
Un total de 1.550.871 catalans han començat avui les classes coincidint amb l’inici del curs 2013-14, que estarà marcat per l’ aposta del govern en favor l’èxit escolar i el plurilingüisme a les aules. Així doncs, les aules catalanes acolliran aquest curs 20.674 alumnes més que l’anterior. L’alumnat català creix en tots els cursos exceptuant els dos cicles de l’educació infantil, un creixement que també s’evidencia en el nombre de grups. A l’escola pública hi haurà 275 grups més (excepte a P3 on han desaparegut 73 grups per causes demogràfiques), mentre que a l’escola concertada 12 nous grups s’afegiran als del curs anterior.
La plantilla docent del Departament d'Ensenyament és la mateixa que el curs 2011-2012, 63.962 llocs docents. Tal i com va afirmar la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, durant la presentació del nou curs: “l’any passat teníem més alumnes i menys plantilla, i va caldre més esforç pels docents. Enguany seguim dient que tenim més alumnes, però podem dir que mantenim la plantilla”. Hi haurà un total de 10.180 alumnes més que el curs passat als ensenyaments de règim general presencial, fet que suposa dos alumnes més de mitjana per cada centre. Una xifra assumible ja que nombrosos docents substituts passaran a ser interins, i així podran treballar tot l’any.
Millora dels resultats
Un dels eixos destacats del curs serà la lluita en favor de l’èxit escolar a primària i secundària. A l’educació primària (un total de 96 centres amb més d’un 30% de l’alumnat en el nivell baix), el Govern realitzarà una auditoria pedagògica on s’analitzi la realitat i condicions de cada centre. La informació recollida servirà per poder dissenyar intervencions específiques orientades a incrementar l’èxit de l’alumnat. S’actuarà en els centres on hi ha els prop de 8.000 alumnes que no han assolit el nivell bàsic de competències a les proves de sisè de primària. Aquesta mesura vol evitar fer crònic el fracàs escolar en determinades zones acadèmiques.
També en el marc de la lluita contra el fracàs escolar s’aplicarà el Pla intensiu de millora (PIM) al primer curs de l’ESO. Es tracta d’una mesura específica i temporal per als alumnes amb dificultats d’aprenentatge en llengua catalana i castellana i en l’àmbit matemàtic. El pla permetrà organitzar a l’alumnat beneficiari en grups amb un mínim de 10 alumnes, amb continguts i matèries del currículum adaptat i metodologia personalitzada. El Govern s’ha proposat una taxa de graduació de quart d’ESO semblant al que estableix els objectius d’Europa 2020, que és d’un 85%.
A més a més, el proper curs es posarà en marxa el pla d’escola plurilingüe per tal d’incrementar l’exposició lingüística a l’anglès en el context escolar i social, tant a l’educació primària, secundària i postobligatòria. Un total de 52 centres educatius disposaran de nous materials i models en anglès, i 1.400 centres que inclouran l’anglès no només com a matèria sinó també com a llengua per ensenyar continguts curriculars.
El 60 % d’alumnes cursaran batxillerat i el 40% FP
El curs 2013-2014 s’estendrà la formació professional dual, i es triplicaran els alumnes participants –passant de 590 a un total de 2.116-, així com els centres participants –de 25 a 42 centres-, i les empreses implicades –que són 220 respecte les 118 del passat curs-. En el marc de la formació professional, Catalunya s’apropa a la mitjana europea entre alumnat que cursa FP i el que cursa Batxillerat. El proper curs un 60,1% cursaran batxillerat i un 39,9% cicles formatius.
Destaca també l’ampliació de l’ensenyament del nivell C1 del “Marc Europeu comú de referència” en anglès, francès i alemany, per tal de facilitar la professionalització de les persones. Així 10 Escoles Oficials d’Idiomes impartiran el nivell C1 d’anglès, 2 ho faran de francès i una d’alemany. Aquest nivell permet entendre textos complexos i un nivell de conversa avançada sobre temes especialitzats.
El foment de les noves tecnologies per a l’aprenentatge i el coneixement (Pla TAC) serà un pilar del nou curs. Destaca l’obertura dels centres a l’aprenentatge a distància (Blended Learning), on l’alumne podrà cursar part del seu currículum en la modalitat a distància a través de l’Institut Obert de Catalunya. Els alumnes podran cursar una o dues matèries de modalitat o optativa a distància, i disposaran de professors responsables del seu seguiment. També aquest serà el marc per facilitar l’enriquiment curricular als alumnes amb altes capacitats.
Dins del pla TAC s’inclou una iniciativa conjunta del Govern, la Fundació Barcelona World Capital i Global System for Mobile Communication Association, l’mSchools. L’objectiu és utilitzar les noves eines de comunicació i telefonia en l’aprenentatge de l’alumnat. Un dels aspectes destacats és l’elaboració de materials curriculars, amb un enfocament de programació d’Apps, per a la matèria optativa d’informàtica de 4t d’ESO.
Construccions escolars
Pel que fa al capítol de construccions escolars, al llarg del proper curs es construiran 12 centres nous i es faran 12 grans ampliacions i construccions. Les noves construccions seran: Escola Olivar (Castellnou de Bages), Escola de l’Estany (L’Estany), Escola Pericot (Girona), Escola Marta Mata (Mataró), Escola les Arrels (Mollerussa), Institut Marta Mata (Montornès del Vallès), Escola La Bòbila (Les Preses), Escola Cavaller Arnau (Riudoms), Escola Antoni Gaudí (Sant Boi de Llobregat), Escola Riera Alta (Santa Coloma de Gramenet), Escola El Montcau ZER Subirats (Subirats), Escola Marta Mata (El Vendrell).
També durant el curs s’ampliaran o adequaran els següents centres educatius: Escola la Muntanya (Aiguafreda), Escola Lola Anglada (Badalona), Institut Santiago Sobrequés i Vidal (Girona), Escola Aqua Alba (Gualba), Escola Pompeu Fabra (El Pont de Vilomara i Rocafort), Escola Mare de Déu de Montserrat (Premià de Mar), Escola Joan Casas (Sant Antoni de Vilamajor), Escola Abat Oliba (Sant Hipòlit de Voltregà), Escola Jaume Balmes (Santa Bàrbara), Escola Serafí i Casanovas (Sort), Institut escola Daniel Magrané (Tortosa) i Escola Salvador Espriu (Vidreres).
El curs que ve, a causa de la baixa demografia i segons la programació, no obriran les següents escoles: Escola L'Aixernador (Argentona) –que s’integra a l’Escola Nova d’Argentona-, i l’Escola Can Montllor (Terrassa) –que s’integra a l’Escola Roser Capdevila-. A més, hi ha tres escoles rurals que tancaran per manca d’alumnes: l’Escola El Roser (Aubert), l’Escola Josep Güell (Els Omellons) i l’Escola Joan Bene i Petit (Els Torms).



