats accedeixi a la garantia juvenil”. Aquest és el principi imposat per Europa que implica que qualsevol  persona entre 16 i 26 anys en situació d’atur hagi d’accedir a una oferta formativa, de pràctiques  o laboral en un període màxim de 4 mesos; un principi sobre el qual “l’objectiu de legislatura és arribar a cobrir el 100% del col·lectiu”, ha emfasitzat el membre de l’executiu català.
 
En aquesta línia i coincidint amb el missatge del president, el Conseller d’Empresa i Ocupació també ha exigit al Govern de l’estat que  “territorialitzi els 1.900 milions previstos per a Espanya” en el fons europeu per a polítiques contra l’atur juvenil, sota un criteri que tingui en compte la proporció d’aturats joves catalans respecte a les altres comunitats autònomes; d’aquesta manera, Catalunya hauria de rebre uns 300 milions d’euros, per la qual cosa Puig també ha instat els grups parlamentaris a arribar un acord per “demanar conjuntament” aquesta territorialització.
 
Per últim, també coincidint amb el president Mas respecte a què la disposició dels diners corresponents al dèficit fiscal o el desplegament d’estructures d’Estat “permetria lluitar amb més eines contra la crisi”, Puig ha tornat a reclamar a l’executiu de Madrid que “les polítiques actives i les polítiques passives d’ocupació siguin un tot i es gestionin conjuntament”, ja que “la segmentació va en contra de l’eficiència l’aprofitament de sinèrgies”.  
 
Oficina Jove Virtual
Per la seva part, la consellera de Benestar Social i Família, Neus Munté, ha anunciat durant el ple, la posada en marxa a partir d’avui d’una Oficina Jove Virtual que permetrà a través d’Internet, i ben aviat dels dispositius mòbils, oferir informació sobre els recursos i serveis adreçats als joves i les joves de Catalunya. Munté ha dit que aquesta aplicació “serà una porta d’entrada més a la Xarxa Nacional d’Emancipació Juvenil i permetrà accedir a un total de 1.126 recursos i serveis de tots els departaments i institucions”. La Xarxa Nacional d’Emancipació Juvenil és un conjunt de serveis distribuïts per tot el territori que tenen per objectiu donar informació i assessorament a les persones joves en tots aquells temes que tenen a veure amb la seva millora de qualitat de vida i de les seves oportunitats d’emancipació.
 
A través de la web www.oficinajove.cat es podran localitzar tots aquests recursos i també es podrà accedir als continguts que publiquen les 24 Oficines Joves que hi ha arreu de Catalunya. “La nostra intenció és atorgar el màxim protagonisme a aquestes pàgines autogestionades per les Oficines Joves”, ha dit la consellera. Munté ha recordat que “actualment totes les demarcacions territorials compten com a mínim amb dos oficines de referència amb la voluntat de finalitzar el desplegament territorial de manera que a cada capital de comarca n’hi hagi una”
 
L’Oficina Jove Virtual també incorpora altres recursos i serveis referents a l’àmbit de l’habitatge, la salut, l’educació o l’ocupació i l’emprenedoria. En concret, inclou:
 
·         101 Borses d’Habitatge que tenen programa de mediació per al lloguer social.
·         70 CAP’s amb espai dedicat a l’atenció sexual i reproductiva de les dones a partir de 14 anys (Tarda Jove).
·         61 recursos per emprenedors/es procedents dels Serveis de Creació d’Empreses Locals/Comarcals, les Oficines de la Fundació Privada per a la Promoció de l’Autoocupació de Catalunya (CP’AC), els Serveis d’Emprenedoria i Creació d’Empreses, sindicats (AVALOT i ACCIÓ JOVE) i Cambres de Comerç, així com les 70 Oficines d’Ocupació del SOC.
·         Les 12 universitats catalanes: la Universitat de Barcelona (UB), la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), la Universitat Pompeu Fabra (UPF), la Universitat de Girona (UdG), la Universitat de Lleida (UdL), la Universitat Rovira i Virgili (URV), la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), la Universitat de Vic (UVIC), la Universitat Internacional de Catalunya (UIC), Universitat Ramon Llull (URL) i la Universitat Abat Oliva CEU.
·         I pel que fa als recursos de joventut, hi ha localitzables 24 Oficines Joves, 300 Punts d’Informació Juvenil (PIJ) i unes 500 instal·lacions que inclouen diversos espais i serveis per a joves, com ara: Casals de Joves, Espais Joves, Bucs d'assaig, Espais de creació artística, Cases de Colònies, Aules de Natura, Albergs, Albergs Xanascat i Campaments Juvenils, entre altres.
 
La consellera també ha explicat que, a banda de ser present a la xarxa, també s’ha creat una aplicació per a dispositius mòbils que es podrà descarregar en breu de forma gratuïta. Munté ha dit que “es tracta d’una aplicació molt funcional que prioritzarà sobretot la geolocalització de l’usuari”. “Això permetrà mostrar a l’usuari aquells resultats més propers a la seva ubicació i guiar-lo cap als punts i les activitats de la Xarxa Nacional d’Emancipació Juvenil que té més a l’abast”, ha explicat la consellera. L’aplicació estarà disponible pels sistemes operatius iOS, Android i per a Blackberry.   
 

2  

Imatges

El president, avui al Parlament

El president, avui al Parlament 639

El president, al ple

El president, al ple 649